Studie inhoud
In deze tweejarige praktijkgericht opleiding staan vier kerntaken centraal. De opleiding Forensische Zorg kent daarbij een opbouw waarbij de zelfstandigheid en complexiteit geleidelijk toeneemt gedurende deze twee opleidingsjaren in de verschillende aangeboden modulen.
Vier kerntaken
Je zorgt ervoor dat jouw werkzaamheden op het gebied van zorg en veiligheid passen bij de doelen van cliënten, de organisatie en bij de samenwerking met andere professionals.
Je begeleidt cliënten volgens bepaalde methodes, passend bij hun behoeften en kenmerken om gedragsverandering en herstel te bevorderen en veiligheid in de samenleving te vergroten.
Je werkt en leert actief, en bent je bewust van je eigen ontwikkeling, zodat je flexibel kunt handelen en vooruitdenkt als professional.
Je verbetert de kwaliteit van het werk en de zorg, door problemen te herkennen en slimme oplossingen voor te stellen.
- Contactmomenten 2 dagen
op (woensdag) donderdag en vrijdag locatie Apeldoorn
- Zelfstudie 1 dag
per week
- Praktijkstage 16 uur
per week
HET EERSTE JAAR
De Associate degree Forensische Zorg is een tweejarige opleiding waarin je leert hoe je deze cliënten kunt begeleiden en hun veiligheid kunt waarborgen. Zo draag je bij aan een toekomst zonder crimineel gedrag. In de forensische zorg help je mensen met psychische aandoeningen of verslaving die misdaden hebben gepleegd. Het op maat inzetten van de begeleiding en behandeling van gedetineerden/ cliënten/ patiënten. Na het volgen van deze Associate Degree zijn professionals meer bekwaam in het nemen van goede besluiten in het kader van de begeleidende en uitvoerende uitdagingen waar ze voor staan. In het eerste jaar leg je hiervoor de fundamenten.
- Forensische Zorg: Een inleiding
Het doel van deze leereenheid is dat je leert als forensisch zorgprofessional je positie te bepalen en kennis opdoet over de verschillende beveiligingsniveaus, de reikwijdte van de forensische zorg, de bijbehorende wetgevingen, zorgtitels en samenwerkingsverbanden binnen dit complexe werkveld. - Doelgroepen in de Forensische Zorg
Het doel van de leereenheid is om studenten voor te bereiden op het werken met kwetsbare doelgroepen in een complexe, forensische zorgcontext. Door methodisch handelen en probleemoplossend vermogen te ontwikkelen, kunnen zij bijdragen aan veerkracht, zelfregie en participatie en kwaliteit van leven van cliënten. - Juridische kaders in de Forensische Zorg: Kennis
Na afronding van deze leereenheid begrijpt de student de juridische context van de forensische zorg - Basis gespreksvoering in de Forensische Zorg
In deze leereenheid ontwikkelen studenten een basis in gespreksvoering die essentieel is voor de uitvoering van de Forensische zorg. Hierbij staan gesprekstechnieken uit het oplossingsgericht werken, motiverende gespreksvoering en systemisch werken centraal. - Verdieping gespreksvoering in de Forensische Zorg: Deel 1
Binnen deze leereenheid leren studenten hun basis te verdiepen middels vaardigheidslessen wat betreft de gesprekstechnieken van oplossingsgericht werken, motiverende gespreksvoering en systemisch werken. Het accent ligt op herstelgericht werken, groepsdynamische processen en het vasthoudend zijn in het nastreven van een effectieve werkalliantie met een cliënt die gedwongen is een maatregel of vorm van behandeling of begeleiding te accepteren - Samenwerken in de Forensische Zorg
Deze leereenheid heeft als doel dat studenten leren om efficiënt en effectief te kunnen samenwerken binnen de forensische zorg - Methodisch werken in de Forensische Zorg
In deze onderwijseenheid maken studenten, middels werkcolleges, kennis met de grondbeginselen van methodisch werken binnen de Forensische zorg en passen ze opgedane kennis direct toe in de praktijk waar responsief begeleiden centraal staat. - Ethiek in de Forensische Zorg
Het doel van deze leereenheid is dat studenten kennis opdoen over ethische begrippen en denkwijzen. Ze ontwikkelen zelfinzicht en leren ethische dilemma’s te herkennen en benoemen door het toepassen van verschillende methoden. - Risicovol gedrag in de Forensische Zorg.
