Studie-inhoud
De opleiding Commerciële Economie is opgebouwd uit drie hoofdonderdelen die we leerlijnen noemen. Dit zijn het vraagstuk (project), marketing+ (de theorielijn) en professionele ontwikkeling (de vaardighedenlijn). Het praktijkgerichte vraagstuk van een bedrijf staat centraal. Samen met je projectgroep en het bedrijf ga je aan de slag met dit vraagstuk. Gedurende de opleiding ligt de focus op (strategische) marketing en sales, waarbij financiële en juridische aspecten als ondersteunende vakken aangeboden worden. Daarnaast leer je vorm te geven aan je persoonlijke ontwikkeling als commercieel professional.
- Contactmomenten 12-24 uur
per week
- Zelfstudie 20 uur
per week
- Extra kosten +/- € 400
per jaar
- Doorstroom Deventer 72%
naar leerjaar 2
- Doorstroom Enschede 66%
naar leerjaar 2
Het eerste jaar
Pas theorie gelijk toe in praktijkopdrachten
Je maakt kennis met de verschillende vormen van (digital) marketing en sales tijdens de opleiding Commerciële Economie. De geleerde theorie pas je vervolgens gelijk toe in een vraagstuk vanuit de beroepspraktijk. Vanuit verschillende perspectieven en theorieën leer je hoe je een commerciële vraag op kunt lossen. Daarnaast oriënteer je je op diverse profielen en ontdek je welke richting het beste bij jou past. Je krijgt daarin persoonlijke begeleiding. Hierbij kan je aan het eind van het eerste jaar kiezen tussen:
Je krijgt strategisch inzicht in de positie van sales binnen een organisatie en gaat praktisch ervaren wat sales inhoudt. Na het afronden van je opleiding kun je bijvoorbeeld aan de slag als salesmanager of accountmanager in het binnen- en buitenland.
Je leert hoe je nog sterkere merken ontwikkelt door het bedenken en uitwerken van nieuwe diensten, producten en overige oplossingen. Je onderzoekt de wensen en behoeften van de klanten, leert kansen in de markt te herkennen en ontwikkelt kennis en vaardigheden op het gebied van branding en marketingcommunciatie. Na het afronden kan je bijvoorbeeld aan de slag als marketeer of junior product manager.
Met de specialisatie Digital Marketing word je een commerciële en data gedreven professional die het succes van een product of dienst nog groter gaat maken. Je leert de meerwaarde van de verschillende digitale marketingkanalen kennen en doet ervaring op met o.a. e-mailmarketing en marketing automation. Na het afronden kan je bijvoorbeeld aan de slag als SEO/SEA specialist of data analist.
Studiebelasting
- 33% Theorie
- 34% Praktijk- en groepsopdrachten
- 33% Professionele ontwikkeling
Tijdens het eerste jaar doe je kennis op over de volgende onderwerpen:
- Kennismaking met marketingvraagstukken
- Marketingtheorie
- Financieel
- Schrijf een rapport
- Leer pitchen
- Marketingvraagstuk
- Juridisch
- Salesvraagstuk
- Salestheorie
- Voer een salesgesprek
- Schrijf een commercieel voorstel
- Data Driven vraagstuk
- Digital Marketing
- Vorm je eigen mening en creëer draagvlak
- Engels
- Nederlands
- Ontwikkel je professionele identiteit
Meer over de studieopbouw?
Wil je meer informatie over de inhoud, vakken en toetsen van deze opleiding binnen de verschillende jaren? Klik op de knop en bekijk deze opleiding in de Saxion Studiegids voor gedetailleerde informatie.
Open de StudiegidsHet tweede jaar
Verdiepen in gekozen profiel
Ook in het tweede jaar van hbo Commerciële Economie pas je de geleerde theorie direct toe in de praktijk: een half jaar lang staat een vraagstuk uit de beroepspraktijk centraal. Doordat je dieper ingaat op de theorie, kun je ook aan de slag met meer complexe praktijkopdrachten. Naast dat je algemene vakken als projectmanagement, financieel en juridisch volgt, mag je in het tweede jaar workshops kiezen. Zo geef je kleur aan je eigen opleiding.
Basisvakken, waaronder:
- Marketing-, Digital Marketing- of Salestheorie
- Marketing-, Digital Marketing- of Salesvraagstuk
- Projectmanagement
- Juridisch
- Financieel
- Ondernemings- en marketingstrategie
- Marketing & managementcontrol
- Globalisering
- Engels
- Nederlands
Keuzevakken
In het tweede jaar krijg je naast de basisvakken ook specifieke vakken die gericht zijn op het profiel dat jij hebt gekozen. Daarnaast kies je uit een groot scala aan workshops datgene dat jou het meest aanspreekt. Ook besteed je veel aandacht aan je persoonlijke ontwikkeling en studieloopbaanbegeleiding én aan de voorbereiding op het programma in het derde jaar.
Het derde en vierde jaar
Minor, Smart Solutions Semester en het afstudeerprogramma
Het derde en vierde jaar van de studie Commerciële Economie staan in het teken van je minor, Smart Solutions Semester en afstudeerprogramma. Het afstudeerprogramma bestaat uit een stage, een bachelorvraagstuk en jouw professionele identiteit.
Minor
Een minor kies je om je kennis te verbreden of te verdiepen. Je mag deze minor binnen of buiten Saxion volgen. Je kunt ook kiezen voor het volgen van een doorstroomminor bij een universiteit of een minor in het buitenland.
Stage
Een half jaar lang loop je stage bij een bedrijf of organisatie van jouw keuze.
Smart Solutions Semester
Een half jaar lang werk je met studenten van andere Saxion-opleidingen samen aan een vraagstuk uit de praktijk.
Afstuderen
Je gaat op zoek naar een gaaf vraagstuk dat je uitwerkt bij een bedrijf van jouw keuze.
Mijn Professionele Identiteit
Je sluit je studie af met een presentatie aan het werkveld over jouw professionele identiteit als commercieel econoom.
Lees de ervaring Alle ervaringenWat ik erg leuk vind aan de studie is het werken aan de vraagstukken. Deze vraagstukken zijn opdrachten die je uitvoert voor een opdrachtgever; een echt bestaand bedrijf.
Diploma: Bachelor of Science
Met je diploma Commerciële Economie op zak heb je volop baanmogelijkheden. Na je opleiding kun je aan de slag bij een grote multinational of juist bij een kleine organisatie, zowel profit als non-profit. De mogelijkheden in de markt zijn heel divers. Denk aan vakgebieden in de sales of commerce, marketing(communicatie), supply chain management, customer services of een commerciële functie in de sport-, leisure- en entertainmentindustrie.