HYGENESYS: energie in waterstof, waar en wanneer je maar wil

Op 20 september werd het project HYGENESYS officieel afgerond tijdens een drukbezochte conferentie bij de H2Hub Twente. Het project had tot doel om kennis te vergaren met de ontwikkeling van een decentrale electrolyzer. Dit soort kleinschalige electrolyzer-systemen kunnen lokale energievraagstukken oplossen. Door waterstof te creëren voor de tijdelijke opslag van energie, die vervolgens weer gebruikt kan worden op het gewenste moment en op de juiste plek.

Maar liefst 200 mensen meldden zich aan voor de afsluitende conferentie van HYGENESYS. Het H2-Event Decentrale Waterstof, zoals de conferentie werd aangekondigd, mocht rekenen op geïnteresseerden vanuit het bedrijfsleven en de (lokale) overheid, maar werd ook bezocht door studenten. Onder de sprekers waren Tijs de Bree, Gedeputeerde Energietransitie, en Jörg Gigler, directeur TKI Nieuw Gas. Duidelijk werd dat het onderwerp waterstof lééft, zeker in relatie tot de energietransitie.

Een dag voor de HYGENESYS-conferentie werd de pers door Saxion en H2Hub Twente uitgenodigd voor een interactieve demonstratie. Want wat moeten we ons nou precies voorstellen bij een decentrale electrolyzer? En welke rol heeft een dergelijk systeem dan in de energietransitie? Om antwoord te krijgen op die vragen, mochten de aanwezige journalisten een VR-bril opzetten. Ze kregen het 3D-design van de electrolyzer te zien, en konden vragen stellen aan onderzoeker Hans Gelten en Benno Aalderink, associate lector Waterstoftechnologie en applicaties.

Een VR-demo van project HYGENESYS in de H2Hub Twente.

Tijdelijke opslag voor lokale energie

Om de klimaatdoelen te halen, is grootschalige productie van zon- en windenergie nodig. Maar wat nou als het hartje zomer is en je te maken hebt met een energieoverschot? Dan kan die overtollige energie – ook op kleinere schaal – tijdelijk worden opgeslagen in waterstof. Dat is waar de decentrale electrolyzer van HYEGENESYS om de hoek komt kijken: een manier om waterstof te creëren voor het bufferen en transporteren van energie. Bijkomend voordeel: doordat het transport van de energie plaatsvindt met behulp van waterstof, komt er geen extra druk te liggen op ons overbelaste stroomnet.

De decentrale electrolyzer van HYGENESYS kan vooral oplossingen bieden voor de industrie. Denk aan een bouwlocatie met heftrucks die rijden op waterstof. In een eerder verschenen achtergrondartikel over HYGENESYS lees je alles over dit soort toepassingen, de werking van de decentrale electrolyzer en de inspirerende manier waarop het project is uitgevoerd.

stack-electrolyzer-hygenesys-h2hub-twente-2.jpg

De 'stack' van de decentrale electrolyzer van HYGENESYS.

Waterstof-proeftuin

Pratend over de toekomst, hoopt Benno Aalderink dat de Twentse waterstof-hub verder doorontwikkeld kan worden tot een plek waar bedrijven daadwerkelijk testen kunnen uitvoeren. Of in zijn woorden: “Een waterstof-proeftuin.”

Bekijk hieronder de video waarin Benno meer vertelt over HYGENESYS en de maatschappelijke relevantie van het project.

Beelden en video: Thomas Busschers

Jos Eertink

Als redacteur probeert Jos alles wat complex is toegankelijk te maken. Buiten werktijd houdt hij zich het liefst bezig met poëzie en schilderkunst. Hij was de achtste stadsdichter van Enschede, maar rijmt alleen als het moet.

Thomas Busschers

Razende reporter binnen Saxion - creatief met video en geluid. Vind je camerajournalist Thomas niet achter de lens, dan staat 'ie wel voor een groot publiek muziek te draaien!