Marnix in Zuid-Korea
Studentenleven

Marnix ging deze zomer naar Zuid-Korea: 'tijdens een zomerprogramma kun je ontdekken of studeren in het buitenland iets voor je is'

Kiki Hannink (fotografie: Thomas Busschers)
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Marnix Bik was bezig met afstuderen in Turkije toen hij via Saxion een e-mail ontving over een zomerprogramma. In de zomer vier weken studeren in het buitenland. Hij besloot dat dit de uitgelezen kans was om te ontdekken of hij zich in zijn verdere studie op Azië wilde focussen. Hij koos voor een zomerprogramma in Zuid-Korea. Lees hier zijn ervaring!

Buitenlandse interesse

Begin april studeerde Marnix Bik af aan de opleiding International Business. Tijdens deze opleiding en ook al voordat hij aan zijn studie bij Saxion begon, verbleef hij al vaker voor langere tijd in het buitenland. Toen hij een e-mail kreeg over de mogelijkheid om een zomerprogramma te volgen, was hij enthousiast. Het zomerprogramma duurde vier weken, maar na afloop daarvan ging Marnix nog rondreizen door het land. “Voordat ik aan mijn studie bij Saxion begon, heb ik een jaar in Taiwan gewoond via de Rotary. Tijdens mijn studie heb ik mijn minor in Istanbul gevolgd en mijn afstudeerstage in Izmir gedaan. In de periode van april tot september wilde ik oriënteren op wat ik wilde doen met mijn pre-master en master. Ik ga internationale betrekkingen studeren en wilde weten of ik de focus op Azië wilde leggen, of dat ik dat meer in het midden wilde laten. Het zomerprogramma was voor mij de uitgelezen kans om te ontdekken of ik Azië nog steeds zo interessant vond als een aantal jaar geleden.”

Invulling zomerprogramma

“Ik denk dat alle zomerprogramma’s behoorlijk van elkaar verschillen, maar ik kon zelf verschillende vakken kiezen. Ik had vier dagen per week les in twee vakken: Koreaans en International Business, met de focus op Koreaanse bedrijven. Mijn lesdagen waren van negen tot vier uur, en op woensdag hadden we een excursie. Zo zijn we bijvoorbeeld naar de grens met Noord-Korea geweest en naar een oude stad in Zuid-Korea met veel geschiedenis. Af en toe kon je nog deelnemen aan een extra activiteit met een Koreaanse buddy, zoals een honkbalwedstrijd bijwonen of kooklessen volgen.”

Marnix vond het vak International Business intens. Hij kreeg in een maand de lesstof van drie maanden voorgeschoteld. Zo gaf hij in een maand drie presentaties en moest hij twee toetsen maken. Bij zijn vriendin, die ook een zomerprogramma in Zuid-Korea volgde, zag hij een totaal andere invulling van de lessen. “Mijn vriendin volgde een zomerprogramma in een andere stad in Zuid-Korea, niet via Saxion. Zij deed de ene dag karate en de andere dag boogschieten.”

Gemixte culturen

Van de ongeveer zeventig studenten in dit programma waren er misschien vijf Europeanen, vertelt Marnix. “Er waren heel veel Amerikanen, voornamelijk uit Californië en Hawaï. De overige studenten kwamen uit landen zoals Thailand en Singapore. Het studentenleven in Seoul was leuk, als deelnemer van de zomerschool had je veel vrijheid. Normaal ben je daar als student gebonden aan wat meer regels, zoals een bepaalde tijd waarop je thuis moet zijn in je studentenwoning. Wij waren niet aan zulke regels gebonden. De universiteit was omringd door leuke eettentjes en redelijk dichtbij het uitgaansgebied.”

Vriendin bezoeken

Marnix volgde zijn zomerprogramma in Seoul, de hoofdstad van Zuid-Korea. Zijn Turkse vriendin had ook de kans om een zomerprogramma te doen. “Mijn vriendin woont niet in Nederland. Toen mijn zomerprogramma was afgelopen, ben ik naar het gebied gegaan waar zij verbleef voor tweeënhalve week. Toen zij klaar was, hebben we nog een week samen gereisd in Zuid-Korea en daarna zijn we allebei weer naar huis gegaan. Op deze manier hebben we onze zomer weten te combineren. De plek waar mijn vriendin verbleef heet Sokcho en ligt in het oosten van het land. Dat vond ik na alle drukte van Seoul heel mooi om te zien. Het was een berggebied aan het strand en de universiteit daar lag ook in de bergen.”

Marnix in Zuid-Korea

Wennen aan Nederland

Terug in Nederland moest Marnix wel weer acclimatiseren. Hij had last van een jetlag en het klimaatverschil. “In Zuid-Korea is het 35 graden en zaten we midden in het regenseizoen. Je bent dus vaak nat bij 35 graden en als je dan ergens naar binnen loopt, staat de airco op 15 tot 20 graden. Dan word je best wel snel ziek. Ook het tijdsverschil zorgde ervoor dat ik de eerste paar dagen telkens 's nachts wakker werd. Nu ik terug ben, is alles weer normaal. Het is eigenlijk zo anders daar dat het allemaal een beetje voelt als een droom.”

Geleerde lessen

De grootste lessen die Marnix uit het zomerprogramma heeft gehaald, hebben te maken met culturen. “Ik ben met heel veel mensen in contact gekomen die ik anders niet zou ontmoeten. Ook heb ik veel vragen gesteld over verschillende landen en heel veel geleerd over de Koreaanse cultuur. En het was fijn om te zien hoe het eraan toe gaat op een universiteit, omdat ik daar straks verder ga studeren. Ik heb dit zomerprogramma door corona pas na mijn studie kunnen doen, maar ik denk dat het heel mooi is als je dit als student in je tweede leerjaar kunt doen. Met een zomerprogramma kun je ontdekken of studeren in het buitenland iets voor je is, zonder dat je meteen een halfjaar weg bent. Zelf heb ik ook antwoorden op mijn vragen gekregen. De afgelopen twee jaar ben ik veel in het buitenland geweest, voornamelijk in Turkije. Nu wil ik graag wat meer stabiliteit en even in Nederland blijven. Op den duur wil ik wel weer terug naar Azië, Ik voel me enorm en vind de mensen heel fijn in de omgang. Ik vind het verschrikkelijk interessant om te leren over de cultuur en geschiedenis van daar. Dus ik ga zeker terug.”

Kiki Hannink (fotografie: Thomas Busschers)

Kiki Hannink