Onderzoek2.jpg
Deeltijd

Leerlijn Onderzoek 2 - Onderwijskundig leiderschap

Als onderwijskundig leider kun je onderzoek inzetten om evidence-informed te werken aan onderwijsverbetering. In deze module richten we ons op onderzoek middels interview en observatie.

Meld je nu aan

Selecteer je startdatum en plaats naar keuze en kies 'aanmelden'.

Heb je vragen?

  • Start

    6 februari 2025

  • Studiebelasting

    (reguliere route) 84 uren / Zelfstudie 66 uren

  • Vakgebied

    Onderzoek, Onderwijs & Opleiden

  • Duur

    6 maanden

  • Prijs

    € 1.200,00

  • Plaats

    Deventer

  • Lesdagen

    Donderdag, tussen 8.45u en 16.30u

Wat kun je straks?

In de leerlijn onderzoek 2 leer je om een onderzoek aan de hand van interviews en obsrvaties op te zetten en uit te voeren ter ondersteuning van het leidinggeven aan de onderwijsontwikkeling in jouw eigen school of opleiding. Je verbindt de bevindingen uit het onderzoek aan jouw eigen onderwijsorganisatie en rol als leidinggevende, projectleider of coördinator.

Inhoud

Deze module ga je aan de slag met twee meetinstrumenten: het afnemen van een interview en een observatie binnen jouw eigen school. Dit doe je op basis van een zelf geformuleerde probleemstelling en onderzoeksvraag die je kunt onderzoeken door middel van interviews en observaties.

Programma

In 7 bijeenkomsten maak je kennis met interview- en observatie-onderzoek binnen het onderwijs. In de colleges wordt aandacht besteed aan de soorten interviews en observaties, voor- en nadelen van beide instrumenten en voor welk type onderzoeksvragen de instrumenten geschikt zijn. Daarnaast krijg je tijdens de colleges relevante kennis en praktische tools aangereikt om jouw eigen interview- en observatieschema te ontwikkelen en om het interview en de observatie af te nemen.

In deze module gaan we als eerst aan de slag met het formuleren van een probleemstelling en onderzoeksvragen die je kunt onderzoeken door middel van het afnemen van een interview en een observatie. Op basis van je onderzoeksvraag ga je de kernbegrippen operationaliseren tot meetbare variabelen. Je leert vervolgens hoe je interview- en observatieschema ontwikkelt om de variabelen te meten.

Na het uitvoeren van het interview en de observatie ga je de verzamelde gegevens verwerken en analyseren. Op basis van de resultaten trek je conclusies om de onderzoekvraag te beantwoorden en bediscussieer je de betekenis van de resultaten voor de praktijk. Tot slot besteden we aandacht aan hoe je de bevindingen rapporteert.

Afronding

Deze module wordt afgerond met een individuele eindopdracht.

Praktische informatie

Er zijn 7 bijeenkomsten van 2,5 uur op donderdagen in de periode februari - juni.

Je volgt de bijeenkomsten samen met de eerstejaars studenten van de Master Educational Leadership.

Wil je gebruik maken van termijnbetaling? 

Termijnbetaling is over het algemeen mogelijk indien het cursusbedrag hoger is dan € 1.000. Hieraan zijn € 24 administratiekosten verbonden. Nadat je aanmelding is goedgekeurd ontvang je van ons een factuur met het verzoek om je cursusbedrag te betalen. Je kunt op dat moment zelf aangeven of je in termijnen wilt betalen of dat je het gehele bedrag in één keer betaalt. 

Toelating en aanmelden

Om deze leerlijn te kunnen volgen, is het noodzakelijk dat je werkzaam bent als onderwijskundig leider en substantiële leidinggevende, of coördinerende verantwoordelijkheden hebt in je onderwijsorganisatie. Na aanmelding volgt een toelatingsprocedure aan de hand van een intakeopdracht en -gesprek.