B Corp Saxion en Eshuis
Business

Door de Duurzaamheids-wasstraat: Saxion en Eshuis komen met B Corp-traject voor bedrijven

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Hoe geef je als fysiotherapeut, wegenbouwer, schilder of projectinrichter nu écht handen en voeten aan het verduurzamen van je bedrijf? Wie aan de slag wil met deze actuele vraag, kan zich aanmelden voor het B Corp-traject. Aldo van Duivenboden coördineert B Corp vanuit de International Business School van Saxion: “Bedrijven hebben hier echt iets aan. Hun verhalen vind je terug in het boek Betere Businessmodellen, een betere wereld. We bezorgen het boek deze week per fiets bij onze samenwerkingspartners."

Een duurzaamheids-wasstraat. Zo laat zich het B Corp-traject voor organisaties en bedrijven goed omschrijven. Saxion boog met Eshuis Accountants en Adviseurs het op Amerikaanse leest geschoeide duurzaamheidstraject om naar de Nederlandse markt. Inmiddels gingen er al 36 bedrijven uit Twente, waaronder Sheltersuit en Reinteninfra, mee aan de slag. Van Duivenboden: “B Corp staat voor Benefit Corporaties. Het is oorspronkelijk een Amerikaanse concept dat bedrijven helpt concreet te kijken naar de manier waarop ze kunnen verduurzamen. Niet alleen op ecologisch vlak, waarmee duurzaamheid standaard geassocieerd wordt,  maar ook als het gaat om de maatschappelijke en sociale component.”

Langs de duurzaamheidslat

Met Mark de Lat van Eshuis Accountants en Adviseurs werkte Van Duivenboden de afgelopen twee jaar aan een traject waarin bedrijven hun eigen businessmodel langs de duurzaamheidslat kunnen leggen, kennis uit kunnen wisselen en toewerken naar een B Corp-certificering. Dat certificaat is geen verplichte afsluiting van het traject, maar geeft deelnemers een kwaliteitskeurmerk in handen, waarmee zij bijvoorbeeld bij inkopende instanties aan kunnen tonen aan de normen van B Corp te voldoen. “Veel overheidsinstanties kopen bijvoorbeeld duurzaam in. Met het certificaat laat je zien dat je je als bedrijf intensief met verduurzaming bezighoudt.”

Assessment en B Corp-certicifering

Toch zit de echte inhoudelijke waarde vooral in het traject dat aan de certificering voorafgaat, vervolgt Van Duivenboden: “De deelnemers hebben toegang tot een online omgeving zoals deze open source door B Corp wordt aangeboden. Bedrijven doorlopen een assessment en zien hoe ze scoren. Op de verschillende deelgebieden, maar ook ten opzichte van andere bedrijven binnen hun branche. Het is dus een benchmark. Scoort een bedrijf meer dan 80 punten, dan kan het vervolgstappen zetten om het certificaat te krijgen.”

De deelnemers hebben toegang tot een online omgeving die open source door B Corp wordt aangeboden. Bedrijven doorlopen een assessment en zien hoe ze scoren. Op de verschillende deelgebieden, maar ook ten opzichte van andere bedrijven binnen hun branche. Het is dus een benchmark.

Aldo van Duivenboden.jpg
Aldo van Duivenboden, coördinator B Corp vanuit de International Business School van Saxion

Start met twaalf bedrijven

Na een eerste bijeenkomst startten Saxion en Eshuis twee jaar geleden met de eerste groep van twaalf bedrijven. In drie werksessies van een dagdeel doorliepen de deelnemers de vijf pijlers die de B Corp-certificering dragen. “Daar kwam concreet ter sprake wat bedrijven al deden op het gebied van duurzaamheid en waar nog kansen lagen,” vertelt Van Duivenboden. “Die kennisuitwisseling was en blijft waardevol in onze groepen. Het ene bedrijf is verder op sociaal gebied, het andere weet meer over het zetten van ecologische stappen.”

Gezond werkgeverschap

Eén van de deelnemende bedrijven was De Driesprong Fysiotherapeuten uit Hengelo. “We gaan door ons B Corp Twente-traject onze missie en visie aanpassen,” vertelt Erwin Tappel over zijn ervaringen. “Tijdens het leer-werk-doe-traject ontdekte ik dat we daadwerkelijk impact kunnen maken op de maatschappij. We profileren ons hier nu bewuster mee dan ooit. Dit brengt ons in aanraking met nieuwe partners en zeker ook met nieuwe klanten in het bedrijfsleven. Die delen, zo blijkt nu, onze visie op positief, gezond werkgeverschap. We willen deze manier van kijken graag introduceren bij bedrijven met kenniswerkers binnen Twente”. Tappel noemt ook het screenen van hockeyers op beweging en performance als voorbeeld. “Zo zijn we preventief in plaats van curatief bezig.”

Bouwen aan een betere wereld

Volgens Van Duivenboden zijn het voorbeelden die aantonen hoe bedrijven hun businessmodel kunnen uitbreiden en veranderen om niet alleen hun primaire financiële doelstellingen te behalen, maar meer maatschappelijke impact kunnen hebben: “Dat kan leiden tot nieuwe vormen van dienstverlening, een uitbreiding van het netwerk en daarmee ook weer tot een gunstig effect op het bedrijfsresultaat. Maar wel eentje waarbij je bouwt aan betere wereld. Een fysiotherapeut die met preventie en voorlichting juist lichamelijke blessures voorkomt, is nog steeds met zijn of haar vak bezig, maar vanuit een breder duurzaamheidsperspectief.”

