Lopend

Opgroeien in een kansrijke omgeving

Er heerst groeiende bezorgdheid over het welzijn van jongeren en hun ouders. Wanneer jongeren problemen lijken te hebben reageren we meestal met het ondersteunen van het individu. Maar de signalen die jongeren en hun ouders afgeven zijn niet allemaal op te vatten als individuele problemen. De maatschappij heeft te maken met verschillende omgevingsinvloeden bij het opgroeien. Dit onderzoek gaat over het beïnvloeden van gezondheid en welzijn door een kansrijke omgeving te creëren waarin kinderen opgroeien en ouders opvoeden.

Status:
Lopend
Looptijd
4 jaar
Startdatum
15 augustus 2024
Einddatum
31 augustus 2028
header PD Lonneke.jpeg
Dit project is een initiatief van het lectoraat Social Work

Samenwerken of vragen?

Neem contact met ons op.

Lonneke Siegers - Quast, MA

Docent/onderzoeker

Over het project

In Ede willen we met de Edese inwoners en professionals nadenken over wat zij nodig hebben om kansrijk op te groeien, van geboorte tot jongvolwassene. Dit doen we middels participatief actieonderzoek. Het onderzoek richt zich specifiek op alle middelbare scholen in Ede en twee wijken waarin we met de hele buurt dit thema gaan verkennen met behulp van een community-based aanpak. Hierdoor is de gemeenschap actief onderdeel van het onderzoek. Dit zorgt ervoor dat vervolgacties goed aansluiten bij de lokale context.

Betrokken onderzoekers

Dit project is een PD-traject waarbij Lonneke begeleidt wordt door verschillende mensen. Wim Dekker namens de CHE, Jan-Peter Stolte en Hilde Stokman namens gemeente Ede en namens Saxion:

Een Professional Doctorate (PD) kandidaat doorloopt een traject met aandacht voor ontwikkeling als onderzoeker, professional, innovator en veranderaar. Een PD is gelijkwaardig aan een PhD die universiteiten aanbieden.  

Een professional doctorate in het hbo is onder andere belangrijk voor:  

  • innovatie van de beroepspraktijk en de maatschappij door kennisontwikkeling in samenwerking met de beroepspraktijk;  
  • de positionering van het hbo in de nationale en internationale kennisinfrastructuur;  
  • een doorlopende leerlijn van beroepskolom of beroepscontext;  
  • docentprofessionalisering en het stimuleren van leven lang ontwikkelen. 

Projectresultaat

De resultaten van het project moeten leiden tot passende ondersteuning in de wijken en op de verschillende middelbare scholen. Op basis van lokale data rondom dit thema gaan we in gesprek met de mensen die wonen en werken in de wijk om vervolgens samen interventies te kiezen die hen helpen.

Lees hier meer over het project. 

Gerelateerde lectoraten