Studie-inhoud
De inhoud van Saxion Topsport Academy is gelijk aan die van de studieroute Sportmarketing. In de Saxion Topsport Academy ontdek je de sportwereld vanuit diverse perspectieven. Je verdiept je in de economische aspecten, entertainmentwaarde, maatschappelijke impact en de waarde van sportdeelname.
- Contactmomenten 22 uur
per week
- Zelfstudie 18 uur
per week
- Jaarlijkse extra kosten € 550
excl. kosten excursies
Economische waarde van sport
Niet-sportorganisaties kunnen sport gebruiken om hun commerciële doelen te bereiken. Bijvoorbeeld supermarkten die topsporters sponsoren en hen inzetten in tv-commercials.
Entertainmentwaarde van sport
Sportorganisaties streven ernaar om tijdens wedstrijden de ultieme fanervaring te bieden. De sfeer van duizenden fans in een vol stadion, die samen genieten van sporten zoals voetbal of baanwielrennen - dat is uniek.
Participatiewaarde van sport
Meedoen aan sportactiviteiten versterkt onze maatschappij. Sportverenigingen dragen bij aan de persoonlijke groei van individuen en aan de versterking van de lokale gemeenschap.
Maatschappelijke waarde van sport
Sport kan worden ingezet om sociale en maatschappelijke kwesties aan te pakken. Denk hierbij aan beweegprogramma's voor kwetsbare groepen of sporten voor een goed doel, waardoor waarden zoals gelijkheid en respect worden bevorderd.
Studiebelasting
- 33% Wedstrijd
- 33% Theoretische training
- 33% Praktische training
Wedstrijd
- Maak kennis met sportmarketing
- Economische waarde
- Entertainmentwaarde
- Maatschappelijke waarde
- Participatiewaarde
Theoretische training
- Waardecreatie in de Sport
- Sport en Economie in de Wereld
- Sportmarketingcommunicatie
- Digital marketing
- Financieel
- Juridisch
Praktische training
- Progress in business English
- Samen Sporten
- Voer een salesgesprek
- Vorm je eigen mening en creëer draagvlak
- Leer pitchen
- Schrijf een rapport
- Storytelling
- Social selling
Meer over de studieopbouw?
Wil je meer informatie over de inhoud, vakken en toetsen van deze opleiding binnen de verschillende jaren? Klik op de knop en bekijk deze opleiding in de Saxion Studiegids voor gedetailleerde informatie.
Open de StudiegidsHet tweede jaarOntwikkel je talent
In het tweede jaar van de opleiding duik je dieper in de entertainmentwaarde, maatschappelijke waarde en participatiewaarde van sport. Hoogtepunt: de Real Experience, waarbij je samen met je groep een evenement opzet dat gericht is op het leveren van een positieve maatschappelijke bijdrage.
- Entertainmentwaarde van sport
- Fan engagement
- Juridisch sportmarketing
- Eventmanagement
- Financieel
- Ontwikkel je professionele sport identiteit
- Progress in Business English
- Maatschappelijke waarde van sport
- Participatiewaarde van sport
- Sociale marketing
- Dienstenmarketing
- Consumentenpsychologie
- Projectmanagement
- Real experience
HET DERDE JAARDe commerciële strategie en Smart Solutions/stage
In het derde jaar richt je je op het strategische niveau van (sport)marketing. In het tweede half jaar kun je kiezen tussen het lopen van stage bij een (sport)organisatie in de praktijk, of deelnemen aan het Smart Solutions semester als sportmarketeer.
Het vierde jaarStage/Smart Solutions en afstuderen
In het eerste semester kun je opnieuw kiezen tussen het Smart Solutions semestr en een stage, en je rondt het laatste jaar af met een bachelorproject.
Persoonlijke studiecoach
Jouw persoonlijke studiecoach is jouw centrale aanspreekpunt als het gaat om vragen t.a.v. het studieprogramma, voorzieningen en faciliteiten die binnen de sportopleiding vallen.
Jouw sport-/leerprestatieafspraken worden door de studiecoach getoetst op resultaten en voortgang. Je voert elke periode reguliere gesprekken met jouw studiecoach en aan het eind van het studiejaar een evaluatiegesprek over de effectiviteit van de gemaakte afspraken en getroffen voorzieningen in het kader van jouw sport.
Diploma: Bachelor of Science
Na het afronden van de opleiding ontvang je het diploma Commerciële Economie Sportmarketing. Dit opent de deur naar verschillende carrièremogelijkheden, zoals sportmarketeer, consultant, digital marketeer, of functies binnen sportbonden.