Studenten helpen bedrijven die in de problemen zijn geraakt na de corona-uitbraak
Business

Studenten helpen bedrijven die door corona-uitbraak in problemen zijn gekomen

Willem Korenromp
Willem Korenromp Leestijd Minuten

Het coronavirus treft Nederland in het hart van de samenleving. Het sociale leven is ontwricht en veel bedrijven merken in hun omzet de gevolgen van de crisis. Studenten Security Management en Integrale Veiligheidskunde hebben bedrijven die vanwege de corona-uitbraak in de problemen zijn gekomen de afgelopen weken geholpen met het zoeken naar oplossingen.

De studenten konden zich vrijwillig aanmelden voor het project via het Business Continuity Lab. Zo’n twintig studenten gaven gehoor aan de oproep. In groepen stortten zij zich op vier cases. “Aan het begin van de coronacrisis wist niemand hoe extreem het zou worden, maar als ik voor mijn groep spreek, hadden we allemaal wel het gevoel dat we iets wilden doen om te helpen”, zegt student Integrale Veiligheidskunde Hidde Mellis. “Het is alleen lastig wat je kan doen. Maar toen kwam dit op mijn pad. Het leek me een mooie kans om een steentje bij te dragen en tegelijkertijd extra kennis op te doen.”

De opdrachten die de studenten moesten doen vielen in de smaak. “Het was echt super leuk om te doen”, zegt Security Management-student Martijn van Diepen. “Omdat iedereen vrijwillig meedoet, was iedereen heel enthousiast. Daardoor kwamen we al snel tot leuke ideeën.”

Alternatief verdienmodel voor zzp-ers

Van Diepen richtte zich met zijn groep op een alternatief verdienmodel voor zzp-ers wiens omzet door de crisis is weggevallen. “Onze opdracht kwam van een zzp-er die werkzaam was in het onderwijs. Zij maakt lesmethodes, helpt leraren die vragen hebben over het begeleiden van leerlingen met achterstanden, maar geeft ook advies hoe het aangepakt kan worden als iemand niet lekker in het team ligt. Dat advies geeft ze door ergens fysiek aanwezig te zijn. Maar door de coronacrisis kan dat niet meer. Ze wil haar adviezen niet zomaar online zetten, want dan zou ze alles gratis weggeven. Dus zijn we dus gaan kijken naar alternatieven.”

De groep verdiepte zich in het werk van de zzp-er. Brainstormde en had veelvuldig contact met de opdrachtgever. “Zij gaf precies aan wat ze wel wenselijk vond en wat niet. Zo zijn we tot een gerichte oplossing gekomen. Uiteindelijk hebben we haar geadviseerd om de adviezen die ze op papier verspreidde te voorzien van een watermerk. Iemand die dat onder ogen krijgt en meer wil weten, kan dan via het watermerk met haar contact leggen.”

Het idee sloeg aan bij de zzp-er in kwestie. Van Diepen en zijn mede-studenten werden bovendien geïnspireerd om hun werkwijze verder uit te rollen, door een beslisboom te maken die andere zzp-ers in nood ook kunnen gebruiken. “Maar dan wel zzp-ers die training geven, dus met groepen mensen werken. Aan de hand van de beslisboom kunnen ze een aantal stappen doorlopen, waarna ze op een advies uitkomen.”

Kweker

Het alternatieve verdienmodel voor zzp-ers was één van de vier cases. Een andere groep werkte in opdracht van een kweker, die door de coronacrisis liefst 80 procent van zijn omzet dreigde te verliezen. “Normaal verkoopt deze kweker 530.000 planten, voor een groot deel in het buitenland. Maar door de coronacrisis verkoopt hij ineens nog maar 100.000 planten”, legt Security Management-student Jos Middelveld uit. “Wij mochten met een oplossing komen, waardoor hij toch meer planten zou verkopen. Als de kweker niet van de planten af zou komen, was er de dreiging dat hij failliet zou gaan.”

De studenten stonden voor een flinke uitdaging. Maar ook in dit vraagstuk werden de tanden gezet. “De kweker was al begonnen met een webshop. Wij hebben vervolgens gekeken wat hij nog meer zou kunnen doen.” De studenten kwamen met drie prototypes: het bouwen van een app waarmee de koper de meest ideale plant voor zijn persoonlijke situatie kan kiezen, de webshop laten promoten door een influencer of de planten voor een goedkopere prijs aanbieden aan verenigingen die dit door kunnen verkopen voor ‘winst’ voor hun vereniging. “Die drie prototypes hebben we uitgewerkt. Al viel de ontwikkeling van de app gezien de tijdsdruk al snel af”, zegt Middelveld. Waar de kweker uiteindelijk mee verder is gegaan weet hij niet. Wel vond hij het een leerzame ervaring. “Het sloot niet helemaal aan op de opleiding, maar het was leuk om te doen. Het is ook mooi om te zien dat Saxion iets aanbiedt om bedrijven door deze moeilijke periode te leiden.”