In deze leereenheid leer je wat veiligheid in het forensisch werk voor jou, je team en de cliënten waarmee je werkt betekent. Door middel van casuïstiek en praktijkgerichte oefeningen ontwikkel je een weerbare beroepshouding en leer je vaardigheden in het omgaan met uitdagende situaties binnen de forensische zorg. - Reflectief en leergericht handelen in de Forensische Zorg
Door gebruik te maken van een cyclisch leerproces waarin de student aan de hand van betekenisvolle situaties reflecteert leert de student doelgericht sturing te geven aan de eigen professionele ontwikkeling. Daarnaast leert de student effectief te communiceren over de eigen professionele ontwikkeling en bij te dragen aan de positionering en profilering van het beroep.
Studiebelasting
- 45% Theorie
- 45% Praktijk- en groepsopdrachten
- 10% Studieloopbaanbegeleiding
Meer over de studieopbouw?
Wil je meer informatie over de inhoud, vakken en toetsen van deze opleiding binnen de verschillende jaren? Klik op de knop en bekijk deze opleiding in de Saxion Studiegids voor gedetailleerde informatie.
Open de StudiegidsHET TWEEDE JAAR
In het tweede en laatste jaar van de associate degree Sociaal Werk bouw je voort op de kennis en vaardigheden die je in het eerste jaar hebt verworven. Je krijgt de kans om je te verdiepen op relevante onderwerpen.
-
Verdieping gespreksvoering in de Forensische Zorg: Deel 2
Deze leereenheid heeft als doel dat de student zich verdiept in gespreksvoering aan de hand van drie thema’s :
- Conflicthantering en de rol van erkenning;
- Uitdagend gedrag als uitdaging voor de professional;
- Diversiteitssensitieve communicatie. -
Werken aan samenwerking in de Forensische Zorg
In deze leereenheid leren studenten samenwerkingsprocessen binnen de forensische zorg te onderzoeken, te evalueren en verbeterkansen te benoemen. Hierbij houden zij rekening met de (kwaliteits-) richtlijnen van diverse ketenpartners. -
Methodisch handelen in de Forensische Zorg
Kunnen doorlopen van de methodische cyclus en de keuzes die daarin gemaakt worden verantwoorden vanuit het methodisch handelen. -
Ethische dilemma’s in de Forensische Zorg
Deze leereenheid heeft als doel dat studenten vaardigheden ontwikkelen om ethische vraagstukken methodisch te analyseren vanuit een professioneel en persoonlijk perspectief. Ze leren morele dilemma’s te herkennen, beschrijven, te analyseren, te beargumenteren en te verantwoorden met behulp van ethische denkwijzen en methodische modellen binnen de forensische zorgpraktijk. -
Seksualiteit en intimiteit in de Forensische Zorg
Het doel is om studenten de kennis en vaardigheden te bieden die nodig zijn om professioneel en empathisch om te gaan met de diverse belevingen van seksualiteit en intimiteit bij cliënten -
Trauma verlies en herstel in de Forensische Zorg
De leereenheid heeft als doel om studenten voor te bereiden op het signaleren van trauma’s en het bieden van passende ondersteuning. Hierbij leren zij stabilisatietechnieken toe te passen, traumamodellen te gebruiken, en te adviseren over behandelingsinterventies en therapiemogelijkheden die bijdragen aan het welzijn van cliënten. -
Afstuderen in de Forensische Zorg
Binnen deze leereenheid worden studenten begeleid bij hun afstuderen en voorbereid op de toetsing van zowel het vakgesprek als het innovatieproject. Voor het innovatieproject analyseren studenten een praktijksituatie, ontwikkelen zij een innovatieplan en voeren zij interventies uit om een gewenste verandering te realiseren. Het vakgesprek richt zich op de professionele ontwikkeling van studenten als beginnend forensische zorgprofessional.Gedurende de hele studie loop je twee dagen per week stage, waar je je opgedane kennis in de praktijk brengt en waardevolle ervaring opdoet. Daarnaast ga je twee dagen per week naar school om je kennis verder te ontwikkelen en te verfijnen.
Bij de opleiding Ad Forensische Zorg ben je niet alleen bezig met academische groei, maar bouw je ook aan je empathie, communicatievaardigheden en het vermogen om anderen te ondersteunen. Samen bereiden we je voor op een carrière waarin je het verschil kunt maken in het leven van mensen en in de samenleving als geheel.
Diploma van Ad Forensische Zorg
Na het succesvol afronden van je Associate degree-opleiding Forensische Zorg ontvang je een wettelijk erkend hbo-diploma. et diploma toont aan dat je beschikt over de benodigde kennis en vaardigheden om goede besluiten te nemen in het begeleiden en uitvoeren van zorg in forensische contexten.Het diploma biedt tevens de mogelijkheid om door te stromen naar een bacheloropleiding, zoals Bachelor Social Work en – in verkenning – Bachelor Forensische Zorg.