Hogeschool Saxion en UN Tourism bieden handreiking over kunstmatige intelligentie in de toerismesector
UN Tourism, de VN-organisatie ter bevordering van toerisme en hogeschool Saxion hebben gezamenlijk een rapport gepresenteerd tijdens Fitur 2025, de internationale toerismebeurs die van 22 tot en met 26 januari plaatsvindt in Madrid.
Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, biedt een diepgaand inzicht in de mogelijkheden, risico’s en best practices van kunstmatige intelligentie (AI) binnen de toerismesector. AI is niet alleen een hulpmiddel om operationele efficiëntie te verbeteren maar het gaat ook de manier van reizen en de interactie tussen reizigers en de sector veranderen, denk aan gepersonaliseerde reisaanbevelingen en geautomatiseerde hotelservices.
Marcel Heerink, hoofdauteur en onderzoeker Ethiek & Technologie bij Saxion: “AI biedt enorme kansen, maar het is van essentieel belang dat we het niet zomaar toepassen. Bedrijven en organisaties komen bij ons met vragen over de ethische, juridische en technologische overwegingen van AI en wij hopen hen hiermee op weg te helpen. Een chatbot installeren is natuurlijk het probleem niet, het zit vooral in de vraag: wat nu en wat daarna?"
Al langer groeide de vraag vanuit de toerismesector om praktische richtlijnen rondom het verantwoord en effectief gebruik van AI. Stakeholders wilden weten hoe zij AI-toepassingen kunnen doorvoeren zonder de ethische en maatschappelijke implicaties uit het oog te verliezen. In dit nieuwe rapport worden concrete aanbevelingen gedaan over de adoptie van AI met de nadruk op praktische toepassingen, denk aan een geautomatiseerde klantenservice via chatbots of voorspellende analysetools die boekingsprocessen optimaliseren.
Door de samenwerking met het lectoraat Ethiek & Technologie van Saxion wordt verder gekeken en de noodzaak van een collaboratieve en inclusieve benadering van AI benadrukt. Dit zorgt ervoor dat de voordelen voor de sector worden behouden. Tegelijkertijd raken risico’s zoals privacybescherming en transparantie niet uit het oog verloren. Ook worden er een aantal best practices beschreven. Deze voorbeelden bieden praktische inzichten voor bedrijven en overheden over hoe ze AI effectief in de toerismesector in kunnen zetten.
Ben je benieuwd? Het rapport is gratis beschikbaar op de website van UN Tourism: www.unwto.org