HRM-praktijklabs brengen theorie en praktijk succesvol samen: 'Studenten leren te denken vanuit de arbeidsmarkt’
Bij de opleiding Human Resource Management (HRM) staat het verbinden van theorie en praktijk centraal. Docent Peter Kroeze deelt zijn ervaring over zijn favoriete onderdeel van de opleiding: de HRM-praktijklabs. In het lab 'Versterken van Sociaal Ondernemen' begeleidde hij de groep van Jorne Verveld en Tanja van Veen. Samen werkten ze aan innovatieve oplossingen voor een wel heel speciale opdrachtgever: de Academie Mens en Arbeid. Hun doel was het bevorderen van inclusiviteit, een cruciaal aspect binnen organisaties. Daarbij ontwikkelden ze onder andere een spel.
HRM-praktijklab
Het HRM-lab is speciaal ontworpen voor derdejaars HRM-studenten. Studenten werken in groepjes van vier à vijf personen aan echte bedrijfsopdrachten. Ze gaan naar organisaties toe en voeren opdrachten uit over verschillende thema's, in samenwerking met een opdrachtgever uit de praktijk. Om een beter beeld te krijgen van hoe zo'n praktijklab precies werkt, spraken we met Peter Kroeze. "Ik ben vier jaar geleden begonnen bij Saxion als zij-instromer. Daarvoor heb ik in verschillende sectoren gewerkt als HR-professional. Uiteindelijk heb ik de overstap naar het onderwijs gemaakt vanwege mijn passie voor het werken met studenten," vertelt Peter.
Lab 'Versterken van Sociaal Ondernemen'
Het groepje waarin Jorne Verveld en Tanja van Veen deelnamen, samen met Jorn Broeze, Kim Roordink en Brian Lem, werd begeleid door Peter. Opdrachtgever van de groep was de Academie Mens en Arbeid, waar de opleiding HRM deel van uitmaakt. "Normaal gesproken voer je deze opdracht uit bij een bedrijf, maar deze keer was onze academie het bedrijf. We hebben veel contact gehad met stakeholders, zoals Marius Zomer, de opleidingsmanager en de beleidsadviseur inclusief onderwijs," voegt Jorne Verveld toe. De opdracht van dit lab ging over inclusief onderwijs. Tanja van Veen zegt daarover: "Je hebt nu wc’s die voor iedereen inclusief zijn, maar hoe zit dat verder? De lokalen, de manier van lesgeven. Als je dyslexie hebt, kan het bijvoorbeeld lastig zijn om van een bord af te lezen. Mooi aan dit lab is dat we hier werken aan de hand van de methodiek van waarderend onderzoek. Wat gaat er al heel goed en hoe kunnen we dat verbeteren? Hoe gaan we van een 7 naar een 9?"
Mooi aan dit lab is dat we hier werken aan de hand van de methodiek van waarderend onderzoek. Wat gaat er al heel goed en hoe kunnen we dat verbeteren? Hoe gaan we van een 7 naar een 9?
Inclusiviteit
Het lab is ontstaan door te kijken naar de wereld, legt Peter uit. "Om ons heen zien we klimaatdoelen, de 17 sustainable goals van de Verenigde Naties met thema’s als duurzaamheid, inclusiviteit en diversiteit. Als je kijkt naar de arbeidsmarkt is het steeds harder nodig om iedereen daarbij te betrekken. Dat is de reden dat we dit lab hebben opgestart." Peter legt uit dat veel organisaties zitten met vraagstukken waar ze graag antwoord op willen hebben. "Ze vragen zich bijvoorbeeld af hoe ze aan goede mensen komen en dat betekent ook: kijken naar passende mogelijkheden voor mensen met een andere achtergrond of arbeidsbeperking." De opleiding HRM wil haar studenten graag zo opleiden dat ze passende oplossingen kunnen bieden met betrekking tot inclusiviteit en diversiteit voor praktijkorganisaties. Omdat te kunnen doen, wil de opleiding ook zelf de focus op deze aspecten leggen.
