Lopend

LLO Innovatiehub

Een goede leercultuur draagt bij aan de duurzame inzetbaarheid van medewerkers en de productiviteit, continuïteit en innovatiekracht van organisaties. Tot nu toe lukt het nog onvoldoende om stappen te zetten in het mkb. Onze projecten rondom leercultuur in het mkb richten zich op het ontwikkelen van interventies waarmee we concrete stappen kunnen zetten in het versterken van de leercultuur van organisaties.

Status:
Lopend
Startdatum
1 oktober 2018
Einddatum
30 september 2034
image (2).png

We werken bijvoorbeeld aan interventies rondom kennisoverdracht van vakmensen, learning communities, leerrijke werkplekken en informeel leren. In onze LLO-innovatiehub verbinden we diverse projecten in een integraal en samenhangend praktijkgerichte interventies.

Dit project is een initiatief van het lectoraat Employability Transition

We werken samen met het lectoraat Leven Lang Ontwikkelen van Windesheim , de Universiteit Twente en het Centre of Experitse TechYourFuture. Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met diverse partners, branche-organisaties en sociale partners in Overijssel en Gelderland, in opdracht van TechYourFuture. 

Foto van Stephan Corporaal

Samenwerken of vragen?

Neem contact met ons op.

Stephan Corporaal

Lector Human Capital

Doel

Leren en ontwikkelen toegankelijker maken voor meer medewerkers, met praktische interventies in en rondom het werk.

De afgelopen jaren hebben we met meer dan 300 mbk’ers in Overijssel en Gelderland toegewerkt naar een aantal evidence-based interventies waarmee we leren en ontwikkelen integraal onderdeel maken van het dagelijks werk.

Projectresultaten

Vanuit dit programma zijn een aantal concrete tools beschikbaar:

1. De leercultuurscan

(samen met Windesheim en TechYourFuture)

 

Wat houdt de leercultuurscan in?

Met de leercultuurscan halen we de door jouw medewerkers ervaren ‘leercultuur’ op. Je ontvangt een rapportage met de uitkomsten en wij geven je adviezen op basis van jouw scores. Hiermee kun je binnen jouw organisatie de leercultuur bespreekbaar maken en verder ontwikkelen waar nodig. 

De leercultuurscan bestaat uit de volgende zes onderdelen:  

  1. Inhoud van het werk. 
    Wordt een medewerker uitgedaagd door de taken en hoe complex zijn ze? Heeft iemand ruimte om het werk zelf te plannen en vorm te geven?
  2. Ruimte en veiligheid om te ontwikkelen. 
    Is er experimenteerruimte? Is er ruimte om te leren van fouten?
  3. Samenwerken en teamontwikkeling. 
    Is er sprake van een werkrelatie waarin steeds kennis en ervaring wordt uitgewisseld? Hoe wordt er samengewerkt met andere teams?
  4. Leiderschap gericht op ontwikkeling. 
    Is er een visie op leren? Dragen leidinggevenden deze actief uit?
  5. Organisatie-inrichting gericht op ontwikkeling. 
    Zijn er structuren en systemen die gericht zijn op continu leren en ontwikkelen, zoals loopbaanpaden en opleidingsbudgetten? Worden de leerervaringen vastgelegd?
  6. Verbinding met de externe omgeving. 
    Worden ontwikkelingen buiten de organisatie (proactief) gevolgd en naar binnen gehaald? In hoeverre wordt er samen met klanten en leveranciers naar oplossingen gezocht?

Hoe werkt het?

Voor het invullen van de leercultuurscan ontvang je van ons een weblink die vervolgens toegang geeft tot een vragenlijst. Je verspreidt de weblink onder jouw medewerkers, zodat zij de vragenlijst kunnen invullen. Het invullen van de vragenlijst vraagt 10-15 minuten van jouw medewerkers. De ervaring leert dat het laten invullen van de scan in een organisatie vaak minimaal 2 weken bedraagt. Tussentijds stemmen we de respons met jou af.

