Ethiek en technologie in de zorg

In de zorg wordt steeds meer technologie ingezet, om de zorgkwaliteit te verhogen of de zorg beschikbaar te houden. Maar wat is dan ‘goede zorg’? En is dat hetzelfde voor patiënt, verpleegkundige, en manager? Om deze en andere vragen te beantwoorden onderzoeken wij de impact van zorgtechnologie, samen met de gebruikers.

Ons onderzoek naar ethiek en technologie in de zorg richt zich op drie hoofdthema’s. Allereerst de technologie in de dagelijkse zorgpraktijk, waarbij verpleegkundig en verzorgend handelen centraal staan. Daarnaast onderzoeken we de organisatie en effecten van burgerparticipatie in zorginnovaties, en begeleiden we onderzoeks- en implementatietrajecten voor zorgtechnologie.

Belangrijkste onderzoeksthema's

• Technologie in de dagelijkse zorgpraktijk
  • Burgerparticipatie in zorgonderzoek en zorginnovaties
  • Ethische begeleiding van zorgonderzoek en innovaties

Ethisch Paralleltraject bij de ontwikkeling van QoroNano

In dit project werkten we samen met ECsens, een start-up gericht op biosensor technologie. De samenwerking draaide om ethische reflectie op de ontwikkeling en implementatie van QoroNano, een COVID-19 sneltest.

Bekijk het project
Ethisch Paralleltraject bij de ontwikkeling van QoroNano

Kennisinstituten & partners

Binnen dit focusgebied werkten we onder andere samen met ECsens (Occam Dx).

Website Website Website TOPFIT citizenlab website

Hoe kunnen we samenwerken?

Zoek je een onderzoekspartner om de ethische en maatschappelijke inbedding van je onderzoeksproject vorm te geven? Of wil je deelnemen aan een onderzoek naar ethiek en technologie in de praktijk?

Heb je een vraag of uitdaging waar ethiek een rol speelt? We kunnen je helpen met strategische vragen, begeleiding bij heikele kwesties, en/of het versterken van de kritische reflectie in je organisatie.

Zoek je een relevante en actuele training voor een team? Of een spreker voor jouw organisatie? Onze bijdrage varieert van workshops voor reflectie op technologie tot lezingen over ethiek in de dagelijkse werkpraktijk en trainingen voor teams over sociale veiligheid, en de normen en waarden op de werkvloer.

Neem contact op

Heb je een andere vraag? Of weet je eigenlijk nog niet welke vraag je hebt? Wij zijn goed in het samen uitpluizen van je vraagstuk en het aanslingeren van discussie. En heb je een advocaat van de duivel nodig, om je eigen denkproces te versnellen? Neem vooral contact met ons op.