Renske Lempers (Fotografie: Thomas Busschers)
Onderwijs

Renske won de International Project Week Award: ‘Mooi dat onze les straks gebruikt wordt’

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Samen met haar projectteam won Renske Lempers, tweedejaars student Mechatronica, vorige week de International Project Week Award. Voor het bedrijf Mad Science ontwikkelde Renskes team een interactieve les waarin basisschoolleerlingen aan de slag gaan met afvalscheiding. Met spellen en proefjes leren de kinderen meer over het belang van het scheiden en recyclen van afval. Renske: “Het is mooi dat onze les straks echt in de praktijk gebruikt wordt.”

Het duurt even voordat we Renske te pakken hebben voor een interview. Ze heeft een druk leven. Als we haar speken, zegt ze positief terug te kijken op de meest recente editie van de International Projectweek, waar ze samen met 850 Saxion-studenten aan meedeed. En dan ook nog met een fantastisch resultaat: het winnen van de eerste prijs. Wat ging daar allemaal aan vooraf? Renske: “Aan het begin van de week word je ingedeeld in een projectteam met studenten van verschillende opleidingen. Bij ons waren dat studenten van aan aantal technische Saxion-opleidingen. Als team konden we kiezen uit een paar opdrachten van het bedrijf Mad Science. Dat bedrijf verzorgt science-lessen voor basisschoolleerlingen. De docenten, Mad Scientists worden ze genoemd, zijn een uur in de klas. Ze duiken dan met de leerlingen in een onderwerp. Vaak is dat een thema op het gebied van natuurkunde en scheikunde.”

Afvalscheiding

Voor de International Projectweek had Mad Science een les over het onderwerp ‘afval’ meegenomen. Deze les wordt al een aantal jaren op basisscholen gegeven, maar had een stevige make over nodig, vertelt Renske. “De les moest inhoudelijk actueel gemaakt worden. Zo was de specifieke informatie over afvalscheiding verouderd. Ook mocht de stof een stuk interactiever aangeboden worden, waarbij kinderen zelf meer konden doen. Een mooie uitdaging voor ons team, om een week mee aan de slag te gaan.”  

Vuilniszak

Renske en haar team stelden een nieuwe les samen. Daarin krijgen de leerlingen eerst iets te horen over afval. Zo neemt de docent een vuilniszak met ‘schoon’ afval mee naar de klas. Afval dat in theorie bij het ontbijt van die ochtend hoort. Samen met de kinderen bekijkt de docent de inhoud van de vuilniszak. Daarna gaan de leerlingen in groepjes aan de slag, met opdrachten, proefjes en een spel. “Ze kunnen papier gaan recyclen, bioplastic maken, water filteren en het afvalsoorteer-spel spelen. Al die activiteiten ondersteunen het thema van de les: welk afval produceren we en hoe kunnen we dat vervolgens goed recyclen? Met name dat recycle-aspect hebben we met ons team verder uitgebouwd,” aldus Renkse.

Ook mocht de stof een stuk interactiever aangeboden worden, waarbij kinderen zelf meer aan de slag konden. Een mooie uitdaging voor ons team, om een week mee aan de slag te gaan

Renske Lempers (Fotografie: Thomas Busschers)
Renske Lempers maakte een les over afvalscheiding en won de International Project Weer Award

3D-printen

Op welke manier konden Renske en haar projectgroepleden de kennis vanuit hun eigen opleiding inzetten bij de ontwikkeling van de les? “Vanuit Mechatronica kon ik, samen met een medestudent van m’n opleiding, een rol spelen bij het 3D-printen van kleine afvalcontainers. Die containers horen bij het afvalsorteer-spel, waarbij de kinderen kaartjes met verschillende soorten afval in de juiste container moeten gooien. Een andere student, van de opleiding Chemische Technologie, ging met ons aan de slag in het Chemie-lab, om een proef met bioplastic uit te denken. En zo bracht iedereen wat in.”

