Unsolicited Advice: Your innovative solutions for societal challenges
Jij bepaalt wat je wil leren bij de minor Ongevraagd Advies. Je bent onderdeel van een leergemeenschap met studenten en docenten uit verschillende studies en achtergronden. In deze minor heb jij de leiding. Je krijgt de kans om je te richten op wat jij wilt leren en wat jij maatschappelijk belangrijk vindt. Er zijn geen vooraf bepaalde opdrachtgevers. Jij en je groep bepalen zelf welk bedrijf of organisatie een onmisbaar advies kan gebruiken. Jij kunt het verschil maken!
- Code
M.1312
- Start
februari, september
- Type
Voltijd
- Taal
Engels
- Max aantal deelnemers
30
- Locatie
Enschede
- Minor Type
A: Toegankelijk voor alle hbo-opleidingen, mits er geen overlap is met je huidige opleiding
- Doelgroep
Saxion-student, Niet-Saxion-student
Wat houdt deze minor in?
We leven in een tijd waarin we samen moeten werken om grote uitdagingen zoals klimaatverandering, gelijke kansen voor iedereen, en een eerlijke verdeling van welvaart aan te kunnen gaan. Sommige organisaties vinden het nog lastig om mee te bewegen met deze veranderingen - en daar kom jij in beeld!
Door samen te werken met studenten van verschillende opleidingen leer je van elkaar hoe dingen anders kunnen. De Sustainable Development Goals van de VN - ook wel bekend als 'The Global Goals' vormen de basis voor jullie project. Jij kiest welke SDG’s je het belangrijkst vindt en waar je aan wilt werken.
De minor wordt aangeboden in een bruisende omgeving van de academie Creatieve Technologie, waar je alle technologische mogelijkheden kunt gebruiken om te innoveren. Hier krijg je de kans om echt het verschil te maken en organisaties te helpen een positieve stap naar een duurzamere wereld te zetten.

De minor Ongevraagd Advies bestaat uit vier hoofdonderdelen:
- Introductie/opstart (week 1-3)
Tijdens de minor Ongevraagd Advies wordt veel nadruk gelegd op zowel je persoonlijke als professionele ontwikkeling. In de eerste fase verken je wie je bent, wat je drijft en welke ambities je hebt. Dit vormt de basis voor de verdere samenwerking in een interdisciplinaire groep. Vervolgens duik je in de wereld van de SDG's, worden groepen gevormd, bepalen jullie gezamenlijk een impactvol onderwerp, en zetten jullie de eerste stappen in het onderzoek. Deze fase wordt afgerond met een doelgericht plan van aanpak.
- Onderzoek (week 4-14)
De onderzoeksfase bestaat uit de volgende onderdelen:
- Onderzoek initiatie.
Doelen: probleemstelling, doelgroep analyse, stakeholders ed
Product: Plan van Aanpak en een presentatie daarvan. - Interdisciplinair onderzoek.
Doelen: Dataverzameling van primaire en secondair data, conclusies en concept advies.
Product: Onderzoeksrapport, midterm pitch. - Productontwerp.
Doelen: Concept product of advies, ontwikkelen van een prototype
Product: plan van eisen, prototype/advies. - De product/advies/exposure fase.
Doel: Oplevering product/advies, presenteren, tonen en delen ervan.
Product: Definitief onderzoeksrapport, definitief programma van eisen, werkend prototype, professioneel advies.
- Product/advies/exposure (week 15-19)
Deze fase werk je aan de presentatie van jullie advies/product - Persoonlijke ontwikkeling/maatschappelijke relevantie (Week 1-19)
Een belangrijk deel van de minor wordt aandacht besteed aan je persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke bewustzijn. Vanaf het begin tot het einde werk je aan je persoonlijke ontwikkeling.
- Doel: Persoonlijke ontdekking, persoonlijke ontwikkeling, leren, delen, groeien, tonen (what is my impact?
- Product: Ontwikkelportfolio deel 2, Professional portfolio.
De minor is toegankelijk voor alle HBO-voltijdstudenten van Saxion, uit Nederland en van internationale partners.
Je bent zelfstandig, proactief en bereid om buiten je comfortzone te treden. Tijdens de minor leer je om je comfortabel te voelen zonder een duidelijke opdracht vooraf. Je bent in staat je eigen professionele en persoonlijke leerdoelen te formuleren. We dagen je uit om creatief te denken en buiten de gebaande paden te treden. Je neemt actief deel aan en draagt bij aan een inspirerende leeromgeving om nieuwe innovatieve ideeën te ontwikkelen.
Je werkt in een interdisciplinaire groep aan een professioneel onderzoeksrapport, inclusief een doordacht Programma van Eisen en een overtuigend prototype of advies.
Gedurende minor heb je gewerkt aan persoonlijke leerdoelen gebaseerd op de kerncompetenties:
- Je vermogen om creatief en innovatief te denken,
- Je onderzoekende houding,
- Je interdisciplinaire samenwerking,
- Je communicatieve vaardigheden,
- Je ondernemende instelling,
- Je persoonlijke ontwikkeling
- Je reflectief vermogen.
Gedurende het semester bouw je aan twee portfolio’s waarin je je persoonlijke groei (ontwikkelportfolio) en de resultaten van je project vastlegt (professioneel portfolio).
De beoordeling wordt afgerond met een individueel assessment gesprek.
