'Zoek je compagnons in je allergie-zone'
Philip Hess, mede-bedenker van de eerste echte stormparaplu, was gisteravond te gast bij Route Suc6. In het sfeervolle café The Gallery op de Universiteit Twente geeft de oprichter van Senz ondernemende studenten tips over de lange en soms moeizame route naar succes.
Allereerst zijn de aanwezigen natuurlijk benieuwd hoe het idee voor de stormparaplu is ontstaan. Philip en zijn vrienden Gerwin en Gerard waren op dat moment nog studenten. “Het begon tijdens het afstuderen,” vertelt Philip. “Gerwin zat met het probleem dat paraplu’s zo vaak stuk gingen door harde wind en daarom besloot hij zijn afstudeerproject te wijden aan het ontwerpen van een paraplu die de storm kon weerstaan. Gerard en ik snapten niet dat hij zijn afstudeerproject wou besteden aan paraplu’s, maar achteraf ben ik blij dat hij heeft volgehouden!”
Toen Gerwin zijn vrienden eenmaal had overtuigd van het succes van de stormparaplu, ging het heel snel. “Eigenlijk hadden we helemaal geen strategie, het was een soort trial and error,” bekent hij. “We hadden natuurlijk een businessplan geschreven, maar daarvan zijn we erg afgeweken. Toch is het ons gelukt. We zijn naar China gegaan en hebben om de tafel gezeten met ondernemers daar, omdat paraplu’s al jarenlang gemaakt worden in China. Toen kregen we al vrij snel klanten. We hebben de klanten gevraagd om vooruit te betalen, omdat we nog studenten waren. Zo hadden we alvast een startkapitaal.”
Toch niet stormproof...
De weg naar succes verloopt natuurlijk niet altijd even makkelijk. Hebben de ondernemers ook fouten gemaakt? “Zeker. Toen we ons eerste model op de markt brachten, bleek deze vol te zitten met kinderziektes. De constructie van de paraplu was niet stormproof. Dat deed wel even pijn. Je moet je model eerst laten testen, dat hadden wij niet voldoende gedaan.”