Kariene Mittendorff (1981) is als lector 'Studentsucces' verbonden aan het lectoraat Innovatief & Effectief Onderwijs. Ze is projectleider van verschillende projecten gericht op thema’s als studiecoaching, welzijn en persoonlijke ontwikkeling van studenten.
Na haar afstuderen (Pedagogiek en Onderwijskunde) heeft ze als onderzoeker en docent gewerkt bij onder andere Fontys Pedagogisch Technische Hogeschool in Eindhoven. Daar heeft ze een promotieonderzoek uitgevoerd gericht op het verbeteren van loopbaanbegeleiding van studenten. Na haar promotieonderzoek startte Kariene in 2009 als onderzoeker bij het lectoraat Innovatief en Effectief Onderwijs bij Saxion. Inmiddels is ze lector en leidt ze verschillende ontwikkel- en onderzoeksprojecten die ze samen met collega-onderzoekers én docenten (en andere betrokkenen) uitvoert. Ze vindt het belangrijk om studenten bij Saxion op een bredere en persoonlijke manier te begeleiden in hun ontwikkeling.
Studentsucces gaat over meer dan op een redelijke termijn afstuderen, of een goede studiekeuze maken. We willen meer aandacht creëren voor persoonlijke ontwikkeling, voor het mentale (en fysieke) welzijn van studenten, of de vraag welke bijdrage studenten aan de maatschappij of beroepspraktijk willen leveren. Vanuit het lectoraat doen we onderzoek naar de kenmerken van de huidige generatie studenten, maar ook welke leeromgeving en begeleiding vanuit de docent bijdragen aan het verbeteren van studentsucces.
Nevenwerkzaamheden
TechYourFuture
Lid Academic Board, september 2022 - heden. Onbezoldigd.