Werkbezoek Ministerie VWS: Saxion verbindt zich als eerste zorgopleider aan duurzame Green Deal
Corporate

Saxion verbindt zich als eerste zorgopleider aan duurzame Green Deal

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Handschoenen, schorten, incontinentiemateriaal: ook in de zorgsector is er steeds meer aandacht voor de enorme hoeveelheid afval die dagelijks geproduceerd wordt. Een deel van dat afval is natuurlijk onvermijdelijk. Toch kan een aangepaste werkwijze of het gebruik van andere materialen bijdragen een duurzamere manier van zorg verlenen. Saxion is de eerste hogeschool in Nederland die de Green Deal Duurzame Zorg heeft ondertekend. Daarom brachten Hayke Veldman (bestuurlijk aanjager Green Deal 3.0) en Rhea Verheul (senior beleidsadviseur duurzaamheid en gezondheid Ministerie Volksgezondheid Welzijn Sport) gisteren een werkbezoek aan onze hogeschool.

Hoe leidt de Academie Gezondheidszorg (AGZ) van Saxion studenten op tot duurzame verpleegkundigen? Wat is het belang en de urgentie van een duurzame manier van werken in de gezondheidszorg en hoe zetten we samen stappen? Deze onderwerpen stonden centraal tijdens het werkbezoek dat Hayke Veldman en Rhea Verheul aan Saxion brachten. Veldman noemt het bijzonder dat Saxion zich als eerste hogeschool aan de Green Deal verbonden heeft en hoopt dat meer partijen volgen: “Als bestuurlijk aanjager wil ik graag dat elke partij die in de zorg actief is, als zorgverlener of als zorgopleider, onderdeel uitmaakt van die Green Deal. De zorg doet heel erg veel goed werk, maar is ook een hele grote vervuiler en produceert jaarlijks maar liefst 328 miljoen kilo afval. Dat zijn dagelijks 80 vuilniswagens die door je straat rijden.”

Ambitie op duurzaamheid

Hoofddocent/onderzoeker Marlies Pepers (AGZ) is nauw betrokken bij de manier waarop de Green Deal een plek krijgt in het Saxion-onderwijs en licht toe dat daarbij aandacht is voor vijf thema’s: “We onderscheiden gezondheidsbevordering en preventie, de impact van klimaatverandering, maar ook zeker CO2-uitstoot, circulair handelen en het voorkomen van medicijnverspilling. Daar geven we in het onderwijs steeds meer handen en voeten aan. Eén van de voorbeelden is dat we ons vaardigheidslokaal aan het verduurzamen zijn en daarbij nadenken over materiaalgebruik.” Timo Kos van het College van Bestuur van Saxion benadrukt hoe belangrijk deze Green Deal is. Hij noemt de samenwerking een mooi voorbeeld voor de manier waarop de Academie Gezondheidszorg en de opleiding Verpleegkunde (hbo-v) bijdragen aan de Sustainable Development Goals: “We zijn partner geworden in het realiseren van die doelstelling en we hebben natuurlijk zelf ook een ambitie op duurzaamheid. Het mooie is dat veel docenten en docent-onderzoekers daar met studenten een bijdrage aan kunnen leveren.”

Duurzame Verpleegkunde

Na een lunch, waarbij Timo Kos namens het College van Bestuur van Saxion aansloot, volgden er studentpresentaties over projecten rond het thema, in het kader van het Smart Solutions Semester. Tijdens de les Duurzame Verpleegkunde hield Hayke Veldman een korte pitch over het belang van duurzaamheid in de zorg en over de doelstellingen van de Green Deal. Zo wil hij met partijen aan de slag met de overstap naar duurzaam incontinentiemateriaal, een grote bron van afval in de langdurige zorg. De ambitie uit de Green Deal is 5% minder materiaalgebruik in 2026 en het verbeteren van de inzameling en recycling. Wat betreft duurzaamheid in het onderwijs gaf Veldman aan hoe belangrijk het is dat studenten niet alleen leren zorg te verlenen, maar ook hoe ze dat op een duurzame manier kunnen doen. “Ik hoop met dit bezoek ook op te halen waar de moeilijkheden, de drempels zitten, om samen te kijken hoe we die eventueel weg kunnen halen,” sprak hij.

Materiaalgebruik in de zorg

Na de les Duurzame Verpleegkunde sloten Hayke Veldman en Rhea Verheul aan bij een werkcollege met studenten, rond het thema De Gezonde Leefomgeving. Eerstejaars student Verpleegkunde (hbo-v) Lieke Brouwer was aanwezig bij de presentaties en lessen en concludeert hoe belangrijk bewustwording over bijvoorbeeld materiaalgebruik in de zorg is: “Dan kun je zelf ook stappen ondernemen om jouw steentje bij te dragen.”

Bekijk de video van het werkbezoek

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.

Thomas Busschers

Razende reporter binnen Saxion - creatief met video en geluid. Vind je camerajournalist Thomas niet achter de lens, dan staat 'ie wel voor een groot publiek muziek te draaien!