Management & Organisatie 5.jpg
Deeltijd

Trends en ontwikkelingen in zorg en welzijn

In deze module leer je vanuit een breed en interdisciplinair perspectief te kijken naar actuele vraagstukken en ontwikkelingen rondom gezondheid en welzijn. Je krijgt daarnaast meer inzicht in verschillende niveaus (macro, meso, micro) van maatschappelijke trends en leert hoe deze niveaus zich tot elkaar verhouden. Kritisch kijken, roept ook vragen op. Waarom zetten we juist nu in op preventie en gezondheidsbevordering? Welke ethische kanttekeningen kunnen we plaatsen bij de inzet van technologie in de praktijk? Welk onderliggend mensbeeld wordt gehanteerd in het overheidsbeleid van zorg en welzijn en hoe staan we daar tegenover? We leven in een complexe samenleving die ook tot uiting in de dagelijkse praktijk van zorg en welzijn. Een praktijk die volop in beweging is en waarin mensen meer dan ooit digitaal met elkaar verbonden zijn en van elkaar afhankelijk zijn. Tegelijk zien we dat verschillen tussen groepen mensen in de samenleving toenemen onder andere ten aanzien van gezondheidsverschillen.

Meld je nu aan

Selecteer je startdatum en plaats naar keuze en kies 'aanmelden'.

• Type

6 september 2024

• Studiebelasting

(reguliere route) 196 uren

• Vakgebied

Management & Organisatie, Medisch & Paramedisch, Onderwijs & Opleiden, Psychologie

• Duur

6 maanden

• Prijs

€ 1.850,00

• Plaats

Enschede

• Lesdagen

Vrijdagochtend

Wat kun je straks?

Je ontwikkelt in deze module vanuit een positief-kritische houding een onderbouwde visie op je vak en je wordt je bewust van je eigen positie in het krachtenveld. Je leert maatschappelijke vraagstukken te analyseren, stelling te nemen en bent in staat om deze vanuit gedegen argumenten te onderbouwen.

Je kunt straks:

• Vanuit een breed perspectief positief-kritisch kijken naar het krachtenveld binnen gezondheid en welzijn
  • Een maatschappelijk relevant vraagstuk vanuit verschillende perspectieven  analyseren en op basis van deze analyse komen tot een uiteenzetting hoe verschillende niveaus zich tot elkaar verhouden, elkaar in stand houden, versterken of blokkeren bij een mogelijke oplossing van een vraagstuk
  • De consequenties van politieke, economische en maatschappelijke ontwikkelingen op verschillende niveaus en het daaruit voortvloeiende beleid analyseren en deze kunnen vertalen naar de impact van handelen voor gezondheid en welzijnsprofessionals
  • Komen tot een argumentenschema en verschillende type argumenten zowel kunnen herkennen als ook zelf hanteren in het komen tot een onderbouwd betoog

Inhoud

Met behulp van literatuur, (gast)colleges en meningsvormende discussies, gerelateerd aan eigen praktijkervaringen, komen in tien bijeenkomsten een aantal belangrijke thema’s aan de orde. De aangeboden stof is actueel en exemplarisch om te komen tot een meer eigen visie en deze ook op een heldere wijze kunnen verbaliseren. Om voor eenieder voldoende aanknopingspunten te vinden wordt steeds gevraagd actuele voorbeelden in te brengen uit de (eigen) beroepspraktijk. De opdrachten zijn toegespitst op de (eigen) werksetting.

Programma

Gedurende het programma van (gast)colleges en opdrachten die ingaan op de stof en eigen ingebrachte voorbeelden wordt aandacht besteed aan het aanscherpen van academische vaardigheden zoals ‘academisch schrijven’, ‘zoeken van literatuur’ en ‘leren presenteren’.

Afronding

De afronding bestaat uit het schrijven en presenteren van een betoog over een complex en relevant vraagstuk op het terrein van gezondheidszorg en welzijn.

Lesdagen en lestijden

6-09-2024
20-09-2024
4-10-2024
18-10,2024
8-11-2024
22-11-2024
6-12-2024
20-12-2024
10-01-2025
24-01-2025
31-01-2025

Lestijden: 9.15 -12.30 uur

Wil je gebruik maken van termijnbetaling?

Termijnbetaling is over het algemeen mogelijk indien het cursusbedrag hoger is dan € 1.000. Hieraan zijn € 24 administratiekosten verbonden. Nadat je aanmelding is goedgekeurd ontvang je van ons een factuur met het verzoek om je cursusbedrag te betalen. Je kunt op dat moment zelf aangeven of je in termijnen wilt betalen of dat je het gehele bedrag in één keer betaalt.

Toelating en aanmelden

Om toegelaten te worden dien je te beschikken over: een relevante werkplek (betaald of onbetaald) op minimaal hbo-niveau binnen het domein van zorg en welzijn.

Deze module is bedoeld voor professionals die werkzaam zijn in de zorg of het sociaal domein, maar ook professionals die aanraking komen met deze domeinen en vanuit een overstijgende blik meer grip willen krijgen op wat zich hier afspeelt.