Deeltijd saxion

'Ik zie mezelf als een gids van mijn studenten'

'Eigenlijk ben ik doorgerold van student naar docent!' Kasper Kamperman volgde zelf de opleiding waar hij nu lesgeeft. Vlak na zijn afstuderen werd hij gevraagd als docent. Al tijdens zijn studie had hij een brede blik – die konden ze goed gebruiken. Zijn beide ouders waren ook werkzaam in het onderwijs, 'dus het zal ook in het bloed zitten'. Naast zijn werk bij Saxion is hij zelfstandig ondernemer in de creatieve technologie.

Ik stel me richting de studenten niet op als de expert die alles weet.

Kasper Kamperman over zijn manier van lesgeven.

Moderne gids

“Ik ben parttime docent bij Saxion en heb daarnaast altijd mijn eigen projecten gedraaid. Ik vind het fijn om naast het lesgeven met mijn voeten in de klei te staan. Mijn ervaringen uit de praktijk breng ik binnen in het onderwijs. Andersom leer ik weer veel van mijn studenten! Zeker in hun vierde jaar, als ze gaan afstuderen. Dan doen ze bijvoorbeeld onderzoek naar interaction design of vergelijken ze de nieuwste technologieën invirtual- en augmented reality. Ik stel me richting de studenten niet op als de expert die alles weet. Natuurlijk weet ik veel over mijn vakgebied, maar de ontwikkelingen gaan zó snel. Studenten kunnen via allerlei kanalen actuele kennis ophalen, denk aan YouTube-tutorials of industrieplatformen als 80 Level. Ik zie mezelf meer als een gids. Ik gids en begeleid mijn studenten door alle informatie en ontwikkelingen heen. Dat past wat mij betreft ook veel beter bij deze tijd.”

Kasper Kamperman is naast docent ook bezig met het ontwikkelen van een nieuw curriculum.

Onderwijs ontwikkelen

Kasper werkt drie dagen per week op de hogeschool. Naast docent is hij ook curriculumontwikkelaar. “Het ontwikkelen van onderwijs ligt mij goed. Ik was eerder al betrokken bij het opzetten van meerdere opleidingen en bij curriculumveranderingen. Op dit moment werken we aan een nieuw curriculum. De kracht van onze opleiding is dat studenten zich thuis voelen bij een groep, het vormen van een ‘community’. Dit gaan we nog verder versterken. Daarnaast krijgen studenten meer vrijheid in het kiezen en volgen van vakken die bij hun eigen carrièreplan passen. Verder ben ik hoofdverantwoordelijk van de minor Creative Design & Technology, speciaal voor studenten die van buiten onze opleiding komen.

Hbo-master

Toen Kasper al een tijdje lesgaf, kwam de verplichting binnen het hbo om als docent een master op zak te hebben. Hij koos bewust voor een hbo-master: “In mijn vakgebied, kunst en technologie, is het best lastig om een universitaire master te vinden. Bij de Breda University of Applied Sciences behaalde ik een master in Media Innovation. Ik vind het belangrijk om mezelf te blijven ontwikkelen, daarom werk ik ook aan eigen projecten naast mijn werk bij Saxion.”

Kasper Kamperman over zijn redenen om te werken binnen het hbo.

Mensenwerk

Het werken met mensen is voor Kasper een van de eerste redenen om te willen werken binnen het hbo. “Het persoonlijke contact met studenten vind ik erg leuk. Ik wil zo snel mogelijk hun namen kennen – daar begint het. Soms is het ook hard werken hoor, dan is het bijvoorbeeld lastig om een groep studenten aan het lopen te krijgen. Daar moet je wel mee om kunnen gaan. Studenten zijn nou eenmaal ook met allerlei andere dingen bezig dan jouw vak!” Verder vindt hij het prettig dat alles in de basis goed geregeld is. “Financieel, maar ook de secundaire arbeidsvoorwaarden; dat geeft rust. Ook fijn is de vrijheid die je hebt binnen je rooster. Je kunt je werk voor een groot deel zelf plannen. En als je privésituatie eens wat meer tijd nodig heeft, snapt iedereen dat.”