Hoe ziet de leercultuurscan eruit?

De door ons ontwikkelde leercultuurscan kent een vaste structuur. De scan start met een aantal algemene vragen. Naast vragen over persoonskenmerken wordt gevraagd wat medewerkers drijft in hun werk en wat ze belangrijk vinden in het leren en ontwikkelen in hun organisatie. Dan volgen vragen over ervaren leercultuur aan de hand van de 6 bouwstenen van het leercultuurmodel. Elke bouwsteen wordt gemeten via stellingen die beantwoord worden op een 5-puntsschaal.  Wanneer al de vragenlijsten zijn ingevuld, dan verwerken wij die data geautomatiseerd tot een anonieme rapportage op organisatieniveau. In dit proces maken we gebruik van software van onze partner XStheCloud. Uiteraard werken we in een beveiligde omgeving. Je kunt er zeker van zijn dat alleen onze onderzoekers toegang hebben tot de informatie die jouw medewerkers invullen.

Hoe is de leercultuurscan ontwikkeld?

De vragenlijst ‘leercultuurscan’ kent een wetenschappelijke basis: deze scan is het resultaat van een literatuurstudie en empirisch onderzoek (interviews) bij mkb-bedrijven. In 2021 is een eerste validiteitscontrole uitgevoerd op de uitkomsten van de leercultuurscan. De vragenlijst ‘leercultuurscan’ is van 2019 tot 2020 ontwikkeld via het door TechYourFuture gefinancierde onderzoeksproject ‘Sleutelen aan een proactieve leercultuur in technische midden- en kleinbedrijven (mkb)’. Binnen dit project werken meerdere partners samen:

Lees hier meer over hoe de leercultuurscan is ontwikkeld.

2. Gas Erop! Micro learning community concept

(samen met Universiteit Twente Windesheim en TechYourFuture)

De GasErop!-LC's zijn geïdentificeerd als micro Learning Communities. In dit soort Learning Communities komen 6 tot 8 medewerkers van één bedrijf samen met een kennisinstelling (docent en/of student(en)) om in een periode van ±10 weken aan een gedeeld vraagstuk te werken, onder begeleiding van een facilitator. Om het vraagstuk goed te kunnen oplossen, is het van belang dat de deelnemers verschillende functies, expertises en achtergronden hebben. Het sámen leren, werken en innoveren rondom een gedeeld vraagstuk staat dus centraal. Vandaar dat deze vorm van LC's ook wel challenge-based LC's worden genoemd.  

Het traject van een LC bij GasErop! is zo ingericht dat het gestelde doel te behalen is binnen een periode van 10 weken. Hierbij vinden er wekelijkse bijeenkomsten plaats waarin ideeën worden bedacht en uitgewerkt om het vraagstuk op te lossen. Het echte 'leren' vindt plaats op de werkvloer, wanneer de deelnemers deze bedachte oplossingen in de praktijk gaan testen om de resultaten in de volgende bijeenkomst terug te koppelen en te evalueren. Om daadwerkelijk impact te kunnen maken met een LC, is het daarom van belang dat het vraagstuk dat centraal staat erg nauw aansluit op de dagelijkse werkpraktijk van de deelnemers.

We hebben een uitgebreide toolbox beschikbaar voor het opzetten en ontwerpen van learning communities.

3. Toolbox leercultuur interventies leercultuur verbeteren

De toolbox is gevuld met diverse interventies om de leercultuur te verbeteren. Hieronder vind je een aantal voorbeelden. We werken continu aan het verder uitbouwen van de toolbox en het toegankelijker maken van de interventies voor het kleine mkb.

bouwsteen inhoud van werk

Inhoud van werk

Bij deze bouwsteen ga je met de interventies 'Taakroulatie', 'Taakvariatie' en 'Taakvrijheid' aan de slag met het aantrekkelijker maken van de uitdaging en complexiteit van de taken.

