Jonge Kind Educatie
In een tijd van Passend Onderwijs, met een meer heterogene groep leerlingen, en de gelijke-kansen-agenda wordt een sterk beroep gedaan op de professionaliteit van leerkrachten, interne en externe begeleiders en schoolleiders. Het lectoraat draagt bij aan visieontwikkeling en professionalisering van onderwijspersoneel, vooral op gebied van het jonge kind en taal.
Onze expertises
Stimulering van de ontwikkeling van het jonge kind
Het lectoraat ondersteunt besturen en scholen bij visieontwikkeling op onderwijs aan het jonge kind en ondersteunt onderbouwleerkrachten bij hun handelen.
Gelijke kansen en effectief taalonderwijs
Taalvaardigheidsscores dalen. Dat toont dat een focus op basisvaardigheden taal en lezen nodig is om meer gelijke kansen te bieden.
Sociale veiligheid in school
Een veilige schoolomgeving is noodzakelijk om goed te kunnen leren. Maar pesten is een hardnekkig probleem dat aandacht vereist.
Vragen?
Neem contact met ons op!
Cathy van Tuijl
Onze focus
Het lectoraat draagt bij aan de kennis en vaardigheden van professionals en leerkrachten zodat zij de ontwikkeling van jonge kinderen kunnen ondersteunen. Het lectoraat voorziet in de actuele behoefte aan professionalisering op het domein van brede ontwikkelingsstimulering. Het gaat hierbij om het primaire proces (interacties) tussen leerkracht en leerling.
Voor- en vroegschoolse educatie
Ontwikkelingsuitkomsten in de jonge leeftijd vormen het fundament voor verdere ontwikkeling. Bij jonge kinderen heeft stimulering van de ontwikkeling in brede zin grotere kans van slagen dan bij oudere leerlingen en direct impact op slagingskansen later in het onderwijs. Met onder meer Professionele Leergemeenschappen ondersteunen we leerkrachten in de onderbouw rond zaken als spelend leren.
Gelijke kansen en taal
Taal is het instrument om te leren en nieuwe kennis op te doen. In het kader van gelijke kansen is het noodzakelijk om het pedagogisch en educatief aanbod in het taalonderwijs voor risicoleerlingen te optimaliseren. Hierbij is de vraag hoe leerkrachten op effectieve wijze taalprestaties van hun leerlingen kunnen stimuleren.
Sociale veiligheid in school
Met de Wet Veiligheid in school (2015) moeten scholen aan verschillende eisen voldoen om een levend veiligheidsbeleid te bieden. Het lectoraat adviseert en ondersteunt scholen bij het in kaart brengen van de sociale veiligheid en het verbeteren ervan door aandacht voor positieve gedragsondersteuning en sociaal-emotioneel leren.
Hoe kunnen we samenwerken?
Aan de basis van ons onderzoek en advieswerk ligt samenwerking. Samenwerking met partners uit de praktijk, zoals scholen, kinderopvangorganisaties, bibliotheek, adviesbureaus, gemeenten en provincie. Daarnaast trekken wij nauw op met collega’s van andere hogescholen en universiteiten. Dit doen we op de thema’s VVE, Gelijke kansen en taal, en Sociale veiligheid in school.
Wil je samenwerken op het gebied van onderzoek? Onderzoeksprojecten voeren wij altijd in samenwerking met praktijkpartners uit. Wij onderzoeken maatschappelijke vraagstukken die recht uit de praktijk komen.
Is er behoefte aan professionalisering via nascholing? Vanuit ons onderzoek bieden wij nascholing op actuele thema’s op basis van goed onderbouwde kennis met theoretische verdieping. Op deze manier kunnen scholen evidence-informed aan de slag met visieontwikkeling en professionalisering.
Meer informatie
Scholing op maat voor onderwijsprofessionalsWil je in contact komen met andere scholen, de gemeente of andere experts? Wij hebben een groot netwerk en helpen je graag op weg.
Wil je samenwerken? Neem contact op met één van de onderzoekers:
Cathy van Tuijl
Lector Jonge Kind Educatie
Ingrid Zijlstra
Hoofddocent/onderzoeker
Simone Soomers
Docent/onderzoeker
Carlinda Boerdijk-Fuselier
Docent/onderzoeker
Expertisecentrum Het Jonge Kind
Het Saxion Expertisecentrum Jonge Kind, bestaande uit een docententeam jonge kind, werkt samen met het Lectoraat Jonge Kind Educatie aan de ontwikkeling van de kwaliteit in educatie en onderwijs voor jonge kinderen tussen 0 en 7 jaar. We creëren hierbij lerende netwerken waarbij we vanuit samenwerking en co-creatie goede praktijken verbinden aan wetenschappelijke onderbouwing. Daarnaast bieden we gerichte en op maat gemaakte scholing aan om professionals en organisaties te versterken in hun ontwikkeling.
Laten we samen naar een oplossing zoeken
Bekijk de mogelijkhedenOnze onderzoekers
Cathy van Tuijl
Lector Jonge Kind Educatie
088 - 019 5214 / 06 - 1585 4099 [email protected] Profiel LinkedInHet lectoraat in de media
- NOS: Ouders niet bewust van online pesten: 'Er gaan grafstenen rond met naam kind'
- Tubantia: Saxion-lectoren slaan alarm vanwege cyberpesten: ‘Er gaan grafstenen rond met de naam van een kind erop’
- Jeugdjournaal: cyberpesten in de klas (vanaf minuut 11.41).
- Radio 1: Ouders niet bewust van online pesten
- Tjipcast, podcastaflevering: de toegevoegde waarde van voor- en vroegschoolse educatie. Met Cathy van Tuijl, Paul Leseman, Anita Derks en Tjip de Jong.
- Meer ja en minder nee. Podcast over positieve gedragsondersteuning vanuit Kindergarden en Expertisecentrum Kinderopvang, Cathy van Tuijl samen met pedagogisch coach Nicole Honig-Spaan en presentator Elisa Somsen.
- Onderwijskansen voor het jonge kind. Webinar, aflevering 6 in 10-delige webinarserie van Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) over onderwijskansen: Cathy van Tuijl met Sanne Vreugdenhil (Stichting BOOR).
-
Van toets naar observatiesysteem. Ontwikkeling jonge kind volgen. De wereld van het jonge kind, 2, 6-9. (geen open access)
-
Spelbegeleiding door leerkrachten. Verkennen, verbinden, verrijken. De wereld van het jonge kind, 3, 12-15. (geen open access)
-
Samen en doelgericht spelend leren. Benaderingen van spelend leren. De wereld van het jonge kind, 3, 12-15.
-
Het kleuteronderwijs en de schoolleider. Basisschoolmanagement, 34(8), 4-7.
-
Monitoren van sociale veiligheid: beter kijken naar gegevens metingen. Basisschoolmanagement, 34(4), 14-15.
Samenwerking lectoraat, werkveld en onderwijs
Er is nauwe samenwerking tussen het lectoraat en de opleidingen. Kennis verworven uit onderzoek krijgt een plek in het onderwijs aan de Academie voor Onderwijs en Pedagogiek, met name in de PABO en AD PEP. Dit komt tot stand door goede samenwerking en met docenten van deze opleidingen en deelname van studenten aan ons onderzoek.
Gerelateerde opleidingen
Het lectoraat is betrokken bij de volgende opleidingen:
Samenwerken? Neem contact met ons op!
Cathy van Tuijl
Lector Jonge Kind Educatie
088 - 019 5214 / 06 - 1585 4099 [email protected] Profiel LinkedIn