Leerlijn Onderwijs - Onderwijskundig Leiderschap
Heb je vragen?
- Start
1 september 2025
- Studiebelasting
(reguliere route) 140 uren / Zelfstudie 125 uren
- Vakgebied
Onderwijs & Opleiden
- Duur
6 maanden
- Prijs
€ 1.850,00
- Plaats
Deventer
- Lesdagen
Donderdag, tussen 8.45 en 16.30 uur
Wat kun je straks?
Na deze module kun je als onderwijskundig leider evidence-informed een didactisch concept vormgeven. Je bent in staat om theoretische modellen te contextualiseren naar je eigen onderwijspraktijk. Tot slot vertaal je de inzichten van collega's en leerlingen/studenten naar onderbouwde aanbevelingen om het implementeren van het didactisch concept binnen je organisatie te versterken.
Inhoud
De module richt zich op het ontwikkelen van een onderwijsconcept. Binnen de module werk je stapsgewijs aan het vormgeven van het didactisch concept van jouw organisatie. Je vult stapsgewijs het curriculaire spinnenweb op basis van inzichten uit theorie en praktijk. Je leert om je keuzes te onderbouwen. Aanvullend ga je aan de slag met het inzichtelijk maken van sterktes en zwaktes van je geschreven didactische concept. Op basis van de sterktes en zwaktes stel je aanbevelingen op om je didactische concept en/of de implementatie hiervan te versterken.
Programma
In zes bijeenkomsten werk je aan je beroepsproduct, waarbij je op basis van verschillende theoretische modellen een didactisch model uitwerkt voor één van de speerpunten van je organisatie. Je verdiept je in de trends en ontwikkelingen op het gebied van bijvoorbeeld leer(theoretische) modellen, toetsing, docentrollen en flexibilisering. Tijdens de bijeenkomsten voer je discussies met medestudenten, werk je door middel van peerfeedback aan het versterken van je eigen beroepsproduct en die van medestudenten.
Naast het geschreven didactische concept leer je ook om het concept te evalueren met (in)directe betrokkenen bij je didactische concept. Deze evaluaties hanteer je om te bepalen welke rol je als onderwijskundig leider hebt in het versterken van het didactisch concept.
Voor elke bijeenkomst is een breed assortiment aan relevante literatuur beschikbaar. Op basis van je gekozen didactisch concept selecteer je de relevante bronnen en vertaal je deze naar je eigen organisatie.
Afronding
De module wordt afgesloten met een beroepsproduct, waarin je een didactisch model voor je eigen organisatie opstelt, evalueert en aanbevelingen opstelt voor de onderwijskundig leider en het implementatieproces.
Praktische informatie
Er zijn 6 bijeenkomsten van 2,5 uur op donderdag in de periode september - januari.
Je volgt de bijeenkomsten samen met de eerstejaars studenten van de Master Educational Leadership.
Wil je gebruik maken van termijnbetaling?
Termijnbetaling is over het algemeen mogelijk indien het cursusbedrag hoger is dan € 1.000. Hieraan zijn € 24 administratiekosten verbonden. Nadat je aanmelding is goedgekeurd ontvang je van ons een factuur met het verzoek om je cursusbedrag te betalen. Je kunt op dat moment zelf aangeven of je in termijnen wilt betalen of dat je het gehele bedrag in één keer betaalt.
Toelating en aanmelden
Om deze leerlijn te kunnen volgen, is het noodzakelijk dat je werkzaam bent als onderwijskundig leider. Dat wil zeggen dat je leidinggevende of coördinerende verantwoordelijkheden hebt in jouw onderwijsorganisatie (een formele leidinggevende functie is niet vereist). Na aanmelding volgt een toelatingsprocedure aan de hand van een intake-opdracht en -gesprek.