Ontdek hoe consumentengedrag verandert en hoe (slimme) organisaties daar mee omgaan
Het consumentengedrag verandert, gerenommeerde retailers (zoals V&D) vallen om, nieuwe aanbieders (denk aan Coolblue) verschijnen uit het niets en veranderen de markt. In deze minor leer jij het verschil te maken in deze dynamische markt. Je verdiept je in de consument van nu en de technologieën van de toekomst. Hoe zorg je dat je hierin een rol kan spelen en bij de winnaars van de toekomst gaat horen? Je doet onder andere een onderzoeksopdracht voor een retailorganisatie en wordt geïnspireerd door externe sprekers, bedrijfsbezoeken en een internationale retailtour. Voor deze reis is een eigen bijdrage vereist.
Aanmelden als
Je kunt je inschrijven op de volgende mogelijkheden:
Saxion-student Niet-Saxion-student- Code
M.1181
- Start
februari, september
- Type
Voltijd
- Taal
Nederlands
- Max aantal deelnemers
28
- Locatie
Deventer
- Minor Type
A: Toegankelijk voor alle hbo-opleidingen, mits er geen overlap is met je huidige opleiding
- Doelgroep
Saxion-student, Niet-Saxion-student
Wat houdt deze minor in?
Van het samenstellen van het assortiment op basis van data-analyse, het ontwerpen van een slimme routing door een winkel tot een internationale online-strategie van een modeketen. Dit zijn voorbeelden van wat je leert in deze minor. Je komt op zowel operationeel, tactisch als strategisch niveau in aanraking met retail.
Niet alleen leer je alles over de actuele retailpraktijk, je gaat ook je netwerk in de retail uitbreiden. Je ontmoet interessante gastsprekers, je komt over de vloer bij verschillende retailorganisaties en bezoekt netwerkevents. Tevens leer je alles over de laatste internationale trends & ontwikkelingen en verken je hoe retail er in de toekomst uit ziet tijdens een inspirerende retailtour in het buitenland. Oftewel, van storedesign tot nieuwe businessmodellen en van experience tot instore technologie. De workshops van deze minor worden verzorgd door een actief en betrokken docententeam met ruime ervaring in de retail en e-commercebranche. Je staat in deze minor met 1 been in de praktijk.
Kernwoorden van deze minor zijn actief, leergierig, praktijkgericht en ondernemend.
Twee dagen per week ga je aan de hand van interactieve workshops en gastcolleges kennis opdoen van de laatste ontwikkelingen binnen de retail. De overige dagen werk je (in groepsverband) aan opdrachten en ontwikkel je vaardigheden ten aanzien van e-commerce en het uitvoeren van onderzoek.
In de minor E-commerce & Retail komen de volgende onderdelen aanbod:
- Strategic Retail (marketingstrategie, branding, positionering, categorymanagement)
- Datadriven Retail (data-analyse, shopper gedrag, supply chain)
- E-commerce Fundamentals (consumentengedrag, customer journey, digital marketing, conversie optimalisatie)
- E-commerce Optimization (verbeteropdracht voor een e-commerce partij)
- Future of shopping (trends & ontwikkelingen, retailtour, businessmodellen)
- Future Proof Retail (praktijkonderzoek voor een retailorganisatie)
Dit programma is interessant voor alle studenten die zich willen verdiepen en verbreden in het vakgebied e-commerce en retail.
De modules van de minor E-commerce & Retail worden op verschillende wijzen getoetst, zowel individueel als in een groep.
Studenten zeggen over deze minor:
“De minor was erg interessant en inspirerend! Dit komt voornamelijk door de inspirerende verhalen van de gastsprekers en de bedrijfsbezoeken die wij hebben gedaan. Doordat wij ook op reis zijn geweest naar London hebben wij verschillende retailinnovaties met eigen ogen gezien en hiervan veel geleerd. De colleges die gegeven worden door de docenten zijn erg leuk om te volgen doordat er voorbeelden gegeven worden die zij uit eigen ervaring hebben opgedaan. Daarnaast bieden de docenten een begeleidende rol gedurende de hele minor en verloopt de communicatie erg soepel en snel. Een aanrader! ”
“Retail; een vakgebied dat constant in beweging is, en zo ook deze minor. In een half jaar tijd heb ik kennis gemaakt met de retail in brede zin. Ik kwam alles te weten over branding, shopper marketing en de retail buiten de landsgrenzen. Daarnaast voer je een onderzoek uit voor een opdrachtgever waarbij je alle opgedane kennis direct door kan vertalen naar de praktijk. Door deze minor heb ik veel nieuwe mensen in het werkveld leren kennen en is dan ook voor iedereen die geïnteresseerd is in de retail dé geschikte keuze.”