Green Team Twente wint Eco-Marathon Londen
Green Team Twente heeft gisteren de winst behaald tijdens de Shell Eco-Marathon in Londen. Het team heeft met hun waterstofauto ‘Aurora 2’ een equivalent van 1 op 760 weten te behalen. Deze winst zet de teller op drie gewonnen Shell Eco-Marathons, waarmee het team laat zien dat het de limieten van efficiëntie keer op keer weet op te zoeken.
Betrouwbaarheid
Team manager Matthias Haalstra: ‘Wij hebben dit jaar veel gefocust op betrouwbaarheid en dat is te zien’. Het team had al eerder een race gehad in Oss, waarbij het doel vooral was om de auto te testen. Hoewel er geen officiële winnaars waren, waren de resultaten van het team hier ook al erg positief. ‘We hadden al vertrouwen in de auto, zeker na de race in Oss, maar dat het zo goed zou gaan hadden we niet durven dromen’, zegt chauffeur Yanna Kraakman.
De race
De Shell Eco-Marathon is één van ’s werelds grootste studentenraces, waarbij het draait om efficiëntie in plaats van snelheid. Green Team Twente doet hierbij mee aan de UrbanConcept klasse, waarbij het de kunst is om een auto te ontwerpen die geschikt is voor stadsverkeer. Zo moet er aan bepaalde regels worden voldaan, zoals het hebben van een ruitenwisser en een bepaalde hoeveelheid bagageruimte.
Green Team Twente had meerdere pogingen om resultaat te behalen, echter was het bij de eerste al meteen raak. Bij deze poging werd een efficiëntie van 230 km/m3 behaald, of een equivalent van 1 liter benzine op 722 kilometer. Het grote succes trad echter pas bij de 3e poging op, waar een equivalent van 1 op 760 werd behaald. ‘Eigenlijk ging alles zoals het zou moeten gaan, we hadden geen grote problemen’, vertelt waterstof specialist Remko van Gestel.
Naast de normale race, zullen zij vrijdag nog meedoen aan de zogenoemde ‘Driver’s World Championship’. Bij deze race zullen de beste UrbanConcept teams tegen elkaar racen, echter zal het deze keer om snelheid gaan, in plaats van om efficiëntie.
Verbeterde auto
Het hart van de auto, de brandstofcel is dit jaar vernieuwd. Dit systeem maakt van waterstof en zuurstof elektriciteit. Dit wordt gebruikt voor de elektromotoren en zorgt voor de aandrijving van de wielen. ‘Vergeleken met het oude systeem is deze nieuwe brandstofcel een stuk efficiënter en werkt deze beter bij hogere temperaturen’, vertelt waterstofspecialist Marieke Altena. ‘Daarmee zorgt deze brandstofcel voor meer zekerheid bij de race’.
Naast de brandstofcel zijn er natuurlijk vele andere onderdelen vernieuwd. Zo is de versnellingsbak compleet herontworpen, is de cardanas een stuk lichter gemaakt en is de elektronica zo aangepast dat deze de interferentie van de grote hoeveelheid communicatiesystemen in Londen aankan.
Daarnaast heeft het team dit jaar een model gemaakt dat de optimale rijstrategie bepaalt. Strateeg en tevens chauffeur Yanna Kraakman: ‘Met dit model kunnen we precies bepalen hoe snel we moeten rijden en hoe we bochten moeten nemen, alles om zo efficiënt mogelijk te rijden’.
Green Team Twente
Green Team Twente bestaat uit 21 studenten van de Universiteit Twente en Saxion. Vanuit Saxion zijn studenten Jasmijn Westerhof (Technische Natuurkunde) en Arno Verstegen (Civiele Techniek) aangesloten. Afgelopen mei presenteerde het team hun waterstofauto 'Aurora2'.