Sander van der Lecq 1.jpg
Onderwijs

Sander ontwierp voor EasyToys: ‘Mijn beursstand werd platgelopen’

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Soms moet je buiten de gebaande paden gaan om tot een bijzondere prestatie te komen. Dat deed Sander van der Lecq, student Interior Design, bij zijn afstudeeropdracht voor erotiekwinkel EasyToys. Het leverde Sander niet alleen een finaleplek voor de Saxion Afstudeerprijs op, maar ook veel belangstelling tijdens de Deventer Interior Design Days én de Dutch Design Week in Eindhoven: “Mijn beursstand werd platgelopen.”

Hij studeerde begin juli af bij Saxion, maar is nog tot vorige week bijna non-stop bezig geweest met de spannende nasleep van zijn afstudeerproject: het ontwerpen van een nieuw winkelconcept voor erotiekwinkel EasyToys. Dat hij een opvallend onderwerp had gekozen, wist Sander wel, maar dat het hem zoveel aandacht op zou leveren, kwam toch ook weer als een verrassing. “Ik wilde iets unieks doen voor mijn afstuderen,” blikt hij terug. “In mijn woonplaats Groningen zag ik nieuwsberichten voorbijkomen dat EasyToys een fysieke winkel ging openen. Ik ken EasyToys als een humoristisch bedrijf, met leuke marketingstunts in de regio Groningen. Ze zijn vaak taboedoorbrekend en vernieuwend, hadden het bij die winkel dan ook over een metamorfose. Dus ik was best benieuwd naar dat winkelconcept.”

Taboes

Toen Sander zich verdiepte in de nieuwe EasyToys-winkel zag hij minder vernieuwing dan hij had verwacht. “Toen viel het kwartje. Ik dacht: laat ik contact opnemen, om te vragen of ik mijn afstudeeropdracht voor hen mag doen. Ik zag zoveel kansen. Ook omdat er een maatschappelijk onderwerp aan vast zit, rond de beleving van seksualiteit, rond taboes, rond het verbeteren van de klantervaring van de winkel.” Dus zocht Sander contact en legde hij zijn plannen uit. EasyToys bleek inderdaad nieuwsgierig naar de manier waarop het winkelconcept vernieuwd kon worden, stemde in en gaf Sander vrij spel om zijn onderzoek te starten.

In het begin realiseerde ik me nog niet helemaal waar ik aan begonnen was. Voor mij was het een grappig onderwerp, waarmee ik ontwerptechnisch kon uitpakken.

Sander van der Lecq (eigen foto)
Sander van der Lecq over zijn afstudeeropdracht voor EasyToys

Gedurfd

“In het begin realiseerde ik me nog niet helemaal waar ik aan begonnen was. Voor mij was het een grappig onderwerp, waarmee ik ontwerptechnisch kon uitpakken. Maar in de gesprekken met mensen om mee heen, voelde ik dat er zoveel extra gebeurde. Mensen vonden het uniek, gedurfd.” Sander startte met een onderzoek naar het bedrijf EasyToys en met het afnemen van enquêtes. Daarna nam hij een aantal diepte-interviews af. Met mensen uit het hele land, met verschillende achtergronden. “Ik wilde dat niet online doen, het is een gevoelig onderwerp. Ik sprak mensen die heel open waren, of die juist heel anoniem wilden bijdragen. Ik praatte met een student, maar ook met iemand die seksueel misbruik had meegemaakt. Een ander was heel christelijk opgevoed. Dat deed ook iets met de beleving van seksualiteit en alles dat daar omheen hing.” Ook zocht Sander contact met zowel een seksuoloog als een retail-expert. Kortom: hij verbreedde zijn blik om zich te laten inspireren tot het ontwerpen van een nieuw winkelconcept.

Ballenbak

“Daarna zat ik met een berg informatie en dacht ik: wat nu? Ik ben lang bezig geweest de stap naar vormgeving te zetten, schreef een conceptplan, ging schetsen en tekenen. Mijn eerste spoor liep dood. Ik bleef hangen op het standaard retail-concept, met presentatiemiddelen als planken, rekken en schappen. Toen zei iemand tegen me: ‘Waarom zet je geen ballenbak in die winkel neer?’ Dat triggerde iets bij mij: de bal als vorm in de winkelinrichting. Ik had gezien dat de producten van EasyToys ook veel organische, ronde vormen hadden. Dus besloot ik die ronde vormen te verwerken in het winkel-ontwerp: ik tekende ballen op de vloer, op het plafond, op de wanden. En ineens zag ik het voor me. Wanden vol ballen, die je in en uit de uitsparingen kunt klikken, die je kunt inzetten als plankjes, rekjes en bakjes. Ook gebruikte ik licht in de ballen, waarmee je een aantrekkelijk en zacht effect krijgt.”

