iPad Pilot
Dit onderzoek gaat over de opbrengsten van, en ervaringen met het gebruik van een iPad in het onderwijs. Het uitgangspunt is werken zonder papier. Het onderzoek betreft in totaal 30 studenten van één klas (eerste studiejaar) van de APO. De klas eerstejaarsstudenten krijgt gedurende 1 jaar een iPad (studiejaar 2012-2013).
Ze houden bij welke activiteiten ze op de iPad doen. Het doel is om een beeld te krijgen van het gebruik van de iPad. Door middel van systematische evaluatiemomenten worden bruikbaarheid (usability) en waardering gemeten. In het onderzoek wordt gebruik gemaakt van een vragenlijst voor de studenten. Door middel van de vragenlijst worden systematisch het gebruik en de waardering geëvalueerd.
Door middel van de vragenlijst worden systematisch het gebruik en de waardering geëvalueerd.

Ook worden er interviews gehouden met de studenten. In de interviews wordt gebruik gemaakt van vragen die deels voortkomen uit de vragenlijst. Hierbij gaat het dus om vragen betreffende de bruikbaarheid en waardering van de iPad in het onderwijs. Daarnaast is het doel van de interviews ook om met studenten in gesprek te gaan, en niet alleen te vragen naar hun ervaringen en belevingen, maar ook naar hun verwachtingen en wensen ten aanzien van iPads in het onderwijs en de vormgeving daarvan. Zo kunnen gefundeerde uitspraken gedaan worden over het inzetten van iPads binnen de APO.