Laury kon de perfecte body niet vinden, dus ontwierp ze er zelf een: “Ik wil vrouwen inspireren”
Laury Wissink (22) zit in de laatste fase van haar studie Fashion and Textile Technologies. Twee jaar geleden stapte ze door haar nieuwsgierigheid in de wereld van e-commerce. Ze ontmoette andere ondernemers en deed ervaring op in het ondernemerschap. Later begon ze haar mode-onderneming, LAURY Contour: “Ik kon geen body of top vinden met de perfecte fit, daarom besloot ik net zo lang te tekenen, meten en ontwerpen tot ik een perfecte body had gecreëerd.”
Tijdens haar meewerkstage besefte Laury dat haar volgende stap in het ondernemerschap in de richting van mode moest zijn. Met de kennis die ze had opgedaan met haar e-commerce onderneming bij bol.com, startte ze haar onderzoek. “Ik had een duidelijke visie: vrouwen inspireren en hun zelfvertrouwen vergroten door hun dagelijkse outfit naar een hoger niveau te tillen,” vertelt Laury.
Ze begon met het maken van schetsen en doorliep het proces van ontwerpen, passen en meten. Volgens Laury was de belangrijkste les om geduldig te zijn. "Ik benaderde verschillende fabrieken en leverde diverse schetsen aan om uiteindelijk het perfecte product te krijgen waar ik trots op kon zijn," vertelt Laury. “Na een jaar kon ik met trots zeggen dat mijn allereerste body onder mijn eigen label verkrijgbaar was.”
LAURY Contour: de perfect zittende bodys en tops
“Ik kon geen body of top vinden met de perfecte fit en die daarnaast ook nog eens hip en trendy waren. LAURY Contour is voor mij ontstaan vanuit een behoefte om perfect zittende body’s en tops te ontwerpen die niet langer alleen dienen als ondermode. Ze kunnen gedragen worden als volwaardige bovenkleding in het dagelijks leven. De producten hebben geïntegreerde shapewear-technieken zodat body’s en tops de perfecte pasvorm garanderen.” Waarom Laury voor dit kledingitem koos? “Ik miste de basis in mijn eigen kledingkast en wilde graag een kledingstuk dat niet alleen veelzijdig en stijlvol is, maar ook functioneel en comfortabel.”
Interesse in ondernemerschap
Laury komt uit een gezin met veel ondernemers en vertelt dat ze ondernemerschap altijd al heel interessant vond: “Toch was mijn onderneming in de e-commerce niet uitdagend genoeg. Mijn passie en interesse lag altijd in de mode-branche en dat ontdekte ik tijdens mijn meewerkstage bij een ontwerpbureau.” Hoewel ze het een inspirerende omgeving vond, merkte ze ook dat ze een heel groot deel van het proces miste. "En dat voelde beperkend. Ik kon mijn creativiteit niet volledig uiten en miste het ondernemende aspect. Ik wilde juist meer betrokken zijn bij het volledige proces van productontwikkeling, administratie tot aan het moment dat het product in de winkel lag. Toen besefte ik: 'Als ik dit wil, dan moet ik het zelf gaan doen.'"
Duurzaamheid
"Ik had al veel verschillende ervaringen opgedaan en was me er heel bewust van dat als ik ooit iets op de markt zou brengen, het goed moest zijn. Het moest bij mij passen en van hoge kwaliteit zijn," legt ze uit. “Bij LAURY Contour streven we ernaar een positieve impact op de wereld te hebben. We maken gebruik van duurzame materialen en produceren op een eerlijke manier in Portugal. Voor ons gaat duurzaamheid verder dan alleen milieuvriendelijkheid; we richten ons als bedrijf ook op persoonlijke groei en zelfontplooiing.”
Doelen
Laury richt zich nu voornamelijk op het opbouwen van haar merk en het vergroten van de zichtbaarheid van haar product, met het doel om in september een volledige collectie te lanceren. Op de langere termijn wil ze een sterke naamsbekendheid opbouwen en mensen inspireren met haar merk. Haar ambitie is om binnen vijf jaar een internationaal erkend merk te worden. Tijdens haar afstudeerstage bij haar eigen onderneming doet ze momenteel onderzoek naar haar doelgroep, met specifieke aandacht voor de Duitse markt om haar strategieën te verfijnen en een sterke stap voorwaarts te zetten.
Tips aan studenten
Voor studenten die hun eigen onderneming willen starten, heeft Laury enkele tips: "Zoals iedereen zegt, gewoon doen en je vindt vanzelf je weg. Maar het is ook belangrijk om hulp te vragen. In de afgelopen twee jaar heb ik een groot netwerk opgebouwd van mensen die me kunnen helpen," vertelt ze. "Een andere tip die ik wil meegeven is om gewoon te beginnen met onderzoeken. Je hoeft je niet gelijk in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Maak bijvoorbeeld een Instagram-account aan, verkoop daar een paar items en kijk hoe mensen reageren. Het is belangrijk om te experimenteren en te testen."