Lotte over het vak Communicatie
“Ik zit nu in het tweede jaar van Social Work en een vak dat we dit hele jaar krijgen is Communicatie. In deze lessen oefenen we in het voeren van gesprekken met cliënten. Elke lesperiode leren we een nieuwe gespreksmethode, op dit moment bijvoorbeeld ‘Oplossingsgericht werken’.
Hierbij moet je je vragen op zo’n manier stellen dat de cliënt zelf nadenkt over een goede oplossing. Voorbeelden van zo’n vraag zijn: ‘Hoe zou jij graag zien dat het gaat?’ of ‘Wat kun jij hier voor doen als eerste (kleine) stap?’
De cliënt zelf met een oplossing laten komen
Het lastige hierbij is om dan niet zelf met een oplossing komen, vooral wanneer een oplossing voor de hand ligt. Maar het is beter wanneer een cliënt zelf met een antwoord komt. Als iemand een oplossing zelf bedenkt, past het vaak beter bij hem of haar. En het geeft de cliënt ook een goed gevoel wanneer ze zelf het antwoord kunnen geven.
Rollenspelen
In de les doen we vaak rollenspelen om te oefenen. En dat vind ik best lastig! Als sociaal werker moet je goed blijven luisteren én ondertussen de juiste vragen bedenken. In het begin voelt dat best ongemakkelijk. Gelukkig oefenen we veel in de klas en gaat het steeds meer automatisch.”
Als sociaal werker moet je goed blijven luisteren én ondertussen de juiste vragen bedenken.