Solar Team Twente onthult ‘nieuwe’ zonneauto RED XI

Solar Team Twente onthult ‘nieuwe’ zonneauto RED XI

Leestijd Minuten

Solar Team Twente onthulde donderdagavond in de Hengelose Hal 43 hun nieuwste zonneauto, de RED XI. De auto is een doorontwikkeling van de RED X, die vorig jaar de tweede plaats behaalde in de World Solar Challenge.

De auto is het werk van het eerste innovatie editie van Solar Team Twente. Dat team, bestaande uit zeven studenten van de Universiteit Twente en Saxion, startte afgelopen september. Bij deze editie ligt de nadruk niet zozeer op het bouwen van een zonneauto en ermee racen, maar puur op innovatie.

Het zichtbare resultaat van die inspanningen reed donderdagavond het podium op in Hal 43, van Koninklijke Machinefabrikant Stork.

Innovaties

Aerodynamica

Het uiterlijk van RED XI verschilt niet bijzonder veel van haar voorganger. De zogeheten livery bleef hetzelfde. De innovaties vonden onder andere plaats op aerodynamisch vlak. De auto heeft nu shark skin, een geribbelde folielaag die de luchtstroom beter begeleidt. Een andere toevoeging: vortex generators, voor een verbeterde luchtstroom.

Topologisch ontwerp

Ook op niet zichtbare plekken in de auto zijn nog meer innovaties. Zo was het team in staat om met een titanium printer een ergonomisch ontworpen stuurnaaf te 3D-printen. Als dit een succes blijkt te zijn, zou dit veel potentie kunnen hebben voor de auto-industrie.

Elektrische innovatie

Ook pakte het studententeam SABINE aan, een in 2015 zelf ontworpen en prijswinnend systeem, dat ervoor zorgt dat minder energie verloren gaat als er schaduw valt op een deel van de zonnecellen.

Sasol Solar Challenge

Het blijft niet alleen bij innoveren voor het team. In september staat Solar Team Twente aan de start bij de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika. Deze race staat bekend als de meest uitdagende zonnerace ter wereld. Het is een race van acht dagen, waarbij het niet gaat om de snelste auto, maar om de meest gereden kilometers. Het terrein is ook anders dan in Australië, met veel bochten en hoogteverschil. Dit is enigszins vergelijkbaar met de Solar Challenge Morocco van drie jaar geleden.

De gepresenteerde auto vertrekt al in juli per boot richting Zuid-Afrika. Het huidige zevenkoppige innovatieteam breidt uit tot een delegatie van 37 personen, voornamelijk oud-teamleden van Solar Team Twente. Het team vertrekt halverwege augustus naar Zuid-Afrika voor de allerlaatste voorbereidingen.

Lees meer over Solar Team Twente.

Foto: Gijs Versteeg