In de spotlight: Ondernemen als bijbaan

In de spotlight: Ondernemen als bijbaan

Leestijd Minuten

Emiel Pross is businesscoach en docent bij het Saxion Centrum voor Ondernemerschap. We laten hem in dit artikel aan het woord over het programma 'Ondernemen als bijbaan', waar je als student en medewerker in 20 weken aan de slag gaat met e-commerce (platformeconomie).

Hi, Emiel. Leuk dat je wat vragen wil beantwoorden over  ‘Ondernemen als bijbaan’. Stel jezelf eens voor.

Hoi! Mijn naam is Emiel Pross, en ik ben businesscoach en docent bij het Saxion Centrum voor Ondernemerschap. Al zo’n vier jaar begeleid ik startende en reeds gestarte studentondernemers met het opzetten en laten groeien van hun bedrijf. Daarnaast ben ik zelf ook e-commerce ondernemer. Het is mijn passie om mijn kennis en ervaring in ondernemerschap over te brengen aan de studenten, zodat zij zelfverzekerd hun eigen bedrijf kunnen opbouwen en succesvol kunnen zijn in hun ondernemende avontuur.

Wat is ‘Ondernemen als bijbaan’ voor programma en voor wie is dit geschikt?

‘Ondernemen als bijbaan’ is een programma van Saxion Centrum voor Ondernemerschap dat speciaal is ontworpen om studenten en medewerkers van Saxion te helpen hun eerste stappen in het ondernemerschap te zetten, zonder hun studie of baan op te geven. Het programma richt zich op het ontwikkelen van een e-commerce onderneming binnen de platformeconomie, zoals via bol.com. Dit is toegankelijk voor studenten van elke opleiding, ongeacht hun achtergrond. Het programma biedt wekelijkse sessies, persoonlijke coaching, werkplekken, en een netwerk van experts om hen te ondersteunen bij hun ondernemingsreis. Dit programma is geschikt voor studenten die nieuwsgierig zijn naar ondernemerschap en die hun eigen bijverdienste willen opzetten naast hun studie. Het biedt een ideale mix van theorie en praktijk om hen te helpen een merk op te bouwen en zelfstandig een onderneming te beheren.

Wat doet dit programma met de deelnemers? Wat kunnen ze aan het einde?

Het programma voorziet deelnemers van de kennis en tools om hun eigen onderneming te starten, met een focus op de praktische kanten van e-commerce. Ze leren bijvoorbeeld:

• Hoe ze een product kunnen vinden en vermarkten binnen een platform als bol.com.
  • Hoe je je eigen bedrijf inschrijft bij de KvK.
  • Logistieke (inkoop) processen en de marketing van hun merk.
  • Het opbouwen van een netwerk en het verkrijgen van klanten.

Aan het einde van het programma hebben deelnemers niet alleen de theoretische kennis, maar ook de praktische ervaring om hun onderneming op te zetten en te laten groeien. Deelnemers kunnen meestal hun bedrijf zelfstandig runnen en weten hoe ze verdere stappen kunnen ondernemen om hun onderneming te schalen.

Waarom is het zo belangrijk om studenten en medewerkers te inspireren op het gebied van ondernemerschap?

Het stimuleren van ondernemerschap onder studenten is essentieel omdat het hen leert hoe ze zelfstandig kunnen denken en handelen, wat hen in staat stelt om kansen te grijpen en hun carrière zelf vorm te geven. Ondernemerschap bevordert ook vaardigheden zoals creatief denken, probleemoplossend vermogen en doorzettingsvermogen, die breed toepasbaar zijn in verschillende professionele omgevingen. Bovendien kan ondernemerschap studenten helpen om tijdens hun studie al financieel onafhankelijk te worden en hun toekomstige carrièrepad flexibeler en weerbaarder te maken. Voor ons als onderwijsinstelling is het bevorderen van ondernemerschap belangrijk omdat het innovatie stimuleert en de ontwikkeling van een cultuur waarin studenten worden aangemoedigd om te experimenteren en hun eigen weg te kiezen. Door studenten te inspireren op het gebied van ondernemerschap, creëer je niet alleen kansen voor persoonlijke ontwikkeling, maar lever je ook een bijdrage aan bredere economische groei en vernieuwing.

Wanneer is de start van het volgende programma?

Maandag 23 september 2024 start het volgende programma, dus meld je aan via www.saxion.nl/bedrijven/centrum-voor-ondernemerschap/ondernemen-als-bijbaan