Geslaagde conferentiedag 15 Years of Honours bij Saxion

Leestijd Minuten

Donderdag 6 juni j.l. was het de beurt aan Saxion – het team van de OnderwijsInnovatie Hub en Saxion Honours – om de eerste dag te verzorgen van een tweedaagse conferentie met als thema ‘15 Years of Honours’. Plaats van handeling: ConnectU Square aan het Ariënsplein in Enschede. Het voorzitterschap op dag één was in de bekwame handen van twee Saxion honours alumni: Kris Holkenborg en Mitchelle Muchuchuti. De tweede dag werd verzorgd door partner Universiteit Twente in het DesignLab op het UT terrein op vrijdag 7 juni.

Een bijzonder onderdeel van het ochtendprogramma op de donderdag was de keynote van oud honours student van Saxion, Kristy McGovern. Zij was speciaal voor deze gelegenheid afgereisd vanuit haar thuisland Kenia, om met alle aanwezigen te delen wat deelname aan Saxion honours haar persoonlijk in haar leven heeft gebracht.

Met de conferentie vieren we het bestaan van 15 jaar honours onderwijs in Nederland. Dit onderwijs bestaat al langer, maar nam een grote vlucht dankzij het Sirius programma (2009 – 2014). Honours onderwijs is bedoeld voor studenten die meer willen en meer kunnen en aan een extra uitdaging toe zijn naast hun reguliere opleiding. Ook biedt dit onderwijs experimenteerruimte.

De opkomst op dag 1 van de conferentie was hoog met meer dan 140 deelnemers. Zo’n 40 organisaties waren vertegenwoordigd, merendeels medewerkers en studenten van hbo en mbo instellingen en universiteiten. Ook een groep internationale gasten uit het Europese honours netwerk nam deel.

Het programma kende in vier paralellsessies een groot aantal interessante en relevante ‘teacher and student pitches’, ‘inspiration lectures’, ‘workshops’, ‘poster sessions’ en ‘fishbowl discussions’. De lijst is te lang om in zijn geheel op te noemen, maar denk onder meer aan onderwerpen als:

• New Horizons for Honours Education;
  • Find out what potential you want to unleash;
  • Purpose Driven Learning for Sustainable futures & human Flourishing;
  • Our Future Leaders – a (self) leadership pilot program for Honours students at the UT;
  • It takes a community to raise resilient students;
  • NRO study ’Making Talent Work’ - Perceived effects of participation in excellence and honours programmes, according to university alumni and employers;
  • The challenge of transfer of honors innovations to regular education.

Bekijk ook de illustratie van Fransje Immink.

Foto van links naar rechts: Kris Holkenborg en Mitchelle Muchuchuti