Onderwijs & Opleiden4.jpg
Deeltijd

Leren van spel in een Professionele Leergemeenschap

Deze scholing is in de vorm van maatwerk. Geïnteresseerd? Neem contact met ons op! Een PLG is een gemeenschap van (onderwijs)professionals die vanuit een kritische houding en een gedeelde visie samen onderwijs vormgeven. Het gaat hierbij om een doelgerichte samenwerking, die gericht is op het leren van de leerlingen én van elkaar. Een PLG bestaat uit leerkrachten die samen onderwijs ontwerpen, uitvoeren, bijstellen én borgen in een cyclus van meerdere bijeenkomsten. In de professionele leeromgeving 'Leren van Spel' gaan de leerkrachten samen rijke speelleersituaties ontwerpen voor hun onderbouwgroepen. De docent is de PLG-begeleider.

Meld je nu aan

Selecteer je startdatum en plaats naar keuze en kies 'aanmelden'.

Inschrijven voor deze cursus is momenteel niet mogelijk. Nieuwe data volgen.

Heb je vragen?

• Type

Cursus

• Start

Variabel

• Vakgebied

Onderwijs & Opleiden

• Duur

2 maanden

• Prijs

Variabel

• Plaats

Externe locatie

Inhoud

In overleg met de school wordt een onderwerp voor een PLG bedacht. Vervolgens gaan de leerkrachten samen praktisch en inhoudelijk aan de slag. De PLG-begeleider organiseert, faciliteert, ondersteunt, begeleidt en inspireert deze bijeenkomsten.

Een voorbeeld van een PLG:
In een PLG ontwerpen onderbouwleerkrachten samen rijke speelleersituaties, waarin ook doelgericht wordt gewerkt aan doelen op het gebied van taal, rekenen en zelfsturing. Hiervoor formuleren de leerkrachten tijdens de PLG-bijeenkomst doelen, inspireren zij elkaar met goede spelideeën en materialen. Dit leggen zij vast op een ontwerpformulier. Na de eerste PLG-bijeenkomst gaan de onderbouwleerkrachten de hoek inrichten tot een rijke speelleersituatie (bijv. ‘De supermarkt’). Tijdens het uitvoeren kunnen de onderbouwleerkrachten bij elkaar in de groep kijken en spel en de inrichting vastleggen op foto of film. Tijdens de tweede PLG-bijeenkomst worden deze opbrengsten met elkaar gedeeld en wordt het ontwerp geëvalueerd en aangepast. Daarna gaat iedereen weer uitvoeren en informatie verzamelen. Tijdens de derde PLG-bijeenkomst wordt nogmaals geëvalueerd en wordt gezorgd dat het gehele ontwerp (inclusief de doelen, materialen, foto’s en films) geborgd en bewaard wordt, zodat het een volgende keer zo weer kan worden gebruikt.

Aantal bijeenkomsten:

Drie PLG-bijeenkomsten vormen samen één cyclus rond een rijke speelleersituatie.
Geadviseerd wordt om in één schooljaar tenminste twee cycli uit te voeren + één startbijeenkomst
(= zeven bijeenkomsten van 2 ½ uur).

Afronding

Je ontvangt een bewijs van deelname.

Lesdagen en tijden

De training wordt als maatwerktraject aangeboden, waarbij rekening wordt gehouden met specifieke wensen. De data en locatie worden in overleg vastgesteld.

Voor inhoudelijke informatie kun je contact opnemen met:
Ingrid Zijlstra, docent-onderzoeker Transfer
T: 088 019 9190 (secr.)
E: i.f.zijlstra@saxion.nl

Voor algemene informatie en aanmelden kun je contact opnemen met:
Suzanne ten Veen, projectcoördinatie Transfer
T: 06 58915894
E: s.tenveen@saxion.nl

Wil je gebruik maken van termijnbetaling?

Termijnbetaling is over het algemeen mogelijk indien het cursusbedrag hoger is dan € 1.000. Hieraan zijn € 24 administratiekosten verbonden. Nadat je aanmelding is goedgekeurd ontvang je van ons een factuur met het verzoek om je cursusbedrag te betalen. Je kunt op dat moment zelf aangeven of je in termijnen wilt betalen of dat je het gehele bedrag in één keer betaalt.