Een duurzame toekomst opbouwen met de opleiding Klimaat en Management
Studentenleven

Een duurzame toekomst opbouwen met de opleiding Klimaat en Management

Leestijd Minuten

Matthijs van Veen heeft de opleiding Klimaat en Management gedaan. Nu werkt hij bij Pure Energie. Hoe heeft deze opleiding hem gevormd tot de locatie-analist die hij nu is? Lees het in dit interview!

Wie ben je en wat doe je?

Matthijs van Veen, 23 jaar oud, afgestudeerd in Klimaat en Management, met een minor in Sustainable International Business. Tijdens mijn studie heb ik stage gelopen bij Bredenoord in Apeldoorn op de afdeling kwaliteit, gezondheid, veiligheid en milieu. Daar heb ik onderzoek gedaan naar de naleving van de nieuwe omgevingswet en de aandachtspunten die daarbij komen kijken. Nu werk ik al 2,5 jaar als locatieanalist bij Pure Energie, waar ik me bezighoud met het vinden en beoordelen van locaties voor windenergie, zonneparken en energieopslag. Vanaf het eerste onderzoek tot aan de vergunningverlening, ben ik betrokken bij het ontwikkelingsproces.

Waarom heb je ervoor gekozen om Klimaat en Management te studeren?

Na een korte periode Civiele Techniek te hebben gestudeerd, ontdekte ik dat ik meer interesse had in de sociale en bestuurskundige aspecten van duurzaamheid. Klimaat en Management bood me de mogelijkheid om mijn eigen draai te geven binnen een breed vakgebied. Vooral de praktijkgerichtheid van de opleiding en de mogelijkheid om bij te dragen aan maatschappelijke vraagstukken trokken me erg aan.

Matthijs van Veen

Hoe ben je bij Pure Energie terecht gekomen?

Tijdens mijn laatste jaar van de opleiding Klimaat en Management deelde een docent een vacature van Pure Energie. Ik solliciteerde en kreeg de kans om daar eerst parttime te werken naast mijn studie, en later fulltime nadat ik was afgestudeerd. Het bedrijf sprak me aan vanwege hun focus op duurzame energie en de mogelijkheid om bij te dragen aan de energietransitie van Nederland.

Wat neem jij mee uit je studie in je huidige baan?

Mijn studie Klimaat en Management heeft me een breed scala aan competenties opgeleverd, waaronder onderzoeksvaardigheden, analytisch vermogen en kennis van het Nederlandse bestuurssysteem. Deze vaardigheden komen goed van pas in mijn werk bij het vinden en beoordelen van geschikte locaties voor duurzame energieprojecten. Ook heeft de brede insteek van de opleiding mij erg geholpen om mijn brede interesses in energietransitie en duurzaamheid te vertalen naar concrete acties.

Wat maakt volgens jou de opleiding Klimaat en Management uniek?

De StadsLab projecten zijn écht uniek. Vanaf het begin van de opleiding word je betrokken bij maatschappelijke vraagstukken van echte opdrachtgevers. Dit geeft je de kans om te ontdekken wat je echt leuk vindt en waar je interesses liggen, terwijl je bijdraagt aan echte oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. Dit maakt voor mij de opleiding erg waardevol, ik heb hierdoor veel praktijkervaring op kunnen doen wat goed van pas komt in mijn huidige baan. Daarnaast waardeer ik de diversiteit van mijn medestudenten, die allemaal verschillende kanten op zijn gegaan na hun studie. Erg inspirerend.

Heb je nog tips voor andere Klimaat en Management studenten?

Volg je passie en zoek naar werk dat je echt leuk vindt. Gebruik de kansen tijdens je studie om verschillende branches en bedrijven te verkennen, zodat je kunt ontdekken waar je interesse ligt en daar iets mee kunt doen. Kies niet steeds voor hetzelfde onderwerp binnen je projecten, maar ga op ontdekkingstocht en zoek uit wat je echt leuk vindt en ga ervoor.

Meer weten over de opleiding Klimaat en Management? Ga dan naar www.saxion.nl/km