Drone show technology

Ines Schell-Kiehl

Lector Inclusief Werk & Technologie

Ines Schell-Kiehl is L.INT lector bij Saxion University of Applied Sciences, voor het Lectoraat Employability Transition. Daarnaast werkt zij bij het Verwey-Jonker Instituut als senior onderzoeker bij het onderwerp ‘maatschappelijke participatie’.

Ines Schell

Samenwerken of vragen?

Neem contact met ons op.

dr. Ines Schell-Kiehl

Lector Inclusief Werk & Technologie
Contact opnemen

Over Ines

In het onderzoeksprogramma werkt Ines samen met regionale en landelijke partners aan inclusieve socio-technologische kennisproducten en interventies om de participatie van werknemers in een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt te versterken.  

“In onze gedigitaliseerde samenleving kan technologie een middel zijn om drempels te slechten en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt fysiek, cognitief of sociaal-emotioneel te ondersteunen om hun arbeidspotentieel beter te kunnen benutten. “ 

Ines kiest hierbij samen met haar consortiumpartners voor een systemische benadering, om het veranderpotentieel van het hele ‘systeem’ in kaart te kunnen brengen. Niet alleen de werknemer past zich dan aan, maar ook de mogelijkheden van de werkgever om mensen met een kwetsbare positie aan te nemen en te begeleiden worden verbeterd.  

Wat gaat Ines samen met haar team de komende 4 jaar concreet doen? 

  • We onderzoeken hoe, waar, door wie en voor wie inclusieve technologie het beste kan worden ingezet voor mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt.  
  • We werken aan de doorontwikkeling van (bestaande) inclusieve technologische interventies, het aanpassen van arbeidsprocessen en bevorderen van de acceptatie van inclusieve technologische oplossingen door werknemer, werkgever en klanten. 
  • We werken aan de implementatie, borging en opschaling van inclusieve technologische interventies. 

Achtergrond 
Ines is heeft zowel in Duitsland als Nederland gestudeerd en gewerkt. Ze is gepromoveerd binnen de pedagogische wetenschappen met speerpunt ‘volwassen educatie, carrièreperspectieven en werkgelegenheid’. In haar onderzoek richt zij zich op arbeidsparticipatie van mensen voor wie soms net een andere aanpak nodig is dan we gewend zijn. “Samen met alle belanghebbenden onderzoek ik hoe we in onze gedigitaliseerde samenleving technologie kunnen inzetten om bij te dragen aan een inclusieve arbeidsmarkt”. 

Als je meer wilt weten over Ines projecten bij het Verwey-Jonker Instituut kijk dan bijvoorbeeld op Een nieuwe werkwijze voor de re-integratie van langdurig zieke medewerkers. - Verwey-Jonker Instituut 


Nevenwerkzaamheden

  • Verwey-Jonker Instituut
    Onderzoeker, bezoldigd

Een greep uit de publicaties van Ines: 

  • Schell-Kiehl, I., Stavenuiter, M., & Bakker, H. (2024). Duurzame plaatsingen bij werkgevers in Midden-Gelderland. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut. https://www.verwey-jonker.nl/publicatie/duurzame-plaatsingen-bij-werkgevers-in-de-arbeidsmarktregio-midden-gelderland/
  • Wissing, I. & Schell-Kiehl, I. (2024). Cyberpesten onder jongeren met een LVB. In Spithoven, R. & Tuijl, C. van (Reds.) Theorie over en onderzoek naar de onbegrensde, digitale leefwereld van kinderen en adolescenten in Nederland. Amsterdam: Boom Criminologie. 
  • Schell-Kiehl, I. & Nieuwboer, Chr. (2022). Sociale Technologie. In Veldboer, L., Engbersen, R., Hooghiemstra, E., Jansen, J., Koeter, L., Repetur, L., Rözer, J., & Sprinkhuizen A. (Reds.) (2022). Lexicon nabij sociaal werk (versie 2.0). Movisie en de Werkplaatsen Sociaal Domein, p. 197-202. 
  • Schell-Kiehl, I., Laurens, M., Ketelaar, N., Sommerfeld, P., Hess, N., Bühler, S., Meyer, N., & Franz, S. (2022). Impact of the COVID-19 pandemic on the work of social workers: - a comparison between Germany, Switzerland and the Netherlands. Journal of Comparative Social Work,17(1), 123–152. https://doi.org/10.31265/jcsw.v17i1.390 
  • Britt, A., Kwakernaak, M., Meerde, F. de, Reches, L., Schell -Kiehl, I., Wit, N. de, Rensen, P., Engbersen, R., Zwart, O., de, Voorwinden, M. & Kok, L. (2022). Leren, sturen en verantwoorden in de sociale basis. Utrecht: Verwey Jonker Instituut. 
  • Kariotis, T., Schell-Kiehl, I., Reimers, L., Ent, H. v/d, Veen, M. van, Gramberg, P., & Klein, A. (2021). Empowered by Augmented Reality: Exploring what value AR can add to Photovoice in Community Development Work. In: Damberger, Th.. Schell-Kiehl, I., & Wahle, J. (2021). Education, Social Work and Digitality. Weinheim: Beltz. 
  • Schell-Kiehl, I. (2021). Bouwen aan relaties. Positieve elementen van werken in corona tijd. https://www.buurtwijs.nl/bouwen-aan-relaties 
  • Schell-Kiehl, I., & Swart, J. de (2021). Mediatisierte Lebenswelten? Die Bedeutung digitaler Medien für die Lebenswirklichkeit Jugendlicher. In: Damberger, Th.. Schell-Kiehl, I. & Wahle, J. (2021). Education, Social Work and Digitality. Weinheim: Beltz. 
  • Schell-Kiehl, I., & Laurens, M. (2021). Even niet aan zet – tijd om op ongelijkheden te wijzen. Werkplaatsen Sociaal Domein magazine, p. 6-9 https://www.werkplaatsensociaaldomein.nl/publicatie/magazine-op-afstand-nabij 
  • Schell-Kiehl, I. & Klein Braskamp, D. (2021). Over de invloed van het wijkteam bij online contact. https://www.buurtwijs.nl/over-de-invloed-van-het-wijkteam-bij-online-contacct 
  • Damberger, Th. Schell-Kiehl, I., & Wahle, J. (eds.) (2020). Digitality as an element of education! Structural changes and new challenges. Der pädagogische Blick. Zeitschrift für Wissenschaft und Praxis in pädagogischen Berufen, 28 (3). 
  • Schell-Kiehl, I., Buschle, Chr., & Meyer, N. (2020). Supranationale Effekte der Corona-Pandemie auf die Soziale Arbeit. Ein Vergleich zwischen Deutschland und den Niederlanden. Forum Sozial 2/2020, 17-22. 
  • Schell-Kiehl, I., Rest, E., van & Vos, E. (2020). Sociaal werkers hebben zorgen over meer beeldbellen. In: socialevraagstukken  https://www.socialevraagstukken.nl/interview/sociaal-werkers-hebben-zorgen-over-meer-beeldbellen/ 
  • Schell-Kiehl, I. & Swart, J. de (2020). Doing Society - Social participation of youngsters in a rural area of Germany, Proceedings of the VIII ICSSW 2019: The Challenges of Democracy: Making Society in Times of Individualization, 343-354. 
  • Schell-Kiehl, I., Gramberg, P., & Swart, J. de (2020). Stärkung der gesellschaftlichen Partizipation von Langzeiterwerbslosen. In C. Steckelberg und B. Thiessen (eds.), Wandel der Arbeitsgesellschaft. Soziale Arbeit in Zeiten von Globalisierung, Digitalisierung und Prekarisierung. Theorie, Forschung und Praxis der Sozialen Arbeit, Band 21. Opladen, Berlin & Toronto: Verlag Barbara Budrich. 
  • Schell-Kiehl, I. (2016). Wirkungsforschung am Beispiel einer Re-Integrationsmaßnahme für (Langzeit-)Erwerbslose in Enschede – ‚Kein Mann über Bord‘? In B. Thiessen und St. Borrmann (eds.), Wirkungen Sozialer Arbeit. Potentiale und Grenzen der Evidenzbasierung für Profession und Disziplin. Theorie, Forschung und Praxis Sozialer Arbeit, Band 12. Opladen, Berlin & Toronto: Verlag Barbara Budrich. 
  • Schell-Kiehl, I., Slots, L., & Holsbrink-Engels, G. (2015). Activering – Casestudy naar een activeringsprogramma voor langdurig werkloze mannen. Maatwerk 2, 31-33. 
  • Schell-Kiehl, I., Slots, L., & Holsbrink-Engels, G. (2014). Hoe ervaren bijstandsgerechtigden re-integratietrajecten. De kloof tussen leefwereld en systeemwereld. Sozio, 3, 33-35.