Betekenisvol ondernemen

Mark de Lat, organisatieadviseur en partner bij Eshuis Accountants en Adviseurs is mede- initiatiefnemer van B Corp-traject. Zijn doelstellingen sloten aan op het Conscious Business Lab van Saxion. En zo zette hij samen met Saxion de schouders onder B Corp. “Ik geloof dat het samenspel tussen onderwijs en ondernemen ertoe leidt dat we elkaar kunnen versterken om zo werkend en lerend te komen tot de betekeniseconomie,” zegt De Lat. “Een economie die vraagt om studenten en ondernemers die het nieuwe durven te omarmen en daarmee het oude los te laten. Met betekenisvol ondernemen mag je een prima boterham verdienen, mits dit het gevolg is van de meervoudige impact die je maakt.”

Denken in generaties

Die impact staat ook zeker op het netvlies van Bas van der Geest, verbonden aan Gebr. Van der Geest schilder- en vastgoedonderhoud. Voor het bedrijf met ruim 90 jaar familiehistorie is duurzaamheid een begrip dat meer dimensies heeft. “We willen duurzaam denken én doen,” zegt Van der Geest. “Of het nu gaat om de ontwikkeling en het hergebruik van lijnolieverf of om Denimtex, waarmee we circulaire textielbehang maken. Bijvoorbeeld van oude jeans. We doen er alles aan om onszelf scherp te houden en onze sector wakker te schudden. We zijn niet voor niets een familiebedrijf, dat denkt in generaties en niet in kwartalen.”

Een economie die vraagt om studenten en ondernemers die het nieuwe durven te omarmen en daarmee het oude los te laten. Met betekenisvol ondernemen mag je een prima boterham verdienen, mits dit het gevolg is van de meervoudige impact die je maakt.

Mark de Lat Eshuis.jpg
Mark de Lat, mede-initiatiefnemer van B Corp vanuit Eshuis Accountants en Adviseurs

Ondernemers en onderwijs trekken samen op

In het B Corp-traject trekken ondernemers en onderwijs samen op, vertelt Aldo van Duivenboden: “Ondernemers krijgen advies van studenten over de route die ze moeten doorlopen om dichter bij het certificaat te komen. In ons boek staan daarom niet alleen de ervaringen van ondernemers. Ook studenten komen aan het woord.” Ook een grote groep docenten doorliep het programma, om nog eens goed te ervaren wat het B Corp-traject voor het bedrijfsleven betekent.

Van Duivenboden is blij dat hij vanuit het onderwijs, samen met Eshuis Accountants en Adviseurs het gedachtengoed van conscious business en de betekeniseconomie met B Corp concreet naar het bedrijfsleven kan vertalen. “We hopen dat het bewustzijn over duurzaam ondernemen overal toeneemt. Dat bedrijven zien dat ze nu al aan de slag kunnen en dat wij hen die handvatten en begeleiding bieden. Het vraagt om een nieuwe manier van denken. Namelijk dat de wereld groter is dan alleen geld verdienen. Natuurlijk mogen bedrijven dat, maar uiteindelijk zijn bedrijven er om bij te dragen aan de mensheid. En niet andersom.”

Meld je aan voor B Corp en bestel het boek

B Corp is er niet alleen voor Twentse ondernemers, maar heeft zich inmiddels uitgebreid naar de Achterhoek en de CleanTech-Regio (Stedendriehoek). Een aantal deelnemende bedrijven deelden hun ervaringen met BCorpTwente al online. Meer weten of ook aanmelden? Stuur een mail naar Aldo van Duivenbode via a.l.vanduivenboden@saxion.nl

Op de fiets door Nederland
Het boek ‘Betere Businessmodellen, een betere wereld’ verschijnt deze week. Het is het eerste Nederlandstalige B Corp Werkboek. Anka Mulder (College van Bestuur van Saxion) en Hubertine Roessingh van B Lab Europe (de Europese afdeling van het wereldwijde B Corp) nemen de publicatie, die per fiets door initiatiefnemers Aldo van Duivenboden en Mark de Lat in Nederland wordt verspreid, in ontvangst. 

Bestel het boek
Bestel 'Betere Businessmodellen, een betere wereld' via m.delat@eshuis.com. De prijs bedraagt EUR 20,= inclusief BTW en exclusief verzendkosten, waarbij de meeropbrengsten ten goede komen aan de www.eshuisfoundation.nl.

 

Betere businessmodellen voor een betere wereld.jpeg Aldo van Duivenboden.jpg Mark de Lat Eshuis.jpg
Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.

Gerelateerde artikelen

SolarFreezer Onderzoek

Je huis verwarmen door water te laten bevriezen: hebben we straks allemaal een SolarFreezer?

08 februari 2022
warmtenetten in een woonwijk Onderzoek

Duurzame warmtenetten voor de gebouwde omgeving

19 mei 2020
Corporate

Een boom vol symboliek: Rob vertelt het verhaal achter de 'Netwerkboom'