AlumnusFrank.jpg
Onderwijs

Alumnus Frank startte een bedrijf tijdens zijn studie: ‘Elke groeifase blijkt nog leuker dan de vorige'’

Maya ter Steege
Maya ter Steege Leestijd Minuten

Alumnus Frank Rubingh heeft Small Business & Retail Management gestudeerd bij Saxion. Frank heeft tijdens zijn opleiding samen met zijn klasgenoot en broer een goedlopend bedrijf opgestart, dat de laatste jaren erg is gegroeid. “Het is mooi dat we de mogelijkheid hebben gecreëerd om te werken met mensen uit je netwerk die je inspirerend vindt.”

Hoi Frank, kan je wat vertellen over je opleiding?

Small Business & Retail Management was het eerste jaar best algemeen. Toch kon je met de basisinformatie die je leerde op school goed meepraten met andere ondernemers en bedrijven. In het tweede jaar volgde je elk kwartiel verschillende vakken en bij de minor in het derde jaar kon je je echt gaan specialiseren. Ik ben toen mijn minor gaan doen in de richting van marketing, dat was de minor State of the Art Marketing bij Windesheim, een hele leuke minor. De opleiding was ook zo ingericht dat je veel losse projecten deed bij verschillende bedrijven. Voor één van de bedrijven waar ik toen aan een onderzoek heb gewerkt, hebben wij een tijd terug nog gewerkt.”

Waarom heb je voor die opleiding gekozen?

“Voor deze opleiding deed ik een opleiding in de richting van sport en bewegen, heel wat anders. Ik verveelde me daar enorm en ben toen zelf een webshop begonnen. Toen ontdekte ik hoe leuk ik dat eigenlijk vond, waardoor het ondernemerschap mij heel erg begon aan te spreken. Ik ben toen rond gaan kijken en kwam zo terecht bij de opleiding Small Business & Retail Management bij Saxion.”

Was je tijdens je studie bij Saxion ook bezig met een eigen bedrijf?

“Ja, tijdens mijn studie had ik een webshop met maar één product. Ik ging, zoals iedereen op de opleiding, om met andere ondernemende studenten. Een klasgenoot van mij zat in De Gasfabriek. Hij was altijd al een pionier die zelf lekker bezig was als zzp’er. Hij nodigde mij toen een keer uit om samen met hem in De Gasfabriek te werken aan onze eigen projecten. We zaten toen in een koud kantoortje, helemaal achter in het pand met een kleine radiator in het midden. Uiteindelijk ontstond daar de eerste samenwerking.”

Nu heb je een ander bedrijf, Brandeniers. Hoe is dat ontstaan?

“Op een gegeven moment kwam mijn broer ook in datzelfde kantoor werken. Hij kwam terug uit Amsterdam waar hij verschillende projecten deed als vormgever. We zijn toen met z’n drieën samen gaan werken. Al snel merkten we dat elkaar goed aanvulden qua expertises. Mijn klasgenoot deed web development, mijn broer deed alles rondom de branding van bedrijven en ik deed de online marketing. Dat zijn drie aspecten die heel goed te combineren zijn. Een bedrijf begint vaak bij een branding-vraagstuk: het ontwerpen van een logo en huisstijl. Vervolgens moet zo’n huisstijl vaak doorvertaald worden naar een website. Maar je wilt natuurlijk ook dat mensen naar je website toe komen, waar weer online marketing om de hoek komt kijken. Zo konden wij klanten direct voorzien in een redelijk totaalpakket aan diensten.”

Omdat we bleven groeien, kwam er naast een vast team ook een groep met zzp’ers bij als flexibele schil. Zo hadden we al snel een onderneming met allemaal jonge mensen die vette dingen wilden doen.

Hoe ging dat met zijn drieën?

