Saxion Research Conference 2023: een terugblik

Jos.jpg
Jos Eertink Leestijd Minuten

Van de warmtetransitie tot cyberweerbaarheid: de Saxion Research Conference 2023 (SRC23), georganiseerd door Saxion Research & Graduate School, liet zien hoe divers praktijkgericht onderzoek is. Donderdag 15 juni vond de conferentie plaats in het hoofdgebouw van Saxion Enschede. Circa 150 genodigden en medewerkers konden presentaties bijwonen en deelnemen aan workshops, gericht op uiteenlopende thema’s. Een informatieve postermarkt was tegelijkertijd de ontmoetingsplek voor onderzoekers en andere geïnteresseerden. De conferentie werd afgesloten met de uitreiking van de eerste Saxion Onderzoeksprijs. Een verslag van een inspirerende middag.

Anka Mulder, voorzitter College van Bestuur Saxion, opende de conferentie met de verwondering van een onderzoeker. Ze noemde ‘organisch isolatiemateriaal’ als een van de onderwerpen die haar in voorbereiding op SRC23 nieuwsgierig hadden gemaakt. Naast het belang van nieuwsgierigheid, belichtte ze de groei die praktijkgericht onderzoek bij Saxion heeft doorgemaakt. Niet alleen qua verworven onderzoeksgelden, maar ook gelet op het aantal onderzoeksgebieden en (inter)nationale erkenning. Naast de focus op techniek, worden onderzoeksgebieden als gezondheid, economie, onderwijs en (kennis)veiligheid vandaag de dag steeds belangrijker.

Onderzoekers en andere geïnteresseerden ontmoeten elkaar tijdens SRC23.

Veiligheid en digitale weerbaarheid

Nadat de conferentie was geopend, werd de nieuwsgierigheid van de aanwezigen verder geprikkeld door een gastspreker van de AIVD. Hij sprak onder andere over de voor- en nadelen van onze open samenleving, waarin onderzoek kan floreren maar kennis ook in verkeerde handen kan vallen. Daarom is het van belang om continu te werken aan bewustwording over de kracht en de potentiële kwetsbaarheid van een kenniseconomie als Nederland.

Aansluitend konden bezoekers presentaties bijwonen en deelnemen aan workshops. Onderzoekers gaven een inkijkje in hun vakgebied en er was ruimte voor discussie. Bijvoorbeeld over een thema als ‘digitaal samenleven’. Remco Spithoven, lector Maatschappelijke Veiligheid, sprak over ‘samenwerking op het snijvlak van cyberweerbaarheid en weerbare democratie’. Hij behandelde vragen als: van wie is het internet, en wie is ervoor verantwoordelijk? Een ander thema was de toenemende vervlechting van de fysieke wereld met de digitale wereld. Kinderen van nu groeien steeds meer op in beide werelden, wat bijvoorbeeld zorgt voor uitdagingen op het vlak van desinformatie. Een onderwerp dat zeker leefde in de zaal.

Bezoekers konden tijdens SRC23 een VR-training voor anesthesisten ervaren.

VR en prijswinnende archeologie

Ondertussen kon de postermarkt in de centrale hal doorlopend worden bezocht. Lectoraten gaven hier inzicht in actuele onderzoeksprojecten. Ook konden bezoekers ervaren hoe virtual reality een rol kan spelen bij het opleiden van anesthesisten. Matthijs van Veen, projectleider Saxion XR Lab, liet zien hoe met een druk op de knop de gezondheidssituatie van een virtuele patiënt instabieler kan worden gemaakt, of hoe het aanbrengen van een anesthesiemasker ineens een uitdaging kan worden. Het is technologie die praktijksituaties realistisch nabootst en zorgprofessionals beter kan voorbereiden op ‘het echte werk’.

Een passende afsluiting van de dag was de allereerste uitreiking van de Saxion Onderzoeksprijs. Bezoekers konden digitaal hun stem uitbrengen op een van de drie genomineerden: Wilko van Zijverden, Marloes Bults en Victor Sluiter. Wilko van Zijverden, associate lector Sustainable Areas and Soil Transitions, won uiteindelijk met overmacht. Zijn onderzoek, waarbij na 78 jaar het ‘onderduikhol Emst’ werd gelokaliseerd, sprak tot de verbeelding. In zijn dankwoord riep Wilko de studenten die hem in het kader van het Smart Solutions Semester hadden geholpen naar voren. Samen namen zij de prijs – een wisselbeker en een cheque van 2.500 euro voor onderzoeksdoeleinden – in ontvangst uit handen van Maria Hendriks, directeur TechYourFuture. Zo toverde SRC23 een glimlach op het gezicht bij onderzoekers van vandaag én morgen.

Fotografie: Tessa Wiegerinck

Wilko van Zijverden neemt de allereerste Saxion Onderzoeksprijs in ontvangst.

Jos.jpg

Jos Eertink

Als redacteur probeert Jos alles wat complex is toegankelijk te maken. Buiten werktijd houdt hij zich het liefst bezig met poëzie en schilderkunst. Hij was de achtste stadsdichter van Enschede, maar rijmt alleen als het moet.