Chelsea de Fretes (eigen foto)
Ondernemerschap

Chelsea merkte in Valencia dat ze verandering wilde: 'Eerder zag ik vaak beren op de weg, nu vooral kansen'

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Chelsea de Fretes zit in het laatste jaar van haar studie Creative Business. Ze vulde één semester, een half jaar, op met andere activiteiten. Daarin zat ze bepaald niet stil. Chelsea ontdekte in deze periode dat ze graag wilde ondernemen. Nu heeft ze haar eigen bedrijf waarin ze de verhalen van andere ondernemers vertelt, met grafische vormgeving en het produceren van podcasts: “Ik wil niet alleen iets maken wat mooi is, maar dat ook een verhaal vertelt.”

Buitenland 

Chelsea wilde graag een periode naar het buitenland, maar vond een half jaar toch een beetje lang. Ze besloot een half tussenjaar te nemen. Deze tijd benutte ze om haar droom te vervullen, ook even naar het buitenland te gaan én zichzelf beter te leren kennen. “Ik ben eerst twee maanden naar Valencia gegaan. Daar heb ik een Spaanse taalcursus gedaan en een programma over zelfontwikkeling. Zo heb ik mezelf beter leren kennen en ben ik erachter gekomen wat ik echt belangrijk vind. Voordat ik wegging, was ik echt alleen maar aan het werk of bezig met mijn studie. In Valencia besloot ik dat bij thuiskomst ik meer wilde gaan genieten.” 

Grafische vormgeving 

Na twee maanden in Valencia had Chelsea nog drie maanden te overbruggen voordat ze weer naar school moest. Ze zat in deze periode niet stil en besloot zich verder te ontwikkelen in grafische vormgeving. “Ik heb, voordat ik Creative Business ging studeren, Textielkunde gedaan op het mbo. Tijdens mijn stages kwam ik erachter dat ik het werken met Adobe programma’s echt heel leuk vindt. Ook tijdens mijn stage bij &C richtte ik me voornamelijk op het ontwerpen.” 

Ondernemerschap 

Door het half jaar waarin Chelsea zich verder ontwikkelde, werd het haar duidelijk dat ze vrijheid en flexibiliteit zocht in haar werk. “De ouders van mijn vriend hebben een eigen bedrijf. Dat maakte me nieuwsgierig naar het ondernemen en alles wat daarbij komt kijken. Wat mij inspireerde, zijn de jonge hippe, creatieve bedrijven in het westen. In Twente mis ik zulke bedrijven. Dat zette mij ertoe om voor mezelf te beginnen. Bedrijven zoals Extra Saus, Pienpino en Club Fiore, die opgericht zijn door andere jonge Twentse meiden, zijn daarin voor mij een voorbeeld. Het is mijn droom dat mijn bedrijf ook tot zoiets uitgroeit.” 

De ouders van mijn vriend hebben een eigen bedrijf. Dat maakte me nieuwsgierig naar het ondernemen en alles wat daarbij komt kijken.

Chelsea de Fretes (eigen foto)
Chelsea de Fretes

Hipnotice 

Welk bedrijf Chelsea dan precies wilde, was al vrij snel duidelijk. Grafisch vormgeving is wat ze echt interessant vindt. “Ik wilde me alleen wel onderscheiden. Grafisch vormgeven is voor mij het verhaal van een bedrijf vertellen. Ik wil niet alleen iets maken wat mooi is, maar wat ook een verhaal vertelt. Een podcast past daar heel goed bij, daarin kan een bedrijf of persoon ook zijn verhaal kwijt.” Op natuurlijke wijze kreeg het idee steeds meer vorm: “Ik was op bezoek bij mijn vriend op Curaçao en ineens, terwijl ik op een massagetafel lag, kwam de naam al naar boven. Hipnotice, het staat voor hip en herkenbaar.” 

Pionieren 

Hipnotice was geboren, het bedrijf van Chelsea waar ze grafische vormgeving verzorgt en podcasts maakt. “Ik wil bedrijven laten opvallen. Bedrijven laat ik ‘zien’ met grafische vormgeving en ‘horen’ door een podcast. Dit was precies het moment waarop ik ook aan mijn minor begon. Ik koos voor de minor Start up Ondernemer van het Saxion Centrum voor Ondernemerschap.” Tijdens deze minor leerde Chelsea veel over de zakelijk kant van het ondernemen. Ze zocht alles zelf uit, kocht podcast-apparatuur en begon haar eigen podcast ‘Brandbuilders’. In deze podcast interviewde ze medestudenten van de minor. “Zelf luister ik ook vooral naar businessgerelateerde podcasts”. 

Positief 

Chelsea vond het best spannend om de stap te zetten naar ondernemer. “Je krijgt wel een mening van buitenaf. Mijn ouders zijn een beetje voorzichtig en waarschuwden mij voor de risico’s. Zelf zie ik dat anders, ik woon nu nog thuis en heb nog niet echt vaste lasten. Ook krijg ik veel positieve reacties en mensen die de social media-kanalen van mijn bedrijven gaan volgen.” Hoewel Chelsea in Valencia besloot meer te genieten, is ze drukker dan ooit. “Ik ben nu bezig met mijn minor, het opstarten van mijn bedrijf en op zoek naar een afstudeeropdracht. Daarnaast werk ik nog één dag in de week in loondienst. De combinatie van het ondernemerschap en mijn studie vind ik pittig. Ook het vinden van klanten is nog lastig.” Toch ziet Chelsea dat ze door haar halve 'tussenjaar' een verandering heeft doorgemaakt. “Alles wat ik nu doe, bouw ik voor mezelf. Eerder zag ik vaak beren op de weg, nu zie ik vooral kansen.” 

Je vindt de podcast 'Brandbuilders' van Chelsea onder andere via Spotify.

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden. 

Gerelateerde artikelen

Couleur Lokaal verzamelfoto podcastserie.jpg Corporate

Podcast-serie Couleur Lokaal: in gesprek met de mensen van Saxion

06 september 2023
Studenten helpen bedrijven die in de problemen zijn geraakt na de corona-uitbraak Business

Studenten helpen bedrijven die door corona-uitbraak in problemen zijn gekomen

20 april 2020
Ruud Koopman Onderwijs

'Effectuation is als koken: gooi alles in de pan dat je in huis hebt'