Human Resource Development
Tanja koos voor HRM omdat ze graag mensen wil begeleiden. Ze begon eerst aan de opleiding Toegepaste Psychologie, maar merkte dat ze liever mensen in de werksfeer wilde begeleiden, in plaats van in de gezondheidssfeer. Jorne, op zijn beurt, koos voor HRM vanwege zijn passie om te coachen en trainen. Hij begon op de Pabo, maar verlangde naar meer vrijheid in methodieken en kwam zo uit bij HRM. Beide studenten hebben de richting Human Resource Development, gekozen en het HRM-lab dat bij deze specialisatie hoort gevolgd.
Connectie theorie en praktijk
De labs maken de connectie tussen onderwijs en de praktijk. Peter zegt: "Studenten werken sterk samen tijdens deze periode, dat is erg leerzaam. Ten tweede leren studenten om te denken vanuit een vraag uit de arbeidsmarkt en komen ze echt in contact met bedrijven." De labs hebben hun succes in het verleden al bewezen: "In het verleden hebben we bijvoorbeeld werving- en selectieprocessen onder de loep genomen. Hoe worden deze processen toegankelijker voor alle doelgroepen? Er was een bedrijf dat uitwasbare luiers maakt, de productie vond plaats in China, maar ze wilden dat graag in Hengelo gaan doen. Daar was personeel voor nodig. Een lab-groepje heeft onderzoek gedaan naar welke mensen we zouden kunnen aantrekken voor de productie in Nederland. Dat werden onder andere mensen uit de sociale werkvoorziening. Het groepje studenten heeft toen een onboardingsproces voor de leidinggevenden en medewerkers vormgegeven."
Studenten werken sterk samen tijdens deze periode, dat is erg leerzaam. Ten tweede leren studenten om te denken vanuit een vraag uit de arbeidsmarkt en komen ze echt in contact met bedrijven.
Succesvol eindproduct
De groep van Jorne en Tanja heeft ook een succesvol eindproduct opgeleverd, vertelt Jorne: "De hoofdvraag was om bewustzijn te creëren op de academie, onder docenten én studenten, over inclusiviteit en dan met name mentale functiebeperkingen." Uit het onderzoek van de studenten kwam naar voren dat medestudenten bij het horen van functiebeperkingen gelijk dachten aan extra tijd om toetsen te maken. Docenten dachten juist weer aan totaal andere aspecten. “Hoe ga je ermee om als een van je groepsgenoten ADHD heeft? Studenten met een functiebeperking gaven aan dat het vooral fijn is om begrip te krijgen. Omgekeerd wisten studieloopbaanbegeleiders ook vaak niet hoe ze leerlingen extra konden ondersteunen,” aldus Jorne. Zo kwam de groep op het idee van een spel, om het gesprek over inclusief onderwijs op gang te helpen. Het spel begint met een gesprek over wat de spelers van het spel denken als ze het onderwerp horen. “Als je niet eens weet wat de eventuele mogelijkheden zijn, kun je ze ook niet gebruiken. Daarom creëren we met dit spel bewustzijn voor toetsvoorzieningen en andere hulpmiddelen om rekening te houden met onze medestudenten,” aldus Tanja. De academie is heel enthousiast over het eindproduct en wil het introduceren.
Lef tonen
Peter kijkt vol trots terug op het lab: "Het resultaat bewijst dat je iets kunt bereiken door je nek uit te steken met bewustwording. Ik vind het mooi als studenten lef tonen in plaats van binnen de kaders alleen maar te zorgen dat je die voldoende haalt. Dat is deze groep helemaal niet. Daarom vind ik het ook leuk om hen te coachen. En we zoeken echt naar iets vernieuwends. De HRM labs zijn mijn favoriete vak om te doceren, omdat ik dan echt de rol van coach kan aannemen."
Fotografie: Thomas Busschers