EasyToys_LecqDesign (2).jpg

Artist impression uit het afstudeerproject van Sander

Nieuwe winkelbeleving

Zo creëerde Sander in zijn ontwerp een totaal nieuwe winkelbeleving, waarin een warm en uitnodigend design het won van de reguliere uitstalling van producten. “Ik checkte mijn ontwerp bij een aantal respondenten. Zij vonden het er heel aantrekkelijk uitzien. Omdat ik deels ook met productbakken werk, geeft dat de klant iets meer anonimiteit: je pakt gemakkelijker iets uit een bak dan van een plank of rekje.” Uiteindelijk werkte Sander zijn ontwerp uit in een 400 pagina’s tellend boek. “Met het formaat van een stoeptegel, aantrekkelijk vormgegeven, zodat men bij EasyToys kon kijken en lezen hoe de slag van ontwerp naar uitvoering gemaakt kon worden. Ik heb zelfs een prototype gemaakt, in overleg met interieurbouwers, en een heel technisch plan toegevoegd, alles van A tot Z uitgezocht.”

EasyToys_LecqDesign (3).jpg

Artist impression uit het afstudeerproject van Sander

Dutch Design Week

Bij zijn afstudeerpresentatie bij Saxion wist Sander niet goed wat hij qua beoordeling kon verwachten. “Dat was een heel spannend moment. Maar ik kreeg een tien. Dat vond ik ook weer heel verrassend. Een week later hoorde ik dat ik in aanmerking kwam voor de Saxion Afstudeerprijs. Uiteindelijk werd ik derde in die verkiezing.” En dat was nog niet alles, want Sander werd door de opleiding Interior Design ook uitverkozen om het EasyToys-winkelconcept vanuit Saxion te presenteren op de Dutch Design Week. Daarvoor ontwierp hij zelf een stand en stond hij in Eindhoven bijna een week lang beursbezoekers te woord. Van vroeg tot laat. “Mijn stand werd platgelopen. Ik heb non-stop gepraat met mensen, hen uitleg gegeven. Van studenten tot gezinnen, van ondernemers tot toeristen. Eigenlijk aan iedereen die geïnteresseerd is in kunst en design. Ook het design-team van EasyToys is nog langs geweest.”

Roze ballenmuur

Op de beursvloer zag Sander dat veel mensen zich direct aangetrokken voelden tot het interieurontwerp van EasyToys. Het design met de ‘roze ballenmuur’ sprak tot de verbeelding. Zijn ontwerp kwam een stuk vriendelijker en toegankelijker over dan het reguliere beeld dat bezoekers van een erotiekwinkel hadden. “Mensen vonden het ook een toffe beleving, om hier in rond te lopen, om er foto’s van te delen op social media. Dat creëert meer draagvlak voor dit type winkels en daarmee haalt het ook een taboe weg. Juist omdat er geen expliciete beelden te zien zijn. Of dat er geen goedkoop of duister karakter omheen hangt. Het is qua productpresentatie ook allemaal minder in-your-face.” Is dat volgens Sander ook de reden dat de winkel een positief effect heeft op een bredere doelgroep? “Ja, dat denk ik wel.”

EasyToys_LecqDesign (5).jpg

Eye opener

Na de Dutch Design Week presenteerde Sander zijn EasyToys-concept tijdens de Deventer Interior Design Days. Ook daar trok zijn posterpresentatie veel bekijks. Inmiddels is er ruimte ontstaan om terug te blikken op vier jaar Interior Design. Hoe heeft de opleiding hem geholpen zich te ontwikkelen? “Ik heb geleerd om lef te tonen en sommige dingen gewoon aan te pakken. Om niet bang te zijn binnen je eigen vakgebied taboedoorbrekend te ontwerpen. De eerste twee jaar hield ik me altijd precies aan de opdracht. Daarna ging ik steeds vaker de grenzen opzoeken, om daar ook nét overheen te gaan. Dat was een eye opener voor me, ook omdat ik merkte dat docenten dat goed vonden. Als je je onderscheidt, wordt dat bij Saxion gezien en gewaardeerd.”

Als je je onderscheidt, wordt dat bij Saxion gezien en gewaardeerd.

Sander van der Lecq (eigen foto)
Sander van der Lecq over zijn studie Interior Design bij Saxion

Internationale belangstelling

En nu? Na een intensieve zomer en nazomer lijkt de rust eindelijk een beetje wedergekeerd. Tijd voor Sander om vooruit te kijken. “Ik wil mijn afstudeeronderzoek graag nog een keer aan de juiste mensen binnen EasyToys presenteren. Die afspraak heb ik helaas nog niet met hen kunnen maken, maar ik hoop dat het er nog van komt. Daarnaast lijkt het me mooi om een baan in het onderwijs te combineren met mijn eigen ontwerpbureau. Ik denk dat beide zaken elkaar heel mooi kunnen aanvullen. Toevallig kreeg ik vorige week een offerteverzoek van een ander erotiekbedrijf, uit Spanje. Ik durf nog niet te hopen dat dat iets wordt, maar blijkbaar heb ik mezelf internationaal in de kijker gespeeld. Zonder dat ik het door had.”

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.

Gerelateerde artikelen

Onderwijs

Alumnus Marell doet een droomopdracht voor Van der Valk op Curaçao

24 november 2022
Eline Terpstra Business

Alumnus Eline behartigt de belangen van ruim 750.000 Nederlandse studenten

09 juli 2020
Alumni Lize de jong.jpeg Onderwijs

Gezondheid en technologie gaan voor Lize hand in hand op de operatiekamer