Hoe sterk is jouw netwerk?
Het hebben van een sociaal netwerk is belangrijk voor diverse levensbehoeften van de mens. Een sociaal netwerk voorziet in je behoefte om gewaardeerd te worden (affectieve behoefte), de materiële behoefte (materieel elkaar helpen) et cetera. Vroeger bestond dit alleen uit je fysieke netwerk. Sinds de komst van sociale media hebben veel mensen ook online een netwerk. Denk aan sociale media zoals Facebook, Twitter en Instagram. Maar ook kennis- en professionele netwerken zoals LinkedIn. Hoe ziet jouw online netwerk eruit?
Een netwerk is een groep van items met onderlinge verbanden. Bij een sociaal netwerk worden die items gevormd door personen en de verbanden door de relaties die de mensen onderling hebben. In je werksituatie heb je bijvoorbeeld te maken met een sociaal netwerk gevormd door collega’s, leidinggevende(n), samenwerkingspartners, professionals uit het werkveld et cetera. Een netwerk kan gezien worden als een web van sociale relaties dat de doorgifte van kennis en kunde weergeeft (Schreurs & De Laat, 2012). Middels een sociale netwerk analyse (SNA) kun je je relaties in kaart brengen. Met behulp van SNA tools kun je je eigen sociale netwerk visualiseren. Door scherper zicht te krijgen op je contacten waarlangs de mensen uit je netwerk zich verbinden, worden de verborgen netwerken transparanter (Schreurs & De Laat, 2012). Daarmee kun je je voordeel doen. In onderstaande afbeelding is een visuele weergave van een LinkedIn Netwerk te zien, gemaakt met het programma Socilab1.
De punten vormen de mensen die deel uitmaken van het netwerk van deze persoon. Deze punten worden de knooppunten genoemd. De rechte lijnen tussen de punten zijn de verbanden tussen de personen; de verbindingen.
Meestal zijn die verbanden symmetrisch, wederkerig en in evenwicht. Maar niet alle relaties zijn gelijk. Sommige relaties zijn intensiever dan anderen. De mensen die de meest directe verbindingen in het netwerk hebben worden ‘hub’ of ‘connector’ genoemd. Meestal zijn dit relaties in je netwerk van ‘gelijkgestemden’. Je kunt deze relaties goed gebruiken om je inzichten te toetsen.
Dan heb je nog de contacten die tussen twee ‘hubs’ in staan, al dan niet in direct contact. Zij hebben een zogenoemde ‘broker’-rol met weinig rechtstreekse verbindingen. Toch hebben deze personen vaak één van de beste locaties in het netwerk. Ze bevinden zich tussen belangrijke ‘hubs’ en kunnen ervoor zorgen dat de ‘hubs’ al dan niet informatie krijgen doorgespeeld. Dit soort contacten kun je zelf goed gebruiken voor het opdoen van nieuwe kennis en inzichten. Ze kunnen een verfrissende blik op de materie geven doordat ze over vernieuwende informatie beschikken.
Samengevat
-
Knooppunten: de personen in je netwerk
-
Verbindingen: relaties tussen de personen
-
Sterke verbanden: Gelijkgestemden voor het toetsen van je inzichten (‘hub’ of ‘connector’)
-
Zwakkere verbanden: Kansen voor het opdoen van nieuwe kennis (‘broker’)
Wil je zelf een sociale netwerkanalyse maken?
Kijk eens op deze blog met diverse tools voor het maken van een SNA; variërend van eenvoudig tot moeilijk.
Wist je dat...
Sociale netwerkanalyses op veel terreinen wordt toegepast? Zoals in studies naar pestgedrag onder kinderen of bij het in kaart brengen van het netwerk van een cliënt. Maar ook in vakgebieden als criminologie (bijvoorbeeld bij het in kaart brengen van het Holleeder-netwerk) of geschiedenis (netwerkanalyse van de handel tussen Rusland en de Nederlanden 1560-1640) wordt het toegepast.
Bronnen:
Schreurs, B., & De Laat, M. (2013). Visualizing Informal Professional Development Networks: Building a Case for Learning Analytics in the Workplace. American Behavioral Scientist, 1421-1438.
1Socilab was een open-source programma en wordt recentelijk niet meer ondersteund.