kinderen spelen aan tafel

Jonge Kind Educatie

In een tijd van Passend Onderwijs, met een meer heterogene groep leerlingen, en de gelijke-kansen-agenda wordt een sterk beroep gedaan op de professionaliteit van leerkrachten, interne en externe begeleiders en schoolleiders. Het lectoraat draagt bij aan visieontwikkeling en professionalisering van onderwijspersoneel, vooral op gebied van het jonge kind en taal.

Onze expertises

Stimulering van de ontwikkeling van het jonge kind

Het lectoraat ondersteunt besturen en scholen bij visieontwikkeling op onderwijs aan het jonge kind en ondersteunt onderbouwleerkrachten bij hun handelen.

Gelijke kansen en effectief taalonderwijs

Taalvaardigheidsscores dalen. Dat toont dat een focus op basisvaardigheden taal en lezen nodig is om meer gelijke kansen te bieden.  

Sociale veiligheid in school

Een veilige schoolomgeving is noodzakelijk om goed te kunnen leren. Maar pesten is een hardnekkig probleem dat aandacht vereist.

cathy foto.jpg

Vragen?

Neem contact met ons op!

Cathy van Tuijl

Lector Jonge Kind Educatie

Onze focus

Het lectoraat draagt bij aan de kennis en vaardigheden van professionals en leerkrachten zodat zij de ontwikkeling van jonge kinderen kunnen ondersteunen. Het lectoraat voorziet in de actuele behoefte aan professionalisering op het domein van brede ontwikkelingsstimulering. Het gaat hierbij om het primaire proces (interacties) tussen leerkracht en leerling.

Voor- en vroegschoolse educatie

Ontwikkelingsuitkomsten in de jonge leeftijd vormen het fundament voor verdere ontwikkeling. Bij jonge kinderen heeft stimulering van de ontwikkeling in brede zin grotere kans van slagen dan bij oudere leerlingen en direct impact op slagingskansen later in het onderwijs. Met onder meer Professionele Leergemeenschappen ondersteunen we leerkrachten in de onderbouw rond zaken als spelend leren.

kinderen in klas

Gelijke kansen en taal

Taal is het instrument om te leren en nieuwe kennis op te doen. In het kader van gelijke kansen is het noodzakelijk om het pedagogisch en educatief aanbod in het taalonderwijs voor risicoleerlingen te optimaliseren. Hierbij is de vraag hoe leerkrachten op effectieve wijze taalprestaties van hun leerlingen kunnen stimuleren.

kind in speelhoek

Sociale veiligheid in school

Met de Wet Veiligheid in school (2015) moeten scholen aan verschillende eisen voldoen om een levend veiligheidsbeleid te bieden. Het lectoraat adviseert en ondersteunt scholen bij het in kaart brengen van de sociale veiligheid en het verbeteren ervan door aandacht voor positieve gedragsondersteuning en sociaal-emotioneel leren.

Vrouw schrijft iets op whiteboard

Nieuws van het lectoraat

Hoe kunnen we samenwerken?

Aan de basis van ons onderzoek en advieswerk ligt samenwerking. Samenwerking met partners uit de praktijk, zoals scholen, kinderopvangorganisaties, bibliotheek, adviesbureaus, gemeenten en provincie. Daarnaast trekken wij nauw op met collega’s van andere hogescholen en universiteiten. Dit doen we op de thema’s VVE, Gelijke kansen en taal, en Sociale veiligheid in school.

Wil je samenwerken op het gebied van onderzoek? Onderzoeksprojecten voeren wij altijd in samenwerking met praktijkpartners uit. Wij onderzoeken maatschappelijke vraagstukken die recht uit de praktijk komen.

Is er behoefte aan professionalisering via nascholing? Vanuit ons onderzoek bieden wij nascholing op actuele thema’s op basis van  goed onderbouwde kennis met theoretische verdieping. Op deze manier kunnen scholen evidence-informed aan de slag met visieontwikkeling en professionalisering. 

Wil je in contact komen met andere scholen, de gemeente of andere experts? Wij hebben een groot netwerk en helpen je graag op weg. 

Wil je samenwerken? Neem contact op met één van de onderzoekers:

cathy foto.jpg

Cathy van Tuijl

Lector Jonge Kind Educatie

Ingrid Zijlstra

Ingrid Zijlstra

Hoofddocent/onderzoeker

Simone Soomers

Simone Soomers

Docent/onderzoeker

Carlinda Boerdijk - Fuselier

Carlinda Boerdijk-Fuselier

Docent/onderzoeker

Expertisecentrum Het Jonge Kind

Het Saxion Expertisecentrum Jonge Kind, bestaande uit een docententeam jonge kind, werkt samen met het Lectoraat Jonge Kind Educatie aan de ontwikkeling van de kwaliteit in educatie en onderwijs voor jonge kinderen tussen 0 en 7 jaar.  We creëren hierbij lerende netwerken waarbij we vanuit samenwerking en co-creatie goede praktijken verbinden aan wetenschappelijke onderbouwing. Daarnaast bieden we gerichte en op maat gemaakte scholing aan om professionals en organisaties te versterken in hun ontwikkeling.

Bekijk de mogelijkheden
Meisjes die tekenen

Laten we samen naar een oplossing zoeken

Bekijk de mogelijkheden

Onze partners

Website Website Website Website Website Website Website Website Website Website website Gemeente Enschede website

Onze onderzoekers

Ingrid Zijlstra

Ingrid Zijlstra

Hoofddocent/onderzoeker

088 - 019 3772
Simone Soomers

Simone Soomers

Docent/onderzoeker

06 57 35 89 77
Carlinda Boerdijk - Fuselier

Carlinda Boerdijk-Fuselier

Docent/onderzoeker

06 39 66 28 39

Het lectoraat in de media

  • Het kleuteronderwijs en de schoolleider. Basisschoolmanagement, 34(8), 4-7.

  • Monitoren van sociale veiligheid: beter kijken naar gegevens metingen. Basisschoolmanagement, 34(4), 14-15.

Samenwerking lectoraat, werkveld en onderwijs

Er is nauwe samenwerking tussen het lectoraat en de opleidingen. Kennis verworven uit onderzoek krijgt een plek in het onderwijs aan de Academie voor Onderwijs en Pedagogiek, met name in de PABO en AD PEP. Dit komt tot stand door goede samenwerking en met docenten van deze opleidingen en deelname van studenten aan ons onderzoek.

Samenwerken? Neem contact met ons op!

Gerelateerde lectoraten