UN Tourism en Saxion presenteren rapport over AI in de toerismesector
Een handreiking bieden voor het gebruik van kunstmatige intelligentie in de toerismesector. Dat was de insteek van een rapport dat is geschreven door UN Tourism, in samenwerking met Saxion. Het rapport werd gepresenteerd tijdens Fitur 2025, de internationale toerismebeurs die van 22 tot en met 26 januari plaatsvindt in Madrid.
Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, biedt een diepgaand inzicht in de mogelijkheden, risico’s en best practices van kunstmatige intelligentie (AI) binnen de toerismesector.
AI is niet alleen een hulpmiddel om operationele efficiëntie te verbeteren maar het gaat ook de manier van reizen en de interactie tussen reizigers en de sector veranderen, denk aan gepersonaliseerde reisaanbevelingen en geautomatiseerde hotelservices.
AI biedt enorme kansen, maar het is van essentieel belang dat we het niet zomaar toepassen. Bedrijven en organisaties komen bij ons met vragen over de ethische, juridische en technologische overwegingen van AI en wij hopen hen hiermee op weg te helpen. Een chatbot installeren is natuurlijk het probleem niet, het zit vooral in de vraag: wat nu en wat daarna?
Al langer groeide de vraag vanuit de toerismesector om praktische richtlijnen rondom het verantwoord en effectief gebruik van AI. Stakeholders wilden weten hoe zij AI-toepassingen kunnen doorvoeren zonder de ethische en maatschappelijke implicaties uit het oog te verliezen.
In dit nieuwe rapport worden concrete aanbevelingen gedaan over de adoptie van AI met de nadruk op praktische toepassingen, denk aan een geautomatiseerde klantenservice via chatbots of voorspellende analysetools die boekingsprocessen optimaliseren.
Door de samenwerking met het lectoraat Ethiek & Technologie van Saxion wordt verder gekeken en de noodzaak van een collaboratieve en inclusieve benadering van AI benadrukt. Dit zorgt ervoor dat de voordelen voor de sector worden behouden, maar dat risico’s (zoals privacybescherming en transparantie) niet uit het oog worden verloren. Ook worden er een aantal best practices beschreven. Deze voorbeelden bieden praktische inzichten voor bedrijven en overheden over hoe ze AI effectief in de toerismesector in kunnen zetten.
Ben je nieuwsgierig naar de inhoud? Het rapport is gratis beschikbaar op de website van UN Tourism: www.unwto.org