Download interventie Taakroulatie

bouwsteen ruimte om te ontwikkelen

Ruimte om te ontwikkelen

Als je wil werken aan de bouwsteen 'ruimte en veiligheid om te ontwikkelen', dan kan je doen met de interventies 'Collectief reflecteren' en 'Psychologisch veilig werkklimaat'. 

Deze interventies zijn nog in ontwikkeling en worden in november gepubliceerd. 

bouwsteen samenwerken en teamontwikkeling

Samenwerken en teamontwikkeling

Bij deze bouwsteen ga je aan de slag met teamdoelenstellen, kennisdelen, boundary crossing en learning communities. De eerste interventies kun je hieronder downloaden, de andere volgen in september:

bouwsteen leiderschap gericht op ontwikkeling

Leiderschap gericht op ontwikkeling

Deze bouwsteen richt zich op de visie van leidinggevenden op leren. Er worden drie interventies ontwikkeld om je te helpen werken aan deze bouwsteen: 'Coachende rol van leiderschap', 'Leren faciliteren' en 'Visie op leren uitdagen'. Zo help je alle mensen binnen jouw organisatie naar een leiderschapsstijl die gericht is op de ontwikkeling van alle werknemers. 

Download hier de interventies:

organisatie ingericht op ontwikkeling

Organisatie ingericht op ontwikkeling

Ga aan de slag met structuren en systemen die gericht zijn op continu leren en ontwikkelen. Dit kan je doen met de interventies 'skillsmanagement',  'ontwikkelcafé' en 'digitale leeromgeving'. 

Download interventie Skillsmanagement

bouwsteen organisatie en externe omgeving

Organisatie & externe omgeving

Bij deze bouwsteen draait het om het (proactief) volgen en naar binnen halen van ontwikkelingen buiten de organisatie. Je kan hiermee aan de slag met de interventies 'Samen leren met vakgenoten', 'Kijken in de keuken van...' en 'Leren van klanten'. 

Deze interventies worden in november gepubliceerd.  

4. Tool Skillsgericht werven en ontwikkelen in het mkb

(samen met Windesheim)

In de praktijk merken we dat bedrijven skillsgericht werken interessant vinden, maar het lastig vinden om er daadwerkelijk mee aan de slag te gaan. Om je op weg te helpen, of om je al ingezette skillstransitie te versnellen, hebben we de Skills Advies Scan ontwikkeld. In een paar minuten ontdek je waar jouw organisatie staat als het gaat om skillsgericht werken. Daarna ontvang je waardevolle adviezen waar jij verder mee kunt.

De tool is beschikbaar via: https://gavoorskills.nl/skills-test

De aanpak

Onze aanpak is per project verschillend, maar het bestaat veelal uit één of meerdere van de volgende interventies:

  • systematische analyse van de huidige leercultuur, via bijvoorbeeld de leercultuurscan;
  • concreet aan de slag in kleine teams van 8-10 personen met een innovatie in het dagelijks werk, gekoppeld aan leeropdrachten, via bijvoorbeeld een micro-learning community;
  • maatwerkinterventies, laagdrempelig in en rondom het dagelijks werk van medewerkers.

Partners

website website saxion-logo.png website

Betrokken onderzoekers

Derk-Jan Nijman.jpeg

dr. Derk Jan Nijman

Associate lector Leven Lang Ontwikkelen

088 019 49 68
Foto Mirte Disberg

Mirte Disberg - van Geloven

Praktijkonderzoeker

LinkedIn Profiel
Profielfoto Lodewijk Witteveen

Lodewijk Witteveen

Praktijkonderzoeker

06 - 1263 6151 LinkedIn
Myrthe Lubbers.jpg

Myrthe Lubbers

Praktijkonderzoeker

06 39 81 36 19 Profiel
Foto Lotte Jansen

Lotte Jansen

Praktijkonderzoeker

LinkedIn