Lectoraat Vernieuwend Onderwijs lanceert ‘Staat van het Vernieuwingsonderwijs’
Jaarlijks brengt de Inspectie van het Onderwijs de Staat van het Onderwijs uit. Een rapport met feiten en cijfers en meerjarige ontwikkelingen en resultaten. Het lectoraat Vernieuwend Onderwijs van Saxion nam dit jaar het initiatief om een ‘Staat van het Vernieuwingsonderwijs’ te lanceren. Ze hadden dit samen ontwikkeld met de vijf verenigingen van traditionele vernieuwers (dalton, freinet, jenaplan, montessori en vrijescholen) en het lectoraat Vernieuwingsonderwijs van Thomas More Hogeschool.

Deze publicatie ligt in het verlengde van de ‘oorspronkelijke’ staat. En ondanks dat in een volgende editie samenwerking met de inspectie wordt geambieerd, kent deze publicatie een andere focus.
Nadruk op hoe mooi het onderwijs is
In de Staat van het Vernieuwingsonderwijs is er expliciete aandacht voor de traditionele vernieuwers. De nadruk ligt op hoe mooi het werken en leren in dit onderwijs is. Daarnaast biedt de Staat inzicht in hoe jouw eigen visie op onderwijs doorwerkt in de vormgeving van het onderwijs en hoe dat bijdraagt aan de brede persoonswording. Dit is gedaan met behulp van een overzicht van onderzoek naar traditioneel vernieuwend onderwijs, inkijkjes in de praktijk en beschouwingen van zeer gewaardeerde ‘onderwijsdenkers'.
De publicatie is vrij te downloaden en te lezen via deze link.