Leerlijn Mensen - Onderwijskundig Leiderschap
Heb je vragen?
- Start
3 februari 2025
- Studiebelasting
(reguliere route) 140 uren / Zelfstudie 128 uren
- Vakgebied
Onderwijs & Opleiden
- Duur
6 maanden
- Prijs
€ 1.850,00
- Plaats
Deventer
- Lesdagen
Donderdag tussen 08.45 en 16.30
Wat kun je straks?
Na het volgen van deze module kun je als onderwijskundig leider een krachtgericht coachingstraject vormgeven en uitvoeren, waarin je individuen of een team coacht. Je doet dit op basis van een analyse van leren en ontwikkelen binnen een team.
Je brengt de ontwikkelbehoefte van coachees in kaart en coacht aan de hand van verschillende coachingswerkvormen.
Inhoud
De module richt zich op het leren en ontwikkelen van mensen, ingestoken vanuit de positieve psychologie. Tijdens de leerlijn ontwikkel je als onderwijskundig leider een eigen visie op leren in de school of organisatie op diverse niveaus. En je vergroot het inzicht in je eigen mogelijkheden als onderwijskundig leider om goed zorg te dragen voor dit leren.
Vanuit een grondige analyse op diverse niveaus beschrijf je de huidige leersituatie en formuleer je de gewenste situatie. Vervolgens breng je de bijbehorende leerbehoefte of ontwikkelkansen van het team of enkele individuen in kaart. Daarna ontwikkel je een passend en krachtgericht coachingstraject en voer je dit uit. Het gaat hierbij om het stimuleren van een duurzame ontwikkeling waarin je het potentieel van mensen aanwakkert.
Theorie en praktijk met betrekking tot ‘het begrijpen en ontwikkelen van mensen’ worden met elkaar in verband gebracht, waarbij meerdere theoretische modellen naast (en tegenover) elkaar worden geplaatst. Theorieën worden bestudeerd, geduid, maar vooral toegepast binnen je eigen onderwijspraktijk.
Programma
In vijf bijeenkomsten maak je kennis met verschillende modellen en coachingstechnieken. De rode draad door de module is de opbouw van het beroepsproduct. Binnen het beroepsproduct breng je vanuit een grondige (context-)analyse op diverse niveaus (organisatie/team/leerlingen of studenten) de huidige situatie met betrekking tot leren en ontwikkelen in kaart.
Je beschrijft waar je naartoe zou willen (gewenste situatie) en hoe je daar denkt te komen.
Vervolgens breng je de bijbehorende leerbehoefte of ontwikkelkansen van het team of enkele individuen (coachees) in kaart. Wat is ervoor nodig om vanuit kracht te ontwikkelen? Wat betekent dit voor de lerende? Wat vraagt dit van jou als onderwijskundig leider, waarbij je niet enkel let op het zichtbare gedrag maar ook wat daaronder zit? Vervolgens breng je de bijbehorende leerbehoefte of ontwikkelkans van het team of individuen in kaart.
Tot slot ontwikkel je een passend en krachtgericht coachingstraject en voert dit uit. Het gaat hierbij om het stimuleren van een duurzame ontwikkeling vanuit kracht.
Afronding
De module wordt afgesloten met een individueel beroepsproduct, waarin je een krachtgericht coachingstraject ontwerpt en uitvoert.
Praktische informatie
Er zijn 5 bijeenkomsten van 2,5 uur op donderdagen, in de periode februari tot juni.
Je volgt de bijeenkomsten samen met de eerstejaars studenten van de Master Educational Leadership.
Er is ook een module Leerlijn Organisatie - Onderwijskundig Leiderschap.
Wil je gebruik maken van termijnbetaling?
Termijnbetaling is over het algemeen mogelijk indien het cursusbedrag hoger is dan € 1.000. Hieraan zijn € 24 administratiekosten verbonden. Nadat je aanmelding is goedgekeurd ontvang je van ons een factuur met het verzoek om je cursusbedrag te betalen. Je kunt op dat moment zelf aangeven of je in termijnen wilt betalen of dat je het gehele bedrag in één keer betaalt.
Toelating en aanmelden
Om deze leerlijn te kunnen volgen, is het noodzakelijk dat je werkzaam bent als onderwijskundig leider. Dat wil zeggen dat je leidinggevende of coördinerende verantwoordelijkheden hebt in jouw onderwijsorganisatie (een formele leidinggevende functie is niet vereist). Na aanmelding volgt een toelatingsprocedure aan de hand van een intake-opdracht en -gesprek.