“We hadden al snel een goede flow te pakken en kregen steeds leukere klanten waar we de complete marketingmix voor konden oppakken. Op een gegeven moment werd De Gasfabriek verder ontwikkeld tot bedrijfsverzamelgebouw. We hadden toen twee keuzes: of we moesten weg uit het pand of we konden zelf een kantoor gaan huren. We hebben toen besloten om samen twee van de nieuw verbouwde kantoren te huren. Het bedrijf liep lekker, we kregen steeds meer opdrachten en konden langzaam maar zeker mensen in vaste dienst nemen. Omdat we bleven groeien, kwam er naast een vast team ook een groep met zzp’ers bij als flexibele schil. Zo hadden we al snel een onderneming met allemaal jonge mensen die vette dingen wilden doen. We kregen ook grotere klanten, het werd echt serieuzer. Toen hebben we besloten om een B.V. te worden, Brandeniers en zijn we verder gegroeid. Nu zijn we een bureau met 13 experts, met sinds januari ook een eigen videotak. Nu kunnen we ook video’s opnemen en ontwikkelen. Nu doen we dus echt full-service marketing voor verschillende bedrijven.”

Hoe gaat het op dit moment bij jullie bedrijf?

“Eigenlijk was corona voor onze business positief, aangezien wij echt gericht zijn op online. Op dat moment zijn we dan ook in een stroomversnelling gekomen. We konden het bedrijf heel mooi door de verschillende fases van groei loodsen. Eerst ben je zelf echt bezig met alles wat je doet voor de klant, vervolgens krijg je collega’s voor die taken en ga je het meer managen, vervolgens krijg je de kans om echt structuur neer te zetten zodat alles steeds beter geregeld is. Nu ben ik op het punt dat ik mij meer kan richten op de strategie van het bedrijf. We zijn stabiel en op een punt gekomen om voor minder verschillende klanten te gaan werken, zodat we meer waarde kunnen leveren aan onze trouwe en vaste klanten met groeiambities.”

Wat vind je het leukste aan de hele ontwikkeling die jullie hebben doorgemaakt?

“Wat ik heel leuk vind, is dat ik nu samenwerk met twee oud-klasgenoten en mijn broer. Het is mooi dat we de mogelijkheid hebben gecreëerd om te werken met mensen uit je netwerk die je inspirerend vindt. Bij elke groeifase van Brandeniers denk ik dat het de leukste is, maar elke keer worden mijn verwachtingen weer overtroffen. Ook vind ik het werk nu leuker, nu we de beslissing hebben gemaakt om voor minder klanten meer te doen. Je gaat dieper en met verschillende disciplines in op de vraagstukken. We blijven nog wel organisch doorgroeien, maar onze focus ligt echt op het leveren van waarde.”

Heb je nog tips voor studenten?

“Voor de mensen die dezelfde opleiding doen: ik zou jullie echt willen pushen om een bedrijfje op te starten tijdens de opleiding. Het maakt niet uit hoe klein het is. Je kunt dan de kennis die je opdoet direct toepassen binnen je eigen onderneming. Zo krijgt de stof ook meer inhoud en leer je er nog meer van, het is echt een gemis als je het niet doet.

Verder is het altijd goed om je netwerk uit te breiden en niet alleen maar in je eigen bubbel te blijven. Een sterk netwerk is enorm waardevol. Ik werk nu bijvoorbeeld nog samen met mensen die ik in mijn minor en studie heb ontmoet. Bij een van die jongens kopen wij bijvoorbeeld linkbuilding in, een ander schakel ik in als adviseur en met weer een ander heb ik klantgesprekken omdat hij het bedrijf van zijn vader heeft overgenomen. En nog een belangrijke tip: we hebben binnenkort een WordPress-developer nodig. Dus als je een WordPress-developer bent en een baan zoekt: laat het ons weten!”

Maya ter Steege

Maya ter Steege

Maya studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze houdt niet van stilzitten en heeft daarom altijd wel iets te doen, maar probeert toch ook de ruimte te nemen om te ontspannen. Ze maakt in haar vrije tijd daarom graag een wandeling of pakt eens in de zoveel tijd weer een oude creatieve hobby op.

 

 

Gerelateerde artikelen

Carlijn.jpg Ondernemerschap

Dit is waarom Carlijn binnen het Fast Forward traineeship voor de veiligheidssector kiest

01 juli 2024
Philip Agteres (fotografie Thomas Busschers) Corporate

Philip vond verdieping en voldoening in zijn nieuwe baan bij Saxion

22 april 2024
Ondernemerschap

Magische mijlpaal: 500e Fast Forward trainee aangenomen