Studenten aan de slag

Dé minor waarmee jij het gaat maken in het reclamevak

Dit is dé minor voor studenten die het willen gaan maken in het reclamevak. In deze minor over marketingcommunicatie kom je alle facetten van het werken voor een reclamebureau tegen. Je gaat aan de slag met creatieve opdrachten uit het bedrijfsleven, verzint reclamecampagnes, gaat aan de slag met vormgeving, krijgt realistische cases uit het werkveld, gaat zelf opdrachten werven en organiseert expertsessies om verdiepende kennis over het vakgebied op te doen. Daarnaast ga je op bezoek bij de beste bureaus van Nederland en bezig met je persoonlijke ontwikkeling. Wil jij aan de slag als copywriter, art director, projectmanager of creative: na deze minor weet je welke rol in het reclamevak jou het beste past.

Aanmelden als

Je kunt je inschrijven op de volgende mogelijkheden:

Saxion-student Niet-Saxion-student

Vragen over deze minor?

Rutger Smelt
  • Code

    M.1211

  • Start

    september

  • Type

    Voltijd

  • Taal

    Nederlands

  • Max aantal deelnemers

    32

  • Locatie

    Enschede

  • Minor Type

    B: Toegankelijk voor enkele hbo-opleidingen (check 'Doelgroep')

  • Doelgroep

    Saxion-student, Niet-Saxion-student

Wat houdt deze minor in?

In deze minor over marketingcommunicatie ga je je verdiepen in de bureauwereld van de reclame/advertising. Dit doe je met opdrachten vanuit de opleiding, het werkveld en zelf verworven opdrachten. Door deze opdrachten krijg je ervaring in het analyseren van marketingcommunicatieproblemen, het ontwikkelen van innovatieve en creatieve oplossingen voor deze problemen, krijg je (beter) contact met en inzicht in het werken met bureaus, werk je aan je projectmanagementvaardigheden en het voeren van acquisitie.

In deel twee van het semester werk je in teams van vier personen waarin een reclamebureausetting wordt gesimuleerd. Je krijgt in deze setting een rol toebedeeld als projectleider, art director, copywriter, strateeg, accountmanager of mediaplanner. Deze teamsamenstelling wordt bij het merendeel van de reclamebureaus gebruikt om projectteams te vormen.

Deze minor is praktisch ingestoken en we verwachten dan ook dat je een basiskennis over marketingcommunicatie hebt en in staat bent tot het schrijven van een marketingcommunicatieplan.

In het eerste kwartiel krijg je les in strategie, conceptontwikkeling en art direction. Je gaat aan de slag met diverse creatieve opdrachten, gaat campagnes analyseren en werkt individueel en in groepsverband aan verschillende cases. Daarnaast werk je aan je persoonlijke en professionele ambities en ontwikkel je een eigen portfolio.

In het tweede kwartiel ga je met je groepsgenoten een eigen reclamebureau opzetten. Je werft zelf een interessante opdrachtgever waarvoor je een concrete opdracht uitwerkt in de vorm van een complete campagne. Aan het einde van het kwartiel pitch je je campagne voor de klant. Daarnaast krijg je dit kwartiel tussentijds verschillende realistische (kleinere) opdrachten met je team om op te lossen. Deze opdrachten zijn een stuk zelfstandiger, waardoor projectmanagement en klantcontact een belangrijke rol in het proces spelen.

Gedurende het hele semester organiseer je als groep een reeks expertsessies op het gebied van marketingcommunicatie, waarbij je interessante professionals uit het werkveld uitnodigt om hun kennis en expertise met jullie te delen.

De minor is toegankelijk voor iedere hbo-voltijdstudent met aantoonbare basiskennis van marketingcommunicatie. Ook heb je affiniteit met grafische vormgeving. Toelaatbare aantoonbare kennis heb je bijvoorbeeld opgedaan in een hbo-opleiding als Creative Business, Commerciële Economie, Communicatie, Communication and Multimedia Design, in een mbo-vooropleiding zoals Mediavormgever, Media en Communicatie of Marketingcommunicatie, of blijkt uit het curriculum van de opleiding die je volgt. Indien je geen ervaring hebt met de programma’s van de Adobe Suite, moet je bereid zijn tot enige zelfstudie.

De minor is niet toegankelijk voor studenten zonder aantoonbare basiskennis van marketingcommunicatie. Ook is de minor niet toegankelijk voor Creative Business studenten die de specialisatie “Branding & Advertising” hebben gevolgd.

De toetsing is deels individueel (werkschouw, portfolio) van aard en deels als groep (caseopdrachten). Er zijn twee toetsmomenten, aan het einde van de eerste periode zijn 10 studiepunten te behalen en aan het einde van de tweede periode 20 studiepunten.

Je eindopdrachten worden in veelal tijdens een pitch en feedbacksessie beoordeeld door vakdocenten. Daarnaast ontwikkel je een individueel marketingcommunicatie portfolio, waarin je je persoonlijke en professionele ontwikkeling gedurende de minor laat zien. Je tussentijdse opdrachten worden ook gezamenlijk beoordeeld.

Meer over de studieopbouw?

Wil je meer informatie over de inhoud, vakken en toetsen van deze opleiding binnen de verschillende jaren? Klik op de knop en bekijk deze opleiding in de Saxion Studiegids voor gedetailleerde informatie.

Open de Studiegids