Papier recyclen

Uiteindelijk bleek de proef met bioplastic nét iets te lang te duren voor de les in de klas. Dit experiment neemt Mad Science mee naar het meerdaagse science-kamp, waaraan leerlingen kunnen deelnemen. Wat wél in de klas plaatsvindt: het recyclen van papier. Renske: “We laten de kinderen een oud schrift in stukken scheuren. De papiersnippers verdwijnen in een blender, samen met wat water en een kleurstof. Daar komt een vloeibare papier-substantie uit. Dan gaan de kinderen met een bak water en een zeef aan de slag. Na enkele uren heeft het geschepte papier weer de vorm van een vers vel papier gekregen. Zo doorlopen ze in groepjes alle spellen en proefjes.”

Winnaars International Project Week groepsfoto

Renske temidden van alle winnaars van de International Project Week

Bioplastic van maizena

Lars Koens, verbonden aan Mad Science, was blij met het werk van het projectteam: “We vonden het goed dat er niet in afval werd gedacht, maar bijvoorbeeld aan een grondstof voor nieuw papier. In elk leslokaal staat wel een oud papier-bak, die je kunt gebruiken voor dit experiment. Daarnaast is kliederen met water en iets maken, dat je mee naar huis mag nemen, favoriet bij kinderen. We moeten nog nadenken hoe we het nieuw gemaakte papier snel kunnen laten drogen. En misschien wordt bioplastic maken van maïzena de nieuwe hit. Het lijkt op het maken van slijm. Dat vinden kinderen heel leuk. We denken alweer na over nieuwe leuke opdrachten voor de volgende International Project Week.”

Enthousiast

Hoe kijkt Renske terug op de International Project Week? “Heel goed. Het was niet alleen interessant, maar ook heel gezellig om een week aan de slag te gaan met zo’n divers team. Je merkt dat studenten van andere opleidingen hun eigen manier hebben om naar zo’n project te kijken. Daar kun je zelf dan weer van leren. Elke dag presenteerden we onze voortgang op een one pager en tussendoor kregen we workshops, bijvoorbeeld over het houden van een pitch of over een onderwerp als circular design. De jury was ook erg enthousiast over het feit we kinderen met onze les al op jonge leeftijd bewust maken van de impact van afvalscheiding.”

Het projectteam van Mad Science bestond uit:
Esther Belinfante (Technische informatica &projectleider), Nolan van Dijk (Chemie), Chris Halman (Mechatronica), Renske Lempers (Mechatronica), Finley Stoeten (Werktuigbouwkunde), Rick Valk (Werktuigbouwkunde) en Dennis de With (Biomechanical engineering)

Cadeaubon
De studenten wonnen elk een cadeaubon van 100 euro, die ze ontvingen van Stephan Maathuis (directeur academie Life Science, Engineering & Design). Daarnaast werd de Entrepeneurship Award, de Circular Design Award en de Elevator Pitch Award uitgereikt.

27ste Editie
Aan de 27e editie van de Saxion International Project Week deden meer dan 850 internationale studenten mee. Ze werkten intensief samen in multidisciplinaire teams van circa acht personen. De studenten bogen zich over uitdagende opdrachten, aangedragen door verschillende technische bedrijven uit de regio. De thema’s varieerden van innovatieve oplossingen en procesoptimalisatie tot conceptontwikkeling en productverbetering.

Foto Renske: Thomas Busschers

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.

Gerelateerde artikelen

Minister Dijkgraaf bezoekt Saxion - fotografie Carolien Abbink Corporate

Minister Dijkgraaf bedankt pabo-studenten Saxion tijdens bezoek: ‘Mooi dat jullie kiezen voor een carrière in het onderwijs’

04 september 2023
#SamenSaxion 7 Corporate

Nog een aflevering voor de zomer #SamenSaxion7

01 juli 2020
SamenSaxion6 community Saxion Corporate

SamenSaxion #6