Twee Saxion-studenten werken samen achter de pc

Saxion is over op Brightspace

Leestijd Minuten

Het Learning Management System (LMS) Blackboard is vervangen door Brightspace. Vanaf nu werken alle studenten, docenten en ondersteuners van Saxion met Brightspace.

Na een aanbestedingstraject is Brightspace gekozen als nieuw Learning Management System (LMS) voor Saxion. Vanaf september 2023 hebben verschillende opleidingen ervaring opgedaan in het nieuwe systeem en vanaf nu werkt heel Saxion met Brightspace!

Hart van de digitale leeromgeving

Brightspace vormt het hart van onze digitale leeromgeving. Hierop zullen de komende jaren meerdere applicaties worden aangesloten. Het uiteindelijke doel: één leeromgeving met dezelfde look & feel voor meerdere gekoppelde applicaties.

Timo Kos: “Onze Saxion Onderwijsvisie vraagt om een digitale leeromgeving die samenwerken stimuleert, toekomstbestendig is en daarmee de kwaliteit van ons onderwijs versterkt. Ik heb er alle vertrouwen in dat Brightspace onze studenten optimaal kan ondersteunen, zodat zij straks klaar zijn voor hun toekomst, waarin zij meebouwen aan een slimme, veilige en duurzame wereld.”

Brightspace is intuïtief, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk

Brightspace biedt veel mogelijkheden voor het creëren, beheren en organiseren van ons onderwijs. Je vindt in Brightspace alle informatie over courses, lesmateriaal en diverse digitale hulpmiddelen om het leren te ondersteunen. Studenten kunnen, in de diverse cursusomgevingen waarin ze zijn ingeschreven, precies zien wat er van hen verwacht wordt.

Brightspace staat bekend als modern, gebruiksvriendelijk en mobile friendly. In Brightspace zijn alle cursussen opgebouwd in dezelfde template. Daardoor is de structuur hetzelfde, waardoor alles wat je nodig hebt steeds op ongeveer dezelfde plek staat. Tijdens gebruikerstests vonden zowel studenten als docenten het systeem intuïtief en overzichtelijk. De meeste apps en tools die we voor ons onderwijs gebruiken zijn verbonden met Brightspace. Je hoeft daardoor minder te schakelen tussen verschillende tools. Ook is de Brightspace Pulse app beschikbaar. Deze biedt toegang tot de inhoud van de cursus, geplande activiteiten en berichten en je kunt meldingen aanzetten voor notificaties en deadlines.

Implementatie van Brightspace

Projectmanager Robert van ’t Sant: “Voor de overstap naar Brightspace hebben we de tijd genomen om het nieuwe systeem goed neer te zetten. De ervaringen van de studenten en docenten, die het vorige studiejaar al in Brightspace zijn gestart, zijn erg goed. De leerpunten die daaruit kwamen hebben we meegenomen bij de uitrol van Brightspace naar de andere opleidingen. Wij kijken met vertrouwen naar de toekomst!”

Deze ontwikkeling wordt gefinancierd vanuit de Kwaliteitsafspraken.