Brandveiligheid in zorggebouwen

Hidde Mellis richtte zich met zijn groep op het onderhoud van brandveiligheidssituaties in zorggebouwen. “Normaalgesproken wordt dat gedaan door een extern bedrijf, maar door de coronacrisis kunnen zij niet zomaar naar binnen. Ons eerste idee was om dan maar beschermende kleding te gebruiken, maar vanwege de schaarste op dat vlak bleek dat ook niet haalbaar. We moesten dus echt out-of-the-box denken.”

De studenten zochten contact met de beheerder van het zorggebouw, een bedrijf dat gespecialiseerd is in onderhoud en certificering van brandveiligheidsinstallaties en een bedrijf dat cursussen op maat aanbiedt. De interviews met die partijen zorgden voor een inventieve oplossing. “De beheerder van het gebouw of een van zijn medewerkers zou een cursus voor onderhoud kunnen volgen”, legt Mellis uit. “De installaties in het gebouw kunnen vaak op afstand worden uitgelezen. Via een bodycam kan de medewerker van de zorginstelling contact zoeken met het onderhoudsbedrijf. Deze kan daardoor op afstand meekijken en uitleggen wat er moet gebeuren.”

Kloof door thuisonderwijs dichten

De vierde groep ging aan de slag met een case vanuit een basisschool. Deze maakte zich zorgen over de kloof die dreigt te ontstaan door het thuisonderwijs. Waar sommige studenten probleemloos de lesstof tot zich nemen, zijn er ook kinderen die er meer moeite mee hebben, of die er simpelweg niet aan toekomen. Vanuit de basisschool was er het idee om filmpjes op een forum te plaatsen, om de leerlingen zo te helpen. De Saxion-studenten werd gevraagd daar verder over mee te denken.

“Wij kwamen op het idee om daar pabo-studenten aan te koppelen”, zegt Integrale Veiligheidskunde-studente Hannah Broeknellis. “Ook zij zitten op dit moment thuis. Zij zouden die filmpjes kunnen maken. Voor de pabo-studenten zou het goed op hun cv staan en tegelijkertijd worden de kinderen van de basisschool geholpen. Daarnaast hebben we voorgesteld om online werkgroepjes te maken, waar de leerlingen kunnen samenwerken. Zo kunnen de leerlingen die het thuisonderwijs makkelijk afgaat leerlingen die meer moeite hebben helpen. Ook zo’n werkgroepje zou begeleid kunnen worden door een pabostudent.”

In het geval van thuisonderwijs is er echter ook een belangrijke rol weggelegd voor de ouders. Daarom kwamen de studenten ook op het idee om een poster te maken met 5 tips voor ouders. Broeknellis: “Bijvoorbeeld door een vast ritme te hanteren, voor variatie in lesstof te zorgen en de kinderen te belonen als ze een opdracht hebben afgerond.”

Net als bij de andere cases, werden ook de oplossingen van de groep van Broeknellis dankbaar in ontvangst genomen. Het zorgde voor een voldaan gevoel, om een bijdrage te kunnen leveren in de coronatijd. “Maar bovenal was het erg leuk om te doen”, zegt Broeknellis. “Iedereen was gemotiveerd en tegelijkertijd vond ik het ook erg interessant. Want hier werd toch iets aangeboden, wat anders tijdens de opleiding niet voorbij komt.”

Willem Korenromp

Willem Korenromp

Willem is freelance journalist en tekstschrijver. Regelmatig maakt hij mooie interviews en achtergrondverhalen voor Saxion. Daarbij heeft hij een voorliefde voor sport. Niet alleen om over te schrijven, maar ook om zelf te beoefenen.

Gerelateerde artikelen

Anka Mulder Corporate

Vijf vragen aan Anka Mulder over ‘Talent voor de toekomst’: de nieuwe strategie van Saxion

28 juni 2024
Onderwijs

Kaartspel maakt lastige kwesties bespreekbaar voor jongeren

17 juni 2024
Corporate

LED-directeur Peter van Dam zwaait af: over vakkennis en pionieren