Sociale Media

De insteek van het Sociale Media Onderzoek is te onderzoeken of het gebruik van sociale media kansen biedt voor de verbetering van het onderwijs. Hoewel sociale media zeer populair zijn onder studenten, is over de effecten van het gebruik van sociale media in het onderwijs nog weinig bekend.

Om als Saxion uitspraken te kunnen doen over de mogelijkheid en zinvolheid van sociale media in het onderwijs, is het belangrijk om te onderzoeken of het kansen biedt voor de verbetering van het onderwijs. De kern van het onderzoek is dus niet hoe het technologisch werkt, maar wat het studenten en docenten te bieden heeft.

Social media apps

De vraag is of het gebruik van deze sociale netwerken kan worden ingezet voor groepsvorming van studenten en docenten in het onderwijs, zodat samenwerking en gezamenlijk leren worden bevorderd

‘Virtual communities’

Sociale media gaan over het faciliteren en creëren van ‘virtual communities’: elektronisch ondersteunende sociale netwerken, waarin mensen of groepen mensen samenwerken en gezamenlijk leren. De vraag is of het gebruik van deze sociale netwerken kan worden ingezet voor groepsvorming van studenten en docenten in het onderwijs, zodat samenwerking en gezamenlijk leren worden bevorderd. Een voorbeeld kan zijn wanneer binnen een opleiding besloten wordt om alles via google docs te gaan doen. Studenten maken dan met google docs hun opdrachten, waarbij ze gezamenlijk en met de docent kunnen werken en leren.