Cathy van Tuijl
Lector Jonge Kind Educatie
Cathy van Tuijl is lector bij het lectoraat Jonge Kind Educatie. Cathy is gedreven om wetenschappelijke inzichten rond de omgevingsinvloeden op de ontwikkeling van jonge kinderen door te geven en te vertalen naar praktijken binnen gezinnen en scholen.
Samenwerken of vragen?
Neem contact met ons op.
Cathy van Tuijl
2024
- Van Tuijl, C. (2024). Kwaliteitsbewaking bij observatievolgsystemen: De rol van schoolleider bij het volgen van ontwikkeling van kleuters. Basisschoolmanagement, 1, 18-21.
- Van Tuijl, C. & Tenback, C. (2024). Een school waar je jezelf mag zijn. Balans Digitaal, 1, 7.
- Spithoven, R. & Van Tuijl, C. (red.). (2024). Cyberpesten. Theorie over en onderzoek naar de onbegrensde, digitale leefwereld van kinderen en adolescenten in Nederland. Boom.
- Van Tuijl, C. & Spithoven, R. (2024). Toegang zonder toezicht: een korte inleiding op cyberpesten. Hoofdstuk 1, p. 11-22.
- Van Tuijl, C. & Zijlstra, I. (2024). Cyberpesten als verlengstuk van traditioneel pesten. Hoofdstuk 3, p. 41-63.
- Van Tuijl C. & Zijlstra, I. (2024). Mediagebruik en cyberpesten in de basisschoolleeftijd. Hoofdstuk 4, p. 65-83.
- Spithoven, R. & Van Tuijl, C. (2024). Cyberpesten: naar een integrale aanpak voorbij de status quo. Hoofdstuk 8, p. 140-163.
- Van Tuijl, C. & De Haan, A. (2024). Theoretisch kader doorgaande lijn. Interne publicatie Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind / Expertisecentrum Kinderopvang.
2023
- Van Tuijl, C., Hofmeijer, T., & Heuvelman, R. (2023). Observeren van ontwikkelingsvoortgang. Ontwikkeling volgen zonder toetsen. De wereld van het jonge kind, 8, 14-18.
- Soomers, S. & Van Tuijl, C. (2023). Bewegend spelen en leren in de kleuterklas. Kansen voor motorische en algemene ontwikkeling. De wereld van het jonge kind, 3, 20-25.
- Spreij, L.C., Van Tuijl, C., & Leseman, P.P.M. (2023). Validating rating scales for executive functioning across education levels and informants. Contemporary School Psychology.
- Van Tuijl, C. (2023). Handreiking voor professionals ten behoeve van Plan Leefbaarheid (Ministerie Onderwijs Cultuur en Wetenschappen).
2022
- Van Tuijl, C. (2022). Leren en ontwikkelen door begeleid spel.
- Van Tuijl, C. (2022). (In hoeverre) bepaalt de plaats van je wieg je toekomst? Overzichtsartikel thema Gelijke Kansen op website Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind.
- Van Tuijl, C. & Hofmeijer, T. (2022). Van toets naar observatiesysteem: Ontwikkeling jonge kind volgen. De Wereld van het Jonge Kind, 2, 6.
- Van Tuijl, C. (2022). Spelbegeleiding door leerkrachten: Verkennen, verbinden, verrijken. De wereld van het jonge kind, 3, 12-15.
- Van Tuijl, C. (2022). Positieve gedragsondersteuning: theoretisch kader. Online publicatie.
2021
- Van Tuijl, C., Hofmeijer, T., & Broekhuis, J. (2021). Samen en doelgericht spelend leren: Benaderingen van spelend leren.
- Bosker, R., Durgut, F., Edzes, H., Jol, M., Van Tuijl, C., & Van der Vegt, A. L. (2021). Leidraad differentiatie als sleutel voor gelijke kansen.
- Van Tuijl, C. (2021). Levensvaardigheden voor kinderen van de basisschool: sociaal-emotionele ontwikkeling. Bijdrage aan conferentie Specifieke onderwijsbehoeften basisschoolkind voor deeltijdstudenten pabo Saxion.
- Van Tuijl, C. (2021). Onderwijs in Coronatijd. Presentatie op Schoolopleidersdag Stedendriehoek (Deventer). Online.
- Van Tuijl, C. (2021). Volgen van ontwikkeling: Nieuwe observatie-volginstrumenten. Presentatie op Landelijk Overleg Primair Onderwijs (LOBO) Jonge Kind.
2020
- Van Tuijl, C. (2020). Monitoren van sociale veiligheid: beter kijken naar gegevens metingen. Basisschoolmanagement, 34(4), 14-15.
- Van Tuijl, C. (2020). Het kleuteronderwijs en de schoolleider. Basisschoolmanagement, 34(8), 4-7.
- Van Tuijl, C. (2020). Talentontwikkeling. Lezing voor de ontwikkelgroep Talentontwikkeling van het Landelijke Expertisecentrum Kinderopvang, Utrecht.
- Van Tuijl, C. (2020). Optimale kansen voor ‘alle’ kinderen. Lezing voor de Stuurgroep Jonge kind en VVE Deventer.
2019
- Van Tuijl, C. (2019). Kwaliteit in onderwijs voor het jonge kind. Keynote op studiedag van het samenwerkingsverband De Keender, Haaksbergen.
- Van Tuijl, C. & Deterd Oude Weme, G. (2019). Curriculum Jonge Kind: uitgangspunten, opleiding in pabo, curriculum leeftijdspecialisatie jonge kind en samenwerking met en professionalisering van de praktijk. Presentatie bij Landelijk Overleg BasisOnderwijs-Jonge Kind, Utrecht.
- Van Tuijl, C. & Matthijssen, B. (2019). Het belang van pedagogisch handelen (1). Meer aandacht nodig. Basisschoolmanagement, 8, 4-6.
- Van Tuijl, C. & Matthijssen, B. (2019). Het belang van pedagogisch handelen (2). De planmatige aanpak. Basisschoolmanagement, 8, 7-9.
- Zijlstra, I. F. & Van Tuijl, C. (2019). Professionele Leergemeenschap: Leren van Spel. De Wereld van het Jonge Kind, 5, 4-7.
-
2008-heden: lector Gedrag- en Leerproblemen aan de Hogeschool Edith Stein te Hengelo/Saxion, lerarenopleiding Hengelo
-
2001-heden: docent-onderzoeker Pedagogiek, later universitair docent Pedagogiek (UU)
-
1993-2001: onderzoeker Pedagogiek (UU)
-
1990-1993: docent Pedagogiek (UU)
-
1986-1990: wetenschappelijk onderzoeksassistent Orthopedagogiek, later Pedagogiek aan de Universiteit Utrecht (UU) (voorloper van assistent in opleiding)
- Van Tuijl, C. (25-1-2021). Workshop Jonge Kind. Kleuteronderwijs: belang, doelen, spel. Bijdrage aan Schoolopleidersdag Stedendriehoek (Deventer). Online.
- Van Tuijl, C. (22-3-2021). Workshop Gelijke kansen in het onderwijs. Kinderen die in armoede opgroeien? Bijdrage aan Schoolopleidersdag Stedendriehoek (Deventer). Online.
- Van Tuijl, C. (2019). Aandacht voor babysignalen. Weblog ten behoeve van Early Years project .
- Van Tuijl, C. (2019). Drie belangrijke getallen over kindontwikkeling. Weblog ten behoeve van Early Years project .
- Van Tuijl, C. (2019). Educatieve ondersteuning in de kinderopvang. Weblog ten behoeve van Early Years project.
- Van Tuijl, C. (2019). Je eigen gevoelens hanteren. Weblog ten behoeve van Early Years project.
- Van Tuijl, C. (2019). Samen weet je meer. Weblog ten behoeve van Early Years project.
- C. van Tuijl Gedrag in de bovenbouw (2019-2020): scholing bestaande uit 4 bijeenkomsten met leerkrachten bovenbouw. Liemersnovum te Zevenaar.
- C. van Tuijl Gedrag in de onderbouw (2019-2020): scholing bestaande uit 3 bijeenkomsten met leerkrachten onderbouw. Liemersnovum te Zevenaar.
- I.F. Zijlstra Ouderbetrokkenheid 2019-2020: scholing bestaande uit 2 bijeenkomsten voor leerkrachten. SKOE te Enschede.
- I.F. Zijlstra PLG Leren van spel 2019-2020:Train-de trainer versie, bestaande uit 6 bijeenkomsten voor leerkrachten onderbouw en twee trainers. Consent te Enschede.
- I.F. Zijlstra Scholing Sfeer in de groep 2019-2020, 2 bijeenkomsten voor leerkrachten uit onder- en bovenbouw 2019-2020. PCBO te Apeldoorn.
- C. van Tuijl (12-2-2021). Ondersteuning van visieontwikkeling Jonge Kind bij Stuurgroep Jonge Kind van het samenwerkingsverband Sine Limite (online)
Nevenwerkzaamheden
-
Universiteit Utrecht: Development and Education of Youth in diverse Societies
Universitair docent, bezoldigd, vaste baan voor 0,2 fte -
Stichting Orkest van Utrecht
voorzitter, onbezoldigd, 2022 - heden