Eerstejaarsstudent Ahmet gaat de strijd aan tegen stress en burn-out

Eerstejaarsstudent Ahmet gaat de strijd aan tegen stress en burn-out

Portret van Leontien
Leontien Biemold Leestijd Minuten

Als je de vrolijke Ahmet spreekt denk je niet direct aan zware thema’s als burn-out en stress. Maar niets is minder waar: hij heeft er zelfs ervaring mee. Het begon als stress en dat werd uiteindelijk een burn-out. Hij heeft deze vervelende periode omgezet in strijdlust om andere studenten te helpen en is het initiatief Change it Today gestart. “Ik weet dat ik niet de enige student ben die hier last van heeft”.

Cijfers

Er is recentelijk een onderzoek uitgevoerd bij Windesheim waarbij 1832 studenten zijn geïnterviewd. Van deze 1.832 studenten gaf 62% aan veel prestatiedruk en/of stress te ervaren tijdens hun studie.  Toen Ahmet binnen Saxion op zoek ging naar de mogelijkheden die er zijn om  studenten te helpen bij stress- en burn-out klachten, kwam hij erachter dat de wachttijd voor de student-psycholoog ongeveer een maand is. “En dat is naar mijn mening echt veel te lang.”

Voorkomen is beter dan genezen

De grootste uitdaging is het voorkomen van dit soort klachten. Voorkomen dat het zover komt dat je daadwerkelijk naar de psycholoog moet. “Dit vind ik een punt waar je als onderwijsinstelling echt hard aan zou moeten werken”. De enthousiaste eerstejaars student Technische Natuurkunde vindt het vooral erg belangrijk dat studenten leren om met een hoge hoeveelheid stress en druk om te gaan. Dit heeft effect op het uitvalpercentage en de algemene emotie onder en bij studenten. Een belangrijk punt voor een onderwijsinstelling om aan te werken.

3 tips tegen stress en een burn-out

Om direct al iets te kunnen betekenen voor studenten die worstelen met stress en prestatiedruk heeft Ahmet alvast drie tips om te delen. Nieuwgierig? Bekijk het filmpje!

Time for action

Ahmet laat er dus geen gras over groeien en heeft zelfs al een concreet stappenplan opgesteld. Het begint natuurlijk allemaal met het verspreiden van informatie rondom Change it Today, gevolgd door het samenstellen van een team. “Ik zoek vooral naar mensen die zelf al veel ervaring hebben gehad met overmatige stress en/of een burn-out. Op deze manier ben ik er verzekerd van dat we allemaal hetzelfde doel hebben.”
Samen met het team wil Ahmet zijn initiatief verder in de spotlights zetten, bijvoorbeeld door een website en andere promotie. Daarna volgen gesprekken met Saxion-studenten om te achterhalen wat de onderliggende oorzaken zijn van de druk die studenten ervaren.

Geen suf gedoe, maar energie en gezelligheid

Dit alles moet uiteindelijk leiden tot het uitrollen van een initiatief of misschien zelfs een event waarbij studenten begeleid worden door studenten. En dan dus ook op een manier die bij studenten past: “geen suffe bijeenkomsten dus, ik hou van een energieke, gezellige sfeer. Het idee is het concept pakken van een studievereniging. Een studievereniging heeft als doel om studenten in alle aspecten van het studentenleven verder te helpen. Maar dan een soort vereniging binnen Saxion die geleid word door studenten, maar ook begeleid wordt door decanen en psychologen.”

Ahmet is zich bewust van de omvang van zijn plannen. Want dit is natuurlijk nog niet 1-2-3 geregeld.  “Het klinkt als een ambitieus plan. Maar om een groot probleem zoals dit op te lossen moet je ook ambitieus zijn!”

Portret van Leontien

Leontien Biemold

Leontien Biemold is redacteur bij Dienst Marketing en Communicatie en allround creative bij De Contentmaker. Haar motto: neem jezelf en het leven niet té serieus. Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Naast haar communicatiewerk vertrekt ze een paar keer per jaar naar Oostenrijk om skiles te geven. Verdere interesses: goede teksten, sterke koffie & flauwe grappen!