Galajurk
Studentenleven

Eerste hulp bij galajurkshoppen

Over een klein weekje is het weer tijd voor het meest glamourous feestje van het jaar: het hbo gala in Enschede. De mannen hebben het maar makkelijk, ze trekken een smoking uit de kast en klaar is Kees. Maar voor vrouwen is er enorm veel keus, dus wat moet je aan om er op je best uit te zien? Textiel-studente Roos van der Meijden helpt jou uit je kledingcrisis.

“Bij een gala mag je altijd wat extra uitpakken, vooral met het thema Hollywood”, vindt Roos. “Een strapless of opvallend decolleté past helemaal bij het thema. Ook glimmende stoffen zoals zijde zijn helemaal Hollywood-proof. Iets wat ik graag zou zien is een boa van nepbont of een tule rok en handschoentjes. Buiten de jurk om? Besteed extra aandacht aan je haar en kies voor een opvallende lippenstift!”

Zo kies je de juiste jurk

Alles leuk en aardig dat thema, maar volgens Roos is het belangrijkste om voor iets te kiezen waar jij je fijn in voelt en wat bij je lichaam past. “Als je klein bent, zorg voor iets met een taille. Hierdoor verdwijnen je benen niet in de jurk, zelfs niet als het een lange jurk is. Zit jouw onzekerheid juist rond de taille en buik? Ga dan voor een kortere A-lijn jurk. Ook laat een V-hals je slanker ogen. Denk daarnaast ook aan de praktische dingen: ga niet fietsen met een strakke onderrok en bedenk ook welk ondergoed je eronder draagt. Niks is vervelender dan je hier op het laatste moment nog druk over te moeten maken.”

Online shoppen

Als je de jurk online besteld, kan je natuurlijk niet passen. Hoe voorkom je dat je verkeerd besteld? “Iets waar ik altijd naar kijk is de lengte van het model. Zelf ben ik absoluut niet te vergelijken met een model door mijn lengte,” aldus Roos. “Als ik dan toch een lange jurk wil dragen, is het belangrijk om de beschrijving te lezen. Daarin staat hoe lang het model is en welke maat ze draagt. Zo schat je in hoeveel te lang de jurk ongeveer is. Bestel ook altijd meerdere maten, een galajurk is echt iets anders dan een blouse en je wilt niet de hele avond aan je jurk plukken. Tip: maak gebruik van After Pay als je meerdere jurken bestelt. Hierdoor hoef je niet te betalen als je de jurken terugstuurt en is de aanslag op je portemonnee ook kleiner.”

What not to wear

En welke modemissers je echt niet mag maken? “Ik ben zelf altijd trouw aan de regel 'tits or ass', bij een galajurk al helemaal. Ga je voor een opvallend decolleté, let dan goed op de lengte van je jurk, vooral ook als je zit. Is de bovenkant bedekt? Dan mag de jurk best wat korter zijn, of de split wat hoger beginnen. Let bovendien op je accessoires: is je jurk wat drukker en kleurrijk? Houd je accessoires dan rustig. Kies voor een subtiel armbandje en knopjes als oorbellen. Is je jurk wat rustiger dan zijn statement oorbellen voor dit jaar het ding. Deze opvallende oorbellen komen nog mooier uit wanneer je haar opgestoken is.”