Education

Verkenningstocht naar het eten van de toekomst: een bootcamp die je blik verruimt

Leestijd Minuten

Liesl Roescher, een 20-jarige studente van de Saxion-opleiding Hotel Management, deed mee aan een inspirerende bootcampsessie. Deze door E3UDRES2 georganiseerde bootcamp stond in het teken van een intrigerend thema, namelijk de toekomst van voedselinnovatie. In dit artikel blikt Liesl terug op haar avontuurlijke reis en vertelt ze wat ze ervan heeft geleerd. Lees ook haar aanbevelingen voor studenten die een vergelijkbare kans willen pakken.

Stel jezelf even voor: waar kom je vandaan en welke studie doe je?

Ik ben Liesl. Ik ben 20 jaar en na de zomer begin ik aan het vierde jaar van mijn studie international hotel management.

Hoe heb je E3UDRESontedkt?

Eigenlijk door een van mijn docenten. Hij weet dat ik het leuk vind om naast mijn reguliere studieprogramma andere uitdagingen op te pakken. Ik heb bijvoorbeeld meegedaan met de EMCup, een wedstrijd voor Europese opleidingen voor Hotel Management. Maar ik heb ook andere nevenactiviteiten ondernomen. Dus toen mijn docent me wees op het aanbod van E3UDRES2 om mee te doen aan een bootcamp en hij aangaf dat ze studenten zochten die geïnteresseerd zijn in voedselinnovatie, was mijn belangstelling direct gewekt. Hij zei ook dat ik iemand anders mee mocht nemen die belangstelling had. Ik heb toen Mette gevraagd, want ze is een goede vriendin van me. Ik wist zeker dat zij het ook interessant zou vinden. We moesten een aanmeldformulier invullen en uiteindelijk werden we allebei geselecteerd. Dus besloten we om mee te doen.

Wat trok je aan in deze bootcamp?

Een combinatie van verschillende dingen. Zoals gezegd vind ik het altijd leuk om mezelf uit te dagen met activiteiten die buiten mijn reguliere studieprogramma liggen, maar ook het internationale karakter trok me aan. De locatie was ook echt een pluspunt, want ik was nooit eerder in Hongarije geweest. Het leek me een unieke kans om het Balatonmeer te bezoeken en mee te doen aan deze bootcamp met heel veel internationale studenten.

Wat was het thema en aan welke projecten heb je gewerkt?

De bootcamp ging over de toekomst van ons eten en we hadden vijf stakeholders en vijf groepen. Elke groep bestond uit zes studenten, dus in totaal waren we met 30 studenten. Mijn groep werkte samen met Lissé, een bedrijf dat snoep en zoetwaren produceert. Het bedrijf vroeg ons de toekomst van de productie van zoetwaren te onderzoeken, want deze industrielijn ziet dat er een groeiende vraag is naar suikervrije- en duurzame opties. We kregen de opdracht een tool te bedenken waarin mensen hun eigen specifieke voorkeuren voor zoetwaren konden ingeven. Op basis daarvan zouden mensen een persoonlijk snoep- en zoetwarenadvies ontvangen. We moesten ook een bedrijfsmodel opstellen zodat het bedrijf data van klanten kon verzamelen. Deze data kon het bedrijf dan weer gebruiken om hun producten aan te passen op basis van de gewijzigde voorkeuren.

De teambuildingsactiviteiten zoals een bezoek aan de spa en de vroege ochtendwandeling waren ook onvergetelijke ervaringen.

Welke uitdagingen kwam je tegen bij het werken aan dit project en het opstellen van een bedrijfsmodel?

Het was vooral een uitdaging om de juiste focus en benadering te vinden voor ons project. De grootste uitdaging binnen ons team was het terugbrengen van een breed onderwerp tot een specifiek bedrijfsmodel. Ook het werken vanuit verschillende disciplines en verschillende culturele achtergronden was uitdagend, met name op het gebied van communicatie en samenwerking. We probeerden het teamgevoel te versterken door het plannen van sociale activiteiten, zoals een gezamenlijke wandeling om 6 uur in de ochtend of een wijnproeverij.

Wat was je favoriete onderdeel van de bootcamp?

Het is niet een ding, maar meer een combinatie van dingen. Ik kan niet echt een specifiek onderdeel noemen, maar wat ik echt leuk vond was het samenwerkingsproces binnen mijn team en het opbouwen van een band met de teamleden. In het begin moesten we een paar hindernissen overwinnen, maar uiteindelijk is dat allemaal gelukt. De activiteiten voor de teambuilding, zoals ons uitje naar een wellness centre en de wandelingen in de vroege ochtend heb ik als heel bijzonder ervaren.

Wat is het belangrijkste dat hebt geleerd of dat je meeneemt van deze bootcamp?

Ik vind het moeilijk om een specifiek ding te noemen, maar het meeste heb ik geleerd van onze manier van werken. Ook het proces zelf was leerzaam. We hebben geleerd ons aan te passen en ervaren hoe het is om samen te werken met mensen uit verschillende culturen en verschillende vakgebieden. Op het gebied van teamwork en leren samenwerken was het een waardevolle ervaring.

Wat zou je andere studenten aanraden die een activiteit zoals deze bootcamp willen doen?

Allereerst zou ik willen zeggen dat het een leuke, intensieve week is waar je iets leert maar ook veel plezier hebt. Afhankelijk van je voorkeuren en interesses kun je de week zelf vormgeven. Zelfs als je niet in direct in een specifiek onderwerp geïnteresseerd bent, kun je toch een bijdrage leveren en leren van anderen. Het is een geweldige kans om nieuwe mensen te leren kennen, kennis te maken met andere culturen en nieuwe uitdagingen aan te gaan. Alles bij elkaar een hele waardevolle ervaring.

Wil je hier nog iets aan toevoegen?

Al met al was het echt een superleuke, intensieve week. De combinatie van alle activiteiten, het teamwork, de kennismaking met nieuwe mensen maakten het tot een unieke ervaring. Ik raad iedereen aan de E3UDRES2 Instagram-pagina te volgen voor de laatste info. Waar het om gaat, is dat je openstaat voor nieuwe ervaringen en je de bootcamp invult zoals dat het beste bij jou past!