Aurora One maakt kennis met het publiek
Green Team Twente onthulde deze week haar nieuwe waterstofauto in de Grolsch Veste: de Aurora One. Met de groene kleur en het gloednieuwe aerodynamische design ziet de Aurora One er heel anders uit dan zijn voorgangers.
De waterstofauto is alweer de zevende generatie van het Green Team Twente, waar Saxion ook partner in is. Nienke van der Werf, studente Toegepaste Natuurkunde, maakt ook deel uit van dit team. Naast de nieuwe kleur zijn er ook andere veranderingen aan de auto: hij is sneller, en de body van koolstofvezel is helemaal vernieuwd. Technisch manager Luc Djozin-Kemadjou legt uit: “Anders dan het vorige team hebben wij een compleet nieuwe auto ontworpen en gebouwd. Dit kostte veel tijd en was een enorme uitdaging. Maar het huidige design verbetert de aerodynamische eigenschappen van het voertuig met 25 procent.”
Het team heeft hoge verwachtingen van de Aurora One. Ze willen er twee gouden medailles mee veilig stellen tijdens de jaarlijkse Shell Eco Marathon (SEM) die in juli in Londen wordt gehouden. Ze willen niet alleen de marathon winnen, net als Green Team Twente vorig jaar deed, ze mikken ook op de eerste plek in de SEM Drivers’ World Championship.
Nieuwe regels
SEM heeft dit jaar een paar regels aangepast, wat nieuwe eisen opleverde voor de creatie van het Green Team. “De deelnemende auto’s hebben nu gecertificeerde remmen nodig, daardoor moesten we de ophanging herontwerpen”, legt de technische manager uit. “SEM heeft ook nieuwe regels geïntroduceerd over het elektrische systeem – nu moet het tweede elektrische system van de auto ook de consumptie berekenen. Daardoor moesten we dat ook opnieuw ontwikkelen, zodat we de benodigde efficiëntie bereikten. Nu werken twee chemisch ingenieurs aan de waterstofcel, fulltime. We hopen daarmee de efficiëntie van dertig naar zestig procent te brengen.”
Luc somt nog meer nieuwe features van de auto op: “Voor de eerste keer in de geschiedenis van het Green Team heeft de auto twee deuren, wat een boel complicaties met zich meebracht.” Waarom deze extra uitdaging? “Volgend jaar verandert SEM de regels weer en zijn twee deuren verplicht op alle voertuigen. Wij wilden het alvast makkelijker maken voor het volgende team”, antwoordt de technisch manager van het team.
Sneller dan ooit
Er is nog een belangrijke wijziging die Aurora One onderscheidt van zijn voorgangers: snelheid. “We hebben onze topsnelheid verhoogd van 36 naar 46 kilometer per uur”, vertelt Luc. “Vorig jaar heeft het team zich niet voorbereid op de SEM Drivers’ World Championship, maar wij hebben dit nu wel gedaan. We hebben een extra motor toegevoegd zodat we beter versnellen. We richten ons op een hoge efficientie – hopelijk dicht bij de 1.000km/l - maar we willen ook de eerste plaats in het kampioenschap aan het einde van SEM.”
Samenwerking: U-Today