Onderwijs

Op weg naar bloeiende bestemmingen: Yvonne van Klaarbergen is docent Destinatiemarketing én reisblogger

Max Nab Leestijd Minuten

Nog een week en dan begint bij Saxion officieel de zomervakantie. Een mooie aanleiding voor een gesprek met Yvonne van Klaarbergen; docent Destinatiemarketing bij de opleiding Tourism Management én eigenaar van het populaire reisplatform ‘Kidsindebergen’. Met haar rugzak vol reiservaringen inspireert ze studenten om op een duurzamere manier toerisme te bedrijven: “Ik merk echt dat studenten het gaaf vinden en beter zijn aangehaakt als ik vanuit mijn eigen ervaringen vertel."

Probeer het maar eens: online inspiratie vinden voor een bergvakantie met kinderen zónder daarbij uit te komen bij de reisblog van docent-onderzoeker Yvonne van Klaarbergen. Alvast een waarschuwing vooraf: heel eenvoudig gaat het niet worden. “Ik ben dit in 2022 begonnen, samen met mijn man", vertelt Yvonne. "Door tips voor regio’s, accommodaties, activiteiten en praktische tips te delen inspireren we ouders om naar de bergen te gaan in de zomer en winter."

Kidsindebergen

En daarin lijken ze goed te slagen, want wie online zoekt naar een bergvakantie met kinderen, komt al snel uit bij ‘Kidsindebergen’, een website boordevol blogartikelen over kindvriendelijke bestemmingen, leuke uitjes en veel meer. Hún website. En ook het bijbehorende Instagram-account is met meer dan 21.000 volgers een succes te noemen.

Hoe is ze eigenlijk op dit idee gekomen? “Ik heb altijd een passie gehad voor de bergen. “Veel mensen vroegen mij om tips: ‘Waar moeten we heen dan?’ En omdat ik merkte dat er ook een beetje een beeld bestond dat naar de bergen gaan suf, saai en ‘geitenwollensokken’ is, ben ik hiermee begonnen”, aldus Yvonne.

Bloeiende bestemmingen

Het reizen naar bestemmingen in de bergen, en hierover content maken en delen, combineert ze met het geven van onderwijs over destinatiemarketing bij de opleiding Tourism Management. Hiermee heeft ze zichzelf in de ideale positie gebracht om een bijdrage te leveren aan een nieuwe, duurzame benadering van toerisme. Een benadering waarbij niet de toerist, maar de bestemming centraal staat én tot bloei komt. Yvonne: “Bloeiende bestemmingen zijn bestemmingen die op weg zijn naar regeneratie. Dat gaat eigenlijk veel verder dan duurzaamheid. In een bloeiende bestemming is er evenwicht en zijn alle soorten gelukkig en gezond – menselijke en niet-menselijke.”

Eigen bloei

Later meer over hoe je tot zo’n bloeiende bestemming komt. Eerst naar de vraag hoe ze zelf eigenlijk tot bloei is gekomen. “Ooit heb ik bij Saxion de Hogere Hotelschool gedaan”, vertelt ze, nu de opleiding Hotel Management. Kort na haar afstuderen in 2006 keerde ze terug bij Saxion: eerst als studieadviseur en later als docent. “In de loop der tijd heb ik de afslag genomen naar toerisme, omdat dit iets breder is. Destinatiemarketing en de vraag hoe je tot bloeiende bestemmingen komt, en het verzorgen van vakken daarin, is iets van de laatste drie à vier jaar.” 

Overigens, in dat bloggen was Yvonne toen al helemaal thuis. Een jaar of tien geleden deed ze, naast haar werk voor Saxion, een master in marketing aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Zo specialiseerde ze zich in bloggen als marketinginstrument.

Yvonne: “Ik merk echt dat studenten het gaaf vinden en beter zijn aangehaakt als ik vanuit mijn eigen ervaringen vertel. Zo komt een onderwerp als duurzaamheid, dat door sommige studenten toch vaak nog een beetje als wollig wordt gezien, meer tot leven."

’Meervoudige waardecreatie’

Dat ze zich de afgelopen jaren bij Saxion steeds meer heeft toegelegd op destinatiemarketing en duurzamere vormen van toerisme, is volgens Yvonne niet los te zien van haar werk als reisblogger. Yvonne: “Hierdoor kom ik veel in aanraking met zogenaamde ‘destinatie marketing organisaties’, die tegenwoordig eigenlijk veel meer opereren als ‘destinatie management organisaties’. Want ze doen veel meer dan marketing. Het gaat nu veel meer om de vraag hoe je een bestemming kan managen, waaronder de vraag hoe je via een duurzame weg richting een regeneratieve bestemming gaat waar sprake is van meervoudige waardecreatie. Dat je als ondernemer naast het maken van financiële winst, ook ecologische, sociale en andere economische waarde creëert. En zo komt het heel mooi bij elkaar allemaal.”

Österreich Werbung

Zo mocht Yvonne, als oprichter van Kidsindebergen, laatst aanschuiven bij een ontbijtsessie van Österreich Werbung, het Oostenrijkse bureau voor toerisme. Daar was ook Martin Kocher bij aanwezig, de Oostenrijkse minister van Arbeid en Economische Zaken. “Rode draad in de gesprekken die we daar hebben gevoerd was duurzaamheid en de verbreding van toerisme in Oostenrijk. En er kwamen ook verschillende duurzame initiatieven voorbij, waarvan wij er een paar gaan bezoeken vanuit ons platform”, vertelt Yvonne. “Maar ik heb ook gesproken over mijn werk voor Saxion en vertelt dat duurzamer toerisme een belangrijk thema is binnen ons onderwijs. Hoe belangrijk het is dat we dit onze jonge professionals meegeven. Die kruisbestuiving is heel erg leuk.”

Inspiratie

Andersom inspireren de verhalen over de reizen die ze maakt studenten ook weer. “Als ik ze vertel ‘volgende week ben ik er niet, want dan zit ik in het buitenland voor mijn werk als travelblogger’, dan reageren ze heel enthousiast. Ik merk echt dat studenten het gaaf vinden en beter zijn aangehaakt als ik vanuit mijn eigen ervaringen vertel. Zo komt een onderwerp als duurzaamheid, dat door sommige studenten toch vaak nog een beetje als wollig wordt gezien, meer tot leven.”

Yvonne bij de ontbijtsessie van Österreich Werbung, geflankeerd door Astrid Steharnig-Staudinger (CEO, Österreich Werbung) en Martin Kocher (minister van Arbeid en Economische Zaken van Oostenrijk). Foto: Yvonne van Klaarbergen

Onderwijs

En het blijft voor studenten natuurlijk niet bij luisteren naar mooie verhalen. Volgens Yvonne loopt die nieuwe benadering van toerisme als een rode draad door de opleiding. Zo hebben eerstejaarsstudenten voor de module 'Destinatiemarketing', waar Yvonne de coördinator van is, afgelopen jaar een ‘social media boost’ gemaakt voor Ljubljana in Slovenië; een stad die zich profileert als een groene en duurzame bestemming. “Ze hebben van tevoren een doelgroep gekozen en een bestemmingsanalyse gemaakt. Vervolgens zijn ze naar Slovenië afgereisd om daar content te maken; foto’s, video’s, noem maar op. En ze hebben uitgezocht wat de CO2-uitstoot is geweest van hun reis, en hoe ze dat kunnen compenseren.”

En in de module 'Flourishing Destinations', in het derde jaar, ontwikkelen studenten een ‘flourishing visie’ met een bijbehorende strategie. Yvonne: “Dat doen ze met behulp van het 'Flourishing Business Canvas', waarbij ze echt naar de elementen kijken die kunnen bijdragen aan het laten floreren van een bestemming.”

Bloom-model

Een ander instrument waarmee studenten werken is het ‘Bloom-model’, ontwikkeld door Ellen Schulten, docent Regenerative Destinations bij Saxion. “Het is een praktisch model met daarin een aantal stappen en acties die onmisbare elementen zijn van een florerende bestemming. Studenten kunnen dit gebruiken om tot een visie voor hun opdrachtgever te komen”, vertelt Yvonne.

“De eerste stap in dat model is bijvoorbeeld dat je terug moet naar de essentie van de plek: wat er van nature was of is en wat de mens ervan heeft gemaakt. Dat is het natuurlijke en/of cultuurhistorische DNA. Het is herkenbaar voor bewoners; het verenigt hen en maakt hen trots. En het vormt daarmee een natuurlijke basis voor ontwikkeling. Dat klinkt misschien een beetje vaag, maar als je bijvoorbeeld Dubai neemt en je bedenkt dat die stad een complete skihal aanbiedt, dan is dat natuurlijk waanzin.” 

Essentie

“Of neem de essentie van Oostenrijk”, gaat Yvonne verder. “Dan denk je aan het mooie landschap en de natuurbeleving, de lokale culinaire specialiteiten, tradities en klederdracht. Daar kun je dan mooie, nieuwe toeristische producten van maken. Huttentochten voor gezinnen met kinderen, bijvoorbeeld. Of juist luxe culinaire huttentochten, waarbij je van berghut naar berghut trekt en bij iedere stop kunt genieten van lokale specialiteiten op Michelin-niveau. Een soort walking dinner, maar dan door een berglandschap.” 

En waar Yvonne net nog de eerste stap van een praktisch – doch theoretisch – model aan het toelichten was, wanen we ons inmiddels in een prachtig Alpenlandschap, waar de geur van versgebakken ‘apfelstrudel’ en andere lokale specialiteiten ons elk moment tegemoet kan komen. Toch handig, zo’n rugzak vol inspiratie. 

Fotografie: Thomas Busschers 

Lees hoe ook jij deze zomer kan bijdragen aan bloeiende bestemmingen

De zomervakantie staat op het punt van beginnen en dus vroegen we Yvonne: wat kun je als toerist zelf doen om bij te dragen aan een bloeiende bestemming?

Yvonne: “Zorg ervoor dat de lokale mensen zoveel mogelijk profiteren van je bezoek en je negatieve invloed op de bestemming zo klein mogelijk is. Denk aan:

  • Een lokaal eettentje in plaats van een grote fastfoodketen;
  • Een lokale accommodatie in plaats van een grote hotelketen;
  • Het kopen van lokale producten in plaats van de bekende producten uit de supermarkt;
  • En de fiets (of e-bike) pakken om de omgeving te verkennen in plaats van de auto.  

En zo lever je met kleine, bewuste keuzes een grote bijdrage.”

Sustainable Saxion | Samen aan de slag

Duurzaamheid staat bij Saxion hoog op de agenda. Daarom draagt Saxion sinds 2018 actief bij aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. Deze 17 doelen streven naar een toekomstbestendige wereld en geven ons houvast in wat we doen om het verschil te maken. Elke dag weer. Wij werken hier samen aan in ons onderwijs, onderzoek, ondernemerschap en binnen onze organisatie.

Max Nab

Als redacteur vertelt Max graag sterke verhalen. Niet door te overdrijven, maar door te schrijven over mensen, gebeurtenissen of ideeën waar een zekere kracht van uitgaat. Vanuit het idee dat sterke verhalen ons compas vormen in een wereld die steeds complexer wordt.

Gerelateerde artikelen

Erik Goselink (Foto: Thomas Busschers) Corporate

Erik werd onderzoeker bij Industrial Design: ‘Bij Saxion breek ik elke keer een nieuw hoofdstuk aan’

25 november 2024
Corporate

Een boom vol symboliek: Rob vertelt het verhaal achter de 'Netwerkboom'

20 november 2024
Milan Wolf Corporate

Podcast Couleur Lokaal: hoe Milan Wolf ineens voorzitter